• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas size i framtiden

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Att sia in i framtiden är alltid intressant. På -60 och 70-talet var en klocka på 36mm stor och nuförtiden är måtten helt andra. Ur som håller både 45, 48mm och mer är vanligt. Vad tror forumet om klockornas storlek om 15, 20, 50 år? Blir det en återgång till de mer moderata måtten eller kommer dinkorna hålla samma Size eller mer att idag? Vilka modeller kommer vara populära?
 

meo_swe

Audemars
Det känns ju som att klockbranchen har ett par uppstickare som är 44-48mm stora, men den vedertagna storleken är 36-42mm överlag.
En storlek jag inte tror kommer ändras speciellt mycket på överskådlig framtid. I alla fall inte bland de större tillverkarna. Diesel och annat bös kommer ju fortsätta producera helt jävliga storlekar
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det kommer alltid finnas klockor för folk som vill att klockan skall synas mycket, frågan är hur stora dessa klockor kan bli? Breitling, Panerai och Hublot leder väl det racet med klockor över 50 mm.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag funderar på om det blir ngt av en reaktion på de stora klockor som finns nu, och att modet och trenden går mot något mindre storlekar... Kanske...
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kan Tony Soprano bära upp 36mm helt perfekt så känns allt över 42mm omotiverat.
Tony-Soprano-Rolex-President.jpg
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
KLockor som står sig är de välkända märkenas storlekar......de blir nog aldrig för små eller för stora för den delen......

En liten en som alltid duger....
  • Dimensions (L x W) : 40x24mm
JLC Reverso Classic Medium Duetto ref. 2572120
Reverso-jlc-NO_2572120.png


Eller en bjässe, 45 mm: JLC, Master Grande Tradition Grande Complication

ref. 5022580
Master-jlc-5022580.png
 

noeLLY

Cartier
Word.
Jag bär till vardags en 34mm Omega och tycker den är alldeles lagom (Har förvisso inga gigantiska handleder.) men tycker att vissa storlekar kan sticka iväg lite väl. (IWC, I'm looking at you!)
#BringBackThe36mmEra
Lika jag, ovant i början men nu sitter den perfekt! älskar att jag vant mig med "små" storlekar. Känns tidlöst. + att jag kan unna mig en 43mm som "brutal stor"
ses i motala till hösten /blivande student :)
 

Landshark

Cartier
Att sia in i framtiden är alltid intressant. På -60 och 70-talet var en klocka på 36mm stor och nuförtiden är måtten helt andra. Ur som håller både 45, 48mm och mer är vanligt. Vad tror forumet om klockornas storlek om 15, 20, 50 år? Blir det en återgång till de mer moderata måtten eller kommer dinkorna hålla samma Size eller mer att idag? Vilka modeller kommer vara populära?

42 är det nya 38! Så kommer det att förbli, är min gissning. Jämför fälgar. För några år sedan var 17" extremt. Nu är det mer eller mindre standard. Nyare Porsche 911 har väl 20" som standard. Vem tror att nästa generation 911:a kommer att ha 15" igen, hand upp?!

Och på samma sätt tror jag att klockor på 42-44 mm är här för att stanna. Naturligtvis kommer det även att finnas mindre (typ 38 mm) men mindre än så kommer nog att bli mer sällsynt (alltså när vi talar om herr-ur). Det är min spådom...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Både stora och små kommer att fortsätta tillverkas eftersom mode och smak är mer riktad mig personlig stil, d v s att alla kommer att ha en chans att hitta just sin stil.
I övrigt tycker klagandet på större klockor är jävligt tröttsamt!:mad:
Tycker någon att en klocka större än 36mm är ett dasslock...fine det är er rätt att tycka...men håll det då till en personlig åsikt inte nån allmän sanning...!!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Personligen tror jag på en motreaktion inom klockvärlden. När? Ingen aning!
Klockorna har generellt växt och växt med (oftast) enbart designen som motiverar växten. För vissa räcker det inte med en 36-38 mm guldrolex utan det ska vara en 46 mm så absolut ingen kan missa klockan. Förr eller senare bör det ju vända och stora "hästskor" blir opopulära medan tillverkare börjar minska diametern. Sen har vissa stora klockor ett fungerande syfte och därför kommer de inte helt försvinna (och vissa kommer alltid att andra ska se vad de har köpt).
PP gör sina ur relativt små (jämfört med vissa modeller idag) för de vet vad som förblir lagom på de flesta mäns handleder. En snygg kostym bör inte sabbas av en fet bratte på handleden som inte alls ser ut att höra hemma. En slank PP eller Cartier Tank skapar en bättre helhet och kan slinka in under manschetten som sig bör. Och motreaktionen bör grundas någonstans där - att klockorna blir alltför skrikiga på handleden och en ny, tillräckligt stor grupp konsumenter istället vill sträva efter andra ideal där måttlighet och diskretion är ledord. Tillbakahållen elegens mao.

