• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockoskuld förlorad genom fagra falska ord

Sajmon88

Omega
Okej, de här var inte sättet jag förväntat mig att mitt första köp skulle gå till men ja får definitivt skylla mig själv..

Hade fastnat för en 16713 från -90 på chrono24 hos en italiensk handlare (http://shop.pasinigioiellerie.it/) och kom i kontakt med en snubbe där. Allt verkade bra, fysisk shop i Brescia, rör sig med sociala medier som facebook och twitter och en del folk som kommenterar etc.

Efter fått mer information om klockan (orginalbox/orginalkvitto) och om affärens 1 års garanti, och att ja kan lämna tillbaka klockan om ja inte är nöjd så slog jag till. Klockan kom igår och ja åkte direkt och lämna in den hos bergströms i malmö. Hämta den för 15 min sedan och får höra att den är i behov av service då den inte ens är tät, allt annat är i orginal men att ja inte kan bära den på armen utan att riskera att den läcker. Handlaren från pasini sa att den inte skulle behöva service på typ 2-3 år.

På bergströms fick ja höra att de va ett ok pris för vad jag köpt (36000) och att om ja ska göra en service hamnar jag typ på vad de kommer kosta för en svensk begagnad 40-42k!

Ska ja lämna tillbaka klockan eller skicka på service? Behöver dom visa ks-mentorernas kunskap och jag kommer vända mig till er innan nåt annat köp!
 

Ryttaren

Rolex
Min erfarenhet av Chrono24 handlare är att servad ofta innebär att deras "urmakare" har öppnat locket och skvätt på lite extra olja (vissa t.om erkänner detta utan att skämmas), dvs ingen riktig service där de rengör och byter slitna delar. I bästa fall gjort trycktest.

Enda gången jag litar på att det är servat utomlands är om det finns kvitto från tillverkare på en fullservice.

Kolla gärna tråden om service vad innebörden kan betyda beroende på vem man frågar.

Edit: jag skulle behålla och göra en service, då vet du att den är i prima skick, till ett helt ok totalpris.

Förutsätter förstås att klockan är i fint skick i övrigt, om du retar dig på nåt annat kanske det är värt att returnera den.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Be att säljaren bekostar service åt dig i Sverige och se vad du får för svar.

Är klockan härlig i övrigt så kan det vara värt att serva istället för att köpa en annan. Har inte koll på det svenska utbudet dock.
 

_jonte

Patek
Byta packningar och trycktesta borde inte kosta allt för mycket. Om den sen behöver service eller ej utan mer info går inte att säga, men som Aurum säger så verkar AD's leva i en egen liten värld där nästan allt har servicebehov.

Behöver den service så ta diskussionen av säljaren. kanske du kan få kompensation?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite tråkigt att du använder just det ordet i titeln kan jag tycka. Tråkigt att klockan inte var tät dessutom, men ingen chock kanske om man köper begagnat.
 

Sajmon88

Omega
Lite tråkigt att du använder just det ordet i titeln kan jag tycka. Tråkigt att klockan inte var tät dessutom, men ingen chock kanske om man köper begagnat.
Ojoj, menar givetvis inget illa med titeln.. Känner mig bara lite överkörd då han hävdar att klockan är i otroligt fint skick och service inte behöver göras på 2-3 år..
 

Sond

Patek
Regel 1. Om man köper en begagnad klocka utanför kända forum måste man ta med ev servicebehov om inte kvittot finns. Det är fördjäkligt, men så är det. Man kan sedan försöka få säljaren att stå för en större eller mindre del av kostnaden. Jag har fått 100% täckning men också, som senast, tagit allt själv. Man får ju trots allt en fullservad klocka och det är ju ändå uppsidan.

Regel 2. Glöm aldrig regel 1.
 

Bawkins

Cartier
Skulle Bergströms serva den eller skicka den till Rolex? Jag hade valt att serva den i vilket fall. Om man är nöjd med klockan är det definitivt värt en service!
 

Sajmon88

Omega
Har bestämt mig för att serva den och är jäkligt förtjust i klockan i övrigt, en liten ding klockan 6 annars är länk och allt väldigt fint!

