• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockrelaterad 3d printing

twisted

Cartier
Hello peoples of KS!


För ett par veckor sedan råkade jag kasta en liten peng på ett gruppköp av en 3Dskrivare. Efter mycket pill och bök för att få den att prestera har jag nu fått ut min första print och kunde inte vara mer nöjd!

vxk4g9V.jpg

( länk till