Modeller? Calatrava, Tank, Submariner, Reverso, Royal Oak. Dessa kommer stå sig för att de helt enkelt är vansinnigt vackra, balanserade ur av högsta kvalité.


PS. körde man stridsflyg under WWII och hade klockan utanpå en tjock ulljacka så funkar ju en 50 mm klocka.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tillverkarna kommer fortsätta producera det som marknaden efterfrågar. Behoven ser olika och det kommer man att tillgodose genom ett brett sortiment.
På samma sätt som tandkrämstillverkarna alltid tar fram nya oslagbara produkter utan att ersätta eller ta bort tidigare modell eftersom det innebär att de får mer plats i butiken och kan hitta nya målgrupper samtidigt som de befintliga kunder behålls. Storleksvariation inom mode och accessoarer är ju något som ständigt varierar. Kolla på slipsbredd, skärp, slag på kavajer etc.

Jag tror att vi snarare kommer se att tillverkarna lägger större fokus på storytelling och det historiska arvet på sina klassiska modeller och låter dessa utgöra hörnstenar i utbudet och så kan de laborera fritt och bredda sin portfölj med mer andra/nya modeller.
Så gissningsvis kommer dressur fortsatt hålla sig under 40 mm samtidigt som sportmodellerna varierar.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Personligen tror jag på en motreaktion inom klockvärlden. När? Ingen aning!
Klockorna har generellt växt och växt med (oftast) enbart designen som motiverar växten. För vissa räcker det inte med en 36-38 mm guldrolex utan det ska vara en 46 mm så absolut ingen kan missa klockan. Förr eller senare bör det ju vända och stora "hästskor" blir opopulära medan tillverkare börjar minska diametern. Sen har vissa stora klockor ett fungerande syfte och därför kommer de inte helt försvinna (och vissa kommer alltid att andra ska se vad de har köpt).
PP gör sina ur relativt små (jämfört med vissa modeller idag) för de vet vad som förblir lagom på de flesta mäns handleder. En snygg kostym bör inte sabbas av en fet bratte på handleden som inte alls ser ut att höra hemma. En slank PP eller Cartier Tank skapar en bättre helhet och kan slinka in under manschetten som sig bör. Och motreaktionen bör grundas någonstans där - att klockorna blir alltför skrikiga på handleden och en ny, tillräckligt stor grupp konsumenter istället vill sträva efter andra ideal där måttlighet och diskretion är ledord. Tillbakahållen elegens mao.

Modeller? Calatrava, Tank, Submariner, Reverso, Royal Oak. Dessa kommer stå sig för att de helt enkelt är vansinnigt vackra, balanserade ur av högsta kvalité.