Ska skicka mail till italienaren sen och kolla om dom kan bekosta servicen!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Just vid köp av begagnat är alltid en risk. Sedan släpper det lite efter man köpt några klockor. Vissa är dessutom mer pedantisk än andra.
Jag använder mina klockor och nån repa här och där gör väl inget.

Men just att han sa den var okey, kändes mindre okey. Känns den som en keeper, behåll den, strid lite för eventuell service kostnad.

Oavsett så är det förhoppningsvis en keeper !
 
C

China

Guest
Har bestämt mig för att serva den och är jäkligt förtjust i klockan i övrigt, en liten ding klockan 6 annars är länk och allt väldigt fint!

Ska skicka mail till italienaren sen och kolla om dom kan bekosta servicen!

Det minsta i det här faller är att säljaren tar sitt ansvar, då man lämnat en funktionsgaranti. Jag blir så trött på att ständigt läsa om klockskojare som lovar guld och gröna skogar. Och nej Sajmon88, du har inte gjort något fel. Vad det här handlar om är en oseriös säljare som medvetet försöker luras. Att kontrollera skicket på ett urverk är inga konstigheter, det klarar vilken urmakare som helst, säljaren har alltså ingen ursäkt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det minsta i det här faller är att säljaren tar sitt ansvar, då man lämnat en funktionsgaranti. Jag blir så trött på att ständigt läsa om klockskojare som lovar guld och gröna skogar. Och nej Sajmon88, du har inte gjort något fel. Vad det här handlar om är en oseriös säljare som medvetet försöker luras. Att kontrollera skicket på ett urverk är inga konstigheter, det klarar vilken urmakare som helst, säljaren har alltså ingen ursäkt.

Frågan är ju dock vad säljaren lovat? Framgår inte riktigt i denna tråd.
 

Bottega

Cartier
Förhoppningsvis slutar denna historia bra. Jag hade gärna sett att säljaren står för hela beloppet, om han har sagt det i ett mail att uret ska vara nyservat.
 

Sajmon88

Omega
Frågan är ju dock vad säljaren lovat? Framgår inte riktigt i denna tråd.
Han har angett att den ska vara "mint" vilket enligt chrono24 ska innebära att urverket funkar finfint och inga spår av användning typ.. Kan inte citera definitionen rakt av men enligt bergströms kommer man nog behöva byta ut en del delar
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Mint är väl lite överdrivet i detta fall. Men hur håller den tiden? En klocka som håller tiden tycker inte jag har något servicebehov. En sån där Rolex brukar klara sig 10 år mellan service, så 2-3 år till nästa service innebär ju då att det var ett tag sedan den servades. Tätheten är säkert lätt att fixa. Att begära att en handlare i annat land ska stå för en dyr svensk service är nog tyvärr önsketänkande. Lycka till hursomhelst och kul att du gillar klockan.
 
C

China

Guest
Mint är väl lite överdrivet i detta fall. Men hur håller den tiden? En klocka som håller tiden tycker inte jag har något servicebehov. En sån där Rolex brukar klara sig 10 år mellan service, så 2-3 år till nästa service innebär ju då att det var ett tag sedan den servades. Tätheten är säkert lätt att fixa. Att begära att en handlare i annat land ska stå för en dyr svensk service är nog tyvärr önsketänkande. Lycka till hursomhelst och kul att du gillar klockan.

Jaha, du tror att en Rolex klarar sig utan service i ca 10 år?

