• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockråd, present till mig själv

Everchanger

Breitling
2-Faktor
Jag fyller jämnt till sommaren och har tänkt köpa en klocka till mig själv som present. Jag har försökt hitta liknande trådar men dem jag har hittat har ett par år på nacken så jag chansar och startar en ny.

Till vardags använder jag just nu diverse Seiko's tex sarb017 (alpinist), skx007, srpb53 och srpb15.

Jag söker en klocka som är:
  • Automatisk
  • Kunna användas till vardags (t-shirt och jeans/chinos, inte så mycket skjortor)
  • Pålitligt urverk
  • Gärna en stilren och relativt enkel tavla
  • Runt 10.000kr +- 3-4000 kr
Jag har varit runt och tittat lite men jag svårt att bestämma mig och skulle gärna ha råd från er som har mer koll på ämnet. Jag har spanat in Sinn 556i och den verkar vara en bra fit för mina "krav" men jag är öppen för förslag!
 
Senast ändrad:

Puryeah

Panerai
Tycker du är rätt ute med 556i.

Även Zodiac Super Sea Wolf ryms inom budget, finns i många olika färgkombinationer.

upload_2019-5-19_9-17-21.jpeg
 

fflpa

Omega
20180824_112714~2.jpg
Sinn 556A, där kommer du långt. Inte så rörig tavla, extremt bra anti-reflex vilket gör att läsbarheten är bra hela sommaren!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag fyller jämt till sommaren
Ja, man brukar ju oftast fylla år kring samma datum varje år... :D
Skämt åsido så skulle jag vilja slå ett slag för Oris ProPilot som jag själv varit sugen på ett tag. Clean och lättläst tavla, pålitligt Sellitaverk med god tidshållning och passar bra till många olika tillfällen.

Den brukar ligga strax norr om 10' för versionen med datum, dag+datum ligger ett par tusen högre.

serveimage(2).png
 

Arvaker

Cartier
Mer prisvärd än Sinn kanske Damasko är?
 

Bilagor

  • 657D284F-561C-4B8B-BB39-53DE4E04B641.jpeg
    657D284F-561C-4B8B-BB39-53DE4E04B641.jpeg
    55.2 KB · Visningar: 2

Richie

Audemars
2-Faktor
Certina DS1 Day Date?
c006.430.11.051.00.jpg


Lite lagom sportig,praktiskt med både dag&datum,perfekt size på 39mm samt går utmärkt att ”dressa upp” med ett läderband.
Kostar runt 7k så har du några tusen över till bärs ;)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Inte särskilt stilren tavla (om än jävligt cool). Mer pang för pengen år svårt i prisklassen. (Begagnad ryms den i budget, min nedan)
IMG_20190515_104651352.jpg

Vanliga trehandaren också riktigt schysst!
Screenshot_20190519-110248~2.png
 

Everchanger

Breitling
2-Faktor
Du har svarat på din egna fråga. Sinn 556. Jag är väldigt nöjd med min.
Ja det lutar som sagt åt Sinn 556, vilket armband har du på din? Jag kikade på båda länkarna och lutar nog mer åt fine-länken men h-länken kanske passar klockan bättre?

Jag slår ett slag för Longines Conquest. Alternativt Hydroconquest (andra bilden). Båda inom budget, båda klarar 30 bar, pålitliga urverk och stilrena.
5872904C-F163-4869-96D7-73DC56EA9AE3.jpeg

CAFEF272-E3AE-4A06-9D98-2FECBB40CA98.jpeg
Longines Conquest är definitivt ett alternativ, tycker länken med den polerade mittsektionen är grymt snygg. Får gå till närmsta återförsäljare och testa, tror eventuellt att den kan bli lite "blaffig" på min arm men tack för tipset!

Ja, man brukar ju oftast fylla år kring samma datum varje år... :D
Skämt åsido så skulle jag vilja slå ett slag för Oris ProPilot som jag själv varit sugen på ett tag. Clean och lättläst tavla, pålitligt Sellitaverk med god tidshållning och passar bra till många olika tillfällen.

Den brukar ligga strax norr om 10' för versionen med datum, dag+datum ligger ett par tusen högre.
Hmm den var intressant, gillar den röda spetsen på sekundvisaren! Tack för förslaget, ska undersökas vidare!

Mer prisvärd än Sinn kanske Damasko är?
Har kollat på några Damasko men upplever att deras tavlor blir lite "busy", svårt att säga varför då den liknar 556 väldigt mycket..

Certina DS1 Day Date?
Lite lagom sportig,praktiskt med både dag&datum,perfekt size på 39mm samt går utmärkt att ”dressa upp” med ett läderband.
Kostar runt 7k så har du några tusen över till bärs ;)
Inte illa! Får bli att sätta span på den med :D
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Något ur Sjöö Sandströms Royal Steel-linje? Finns i två storlekar; 36 och 41 mm, på allt från läder till länk till gummi och i en mängd olika tavelfärger och med eller utan GMT-funktion.
  • Automatisk - check
  • Kunna användas till vardags (t-shirt och jeans/chinos, inte så mycket skjortor) - check
  • Pålitligt urverk - Sellita SW300 = check
  • Gärna en stilren och relativt enkel tavla - check
  • Runt 10.000kr +- 3-4000 kr - check (KS Köp och Sälj eller lite prut hos AD)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja det lutar som sagt åt Sinn 556, vilket armband har du på din? Jag kikade på båda länkarna och lutar nog mer åt fine-länken men h-länken kanske passar klockan bättre?


Longines Conquest är definitivt ett alternativ, tycker länken med den polerade mittsektionen är grymt snygg. Får gå till närmsta återförsäljare och testa, tror eventuellt att den kan bli lite "blaffig" på min arm men tack för tipset!


Hmm den var intressant, gillar den röda spetsen på sekundvisaren! Tack för förslaget, ska undersökas vidare!


Har kollat på några Damasko men upplever att deras tavlor blir lite "busy", svårt att säga varför då den liknar 556 väldigt mycket..


Inte illa! Får bli att sätta span på den med :D
Jag tycker H-länken är överlägset bäst på 556. Då får du microjustering i låset också. Notera den stora skillnaden mellan a och i nämligen att i har blank tavla vilket gör den helt bläcksvart. I är i mitt tycke det självklara valet!
 

Everchanger

Breitling
2-Faktor
Jag tycker H-länken är överlägset bäst på 556. Då får du microjustering i låset också. Notera den stora skillnaden mellan a och i nämligen att i har blank tavla vilket gör den helt bläcksvart. I är i mitt tycke det självklara valet!
Spanade på både i-varianten och även 556 med mochafärgad tavla, gillade verkligen den bruna färgen, den ser mycket bättre ut irl än bilderna online. Men som sagt tror nog att det lutar åt en 556i om det blir en Sinn :)
 
Topp