PS. körde man stridsflyg under WWII och hade klockan utanpå en tjock ulljacka så funkar ju en 50 mm klocka.
Jag tycker att ditt resonemang haltar betänkligt när du antar att någon bär en klocka som du anser vara större, bara för att andra skall se den.
Du tror inte att en större klocka kan bäras för att ägaren själv tycker om den av andra anledningar?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, eftersom agenturerna vill fortsätta tjäna pengar kommer de säkert i erbjuda det kunden vill ha. Men det är också möjligt att de kommer försöka vrida "modet" åt ett eller annat håll för att folk ska fortsätta köpa.
På många håll i samhället, handel men också annat, ser man ju ofta motreaktioner mot det som har varit. Det skulle ju kunna vara så att både gemene man tröttnar på handledare på 45-50mm, och att klockbranchen försöker sig på en återgång till något mer modesta storlekar. En återgång på variation kommer man däremot säkerligen inte se. Mångfald är här för att stanna.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Sen kan man ju iochförsig fundera på om det är så att företagen kommer laborera med batteriklockor för 2000 spänn medan en mekanisk klocka för 30k och uppåt får vara som den alltid har varit...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag förstår inte varför en del förespråkare av mindre klockor blir så upprörda över de större? Det är betydligt mer sällsynt med omvända åsikter. Jag förstår att man kan gilla en klocka men önskat en annan storlek upp eller ner, men ett genomgående hat är bara löjligt. Det är tefat, hästskor och brist på modest elegans och allt möjligt konstigt. Det är väl bara skita i att använda dom då om det inte passar. Jag åker inte runt i en liten bil och gråter över de större bilarna.

Så frågan är: Vad är det med stora klockor på andras handleder som gör så ont i era hjärtan? Gärna seriösa svar.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att ditt resonemang haltar betänkligt när du antar att någon bär en klocka som du anser vara större, bara för att andra skall se den.
Du tror inte att en större klocka kan bäras för att ägaren själv tycker om den av andra anledningar?
Jag håller helt med dig. Vissa kanske känner sig bekväma med en riktigt fet klocka. Jag utgick nog mest från personliga erfarenheter från såna jag känner och generaliserade för mycket.
 
Senast ändrad:

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag förstår inte varför en del förespråkare av mindre klockor blir så upprörda över de större? Det är betydligt mer sällsynt med omvända åsikter. Jag förstår att man kan gilla en klocka men önskat en annan storlek upp eller ner, men ett genomgående hat är bara löjligt. Det är tefat, hästskor och brist på modest elegans och allt möjligt konstigt. Det är väl bara skita i att använda dom då om det inte passar. Jag åker inte runt i en liten bil och gråter över de större bilarna.

Så frågan är: Vad är det med stora klockor på andras handleder som gör så ont i era hjärtan? Gärna seriösa svar.
Har du en stil, en handled och en kropp som passar med en stor klocka så tycker jag att en stor klocka kan fungera och vara snyggt. En liten killes hand och handled kan ju "försvinna" med en fet klocka och då tycker jag det skiter sig mer än tvärtom. Sen får man ju använda vad man vill så länge man är nöjd. Ingen ska hata på en stor klocka du trivs med även om åsikterna oundvikligt går isär rejält ändå. Och visst, jag skiter i vad andra har på sig och gillar men i den här tråden var det just frågan.

Mitt seriösa svar :)
 
Senast ändrad:

JAH42

Friends of KS
Förändrad kost och livsstil har gjort människor längre och tyngre över hela planeten. Jag tror inte på comeback för de minsta uren för de ser helt enkelt inte proportionella ut på en 2015 års arm.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har du en stil, en handled och en kropp som passar med en stor klocka så tycker jag att en stor klocka kan fungera och vara snyggt. En liten killes hand och handled kan ju "försvinna" med en fet klocka och då tycker jag det skiter sig mer än tvärtom. Sen får man ju använda vad man vill så länge man är nöjd. Ingen ska hata på en stor klocka du trivs med även om åsikterna oundvikligt går isär rejält ändå. Och visst, jag skiter i vad andra har på sig och gillar men i den här tråden var det just frågan.

Mitt seriösa svar :)

Precis, men det brukar inte vara det som framkommer på detta forum utan just att stora klockor är fel och "fula". I princip det du med flera skrev initialt. :)
 

Babinus

Cartier
Det jag hoppas är att valfriheten bibehålls. Det enda som irriterar mig är skitnödiga trendnissar som mest måste gapa över hur fel annat är. Vissa verkar helt enkelt tycka att de får en större kick av att dissa andra än att hissa sig själv.

Jag tycker att det tråkigaste som kan hända är att de flesta har klockor som ser i stort likadana ut.
 
Topp