Jag ser faktiskt fram emot en förklaring till hur en kronometer skulle ha bra tidshållning utan regelbunden service, och varför det inte skulle vara nödvändigt att t.ex. rengöra verket från intorkade smörjmedel och ersätta dessa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enligt trådstarten så gjordes det vissa utfästelser, förutom ett års garanti;
Handlaren från pasini sa att den inte skulle behöva service på typ 2-3 år.
... vilket är ett lite underligt och svårtolkat uttalande som kanske inte är så lämpligt. Jag skulle gissa att uret för en vanlig dödlig skulle fungera fint ett bra tag framöver, kanske 2-3 år. Men att direkt säga att säljaren farit med osanningar är inte så klart.
Jaha, du tror att en Rolex klarar sig utan service i ca 10 år?
Jag ser faktiskt fram emot en förklaring till hur en kronometer skulle ha bra tidshållning utan regelbunden service, och varför det inte skulle vara nödvändigt att t.ex. rengöra verket från intorkade smörjmedel och ersätta dessa.
Vad jag sett, hört och gissat mig till är att Rolex urverk är stabila, välgjorda och grova vilken innebär att de kan gå relativt länge mellan servicetillfällen. Ofta blir man rekommenderad att lämna in dem för service vid behov, vilken översatt till vanliga människors förstånd innebär när tidshållnigen eller kraftreserven är dålig.
Att de sedan skulle må lite bättre och bal. ha högre amplitud? om de servades oftare tvekar jag inte ett dugg på. Men då en service börjar på 5200 kr är frekventa servicetillfällen inte så lockande om man nu inte är sjukt anal när det kommer till tidshållning.
Detta var nog inget nytt för dig China men jag tror det är så vi resonerar.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det här med ADs service-rekommendationer är ganska intressant och förtjänar kanske en egen tråd, men i princip varje gång jag har haft ett ur inne för koll så har service varit ett "måste". Som kund hamnar jag i en märklig sits då jag inte har kunskapen att ifrågasätta det. Har en gång fått förklarat för mig varför den behöver service, och det var mycket uppskattat, då alla frågetecken rätades ut.

Till topic; Låt en kunnig oberoende urmakare kolla skicket, få den tät och bär den med glädje sen! Grattis!
 
C

China

Guest
... vilket är ett lite underligt och svårtolkat uttalande som kanske inte är så lämpligt. Jag skulle gissa att uret för en vanlig dödlig skulle fungera fint ett bra tag framöver, kanske 2-3 år. Men att direkt säga att säljaren farit med osanningar är inte så klart.

Jo, du har en poäng då uttalandet på sitt sätt är ganska vagt. Men å andra sidan, varför redovisar inte en professionell säljare skicket på vad man säljer? Ett trycktest är enkelt, att läsa av skicket på urverket med t.ex. en vibrograf eller motsvarande är heller inga konstigheter. Hade nu inte köparen i det här fallet kollat upp klockan, så hade t.ex. otätheten kunnat ställa till det ordentligt i framtiden. Frågan är hur mycket garantin hade varit värd om klockan t.ex. vattenskadats efter en tid, "handhavande fel" eller hade säljaren bekostat en totalrenovering?
 

POO

Panerai
Säljare är, oavsett vad de säljer men speciellt om det inte är nya saker, ett jävla släkte som gör allt för att luras, nästan iaf.
Nu är det två säljare som påstår två helt olika saker men som passar respektives intresse. Konstigt!
Men det kan ju faktiskt vara som så att båda har "rätt" i klockans fantastiska värld där inget är absolut, den kan gå ua i ett par år till samtidigt som en service nu inte hade skadat.
Serva klockan och slit den med hälsa, känslan av nyservat är kanon!
 
C

China

Guest
Vad jag sett, hört och gissat mig till är att Rolex urverk är stabila, välgjorda och grova vilken innebär att de kan gå relativt länge mellan servicetillfällen. Ofta blir man rekommenderad att lämna in dem för service vid behov, vilken översatt till vanliga människors förstånd innebär när tidshållnigen eller kraftreserven är dålig.
Att de sedan skulle må lite bättre och bal. ha högre amplitud? om de servades oftare tvekar jag inte ett dugg på. Men då en service börjar på 5200 kr är frekventa servicetillfällen inte så lockande om man nu inte är sjukt anal när det kommer till tidshållning.
Detta var nog inget nytt för dig China men jag tror det är så vi resonerar.

Jag förstår din synpunkt, och hoppas att du förstår min.:)

Om vi tar det här med tidshållningen så är det inte ovanligt att en äldre Rolex som går t.ex. +-30 sek/dygn av en del anses hålla tiden bra, då klockan är äldre. Från min synpunkt är en kronometer en kronometer och ska hålla sig inom specifikationerna, annars ser jag faktiskt ingen vits med varför man köpt en dyr klocka med ett urverk som med mycket möda under både tillverkning och senare justering fåtts att hålla en extremt bra tidshållning.

Ett annat faktum är att långa intervall mellan service sällan lönar sig, klockan får en sämre tidshållning, ökat slitage, och när verket rasar p.g.a utebliven service, så blir det ofta dyrare än om man servar klockan med jämna mellanrum. Jag håller med om att service inte är gratis, men vem struntar t.ex. i att serva sin bil i tio år? Jag ser inte riktigt poängen med att gå omkring med en klocka som inte presterar som den ska, hur underligt det än kan låta.

En annan trist effekt av att inte serva en klocka regelbundet är när det är dags för försäljning, och den "håller tiden" och fungerar bra enl. en säljares beskrivning. Nästa ägare som åker på service eller en totalrenovering kanske inte delar uppfattningen att det bara är att tuta och köra tills urverket rasar.
 

Sajmon88

Omega
Det här med ADs service-rekommendationer är ganska intressant och förtjänar kanske en egen tråd, men i princip varje gång jag har haft ett ur inne för koll så har service varit ett "måste". Som kund hamnar jag i en märklig sits då jag inte har kunskapen att ifrågasätta det. Har en gång fått förklarat för mig varför den behöver service, och det var mycket uppskattat, då alla frågetecken rätades ut.

Till topic; Låt en kunnig oberoende urmakare kolla skicket, få den tät och bär den med glädje sen! Grattis!

Någon du eller någon annan rekommenderar som finns i malmö/lund/helsingborgtrakten :)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag förstår din synpunkt, och hoppas att du förstår min.:)

Om vi tar det här med tidshållningen så är det inte ovanligt att en äldre Rolex som går t.ex. +-30 sek/dygn av en del anses hålla tiden bra, då klockan är äldre. Från min synpunkt är en kronometer en kronometer och ska hålla sig inom specifikationerna, annars ser jag faktiskt ingen vits med varför man köpt en dyr klocka med ett urverk som med mycket möda under både tillverkning och senare justering fåtts att hålla en extremt bra tidshållning.

Ett annat faktum är att långa intervall mellan service sällan lönar sig, klockan får en sämre tidshållning, ökat slitage, och när verket rasar p.g.a utebliven service, så blir det ofta dyrare än om man servar klockan med jämna mellanrum. Jag håller med om att service inte är gratis, men vem struntar t.ex. i att serva sin bil i tio år? Jag ser inte riktigt poängen med att gå omkring med en klocka som inte presterar som den ska, hur underligt det än kan låta.

En annan trist effekt av att inte serva en klocka regelbundet är när det är dags för försäljning, och den "håller tiden" och fungerar bra enl. en säljares beskrivning. Nästa ägare som åker på service eller en totalrenovering kanske inte delar uppfattningen att det bara är att tuta och köra tills urverket rasar.
För att kortfattat svara på ovan så är inte min erfarenhet att oservade Rolexur tappar så pass mycket som 30 sec, men du har kanske rätt. Finns oservade som håller kronometerkraven i någon possition oservade efter 30 år, men det är väl mer tur än något annat.

Om vi går in på ekonomin har jag mycket svårt att acceptera att det vore lönt att lägga 5200, eller det dubbla på en gammal DJ? Nej, då fulservar jag den hellre vid behov och accepterar att den blir possitionskänslig. Att slitage genom att låta verket gå tre eller fem år längre tror jag inte motsvarar prislappen på 5'+.

Om man som köpare är så rädd för ett sk. ras får man antingen lägga ca 5% av köpeskillingen på kontroll eller att gallra ut 95%? av uren som inte nyligen är AD-servade. Att kollektivt "kräva" att folk lägger omotiverat mycket pengar på gamla ur ter sig rätt löjligt.

Hade servicekostnaden varit i relation till nedlagt arbete hade jag hållt med dig, nu säger jag, nja?
 
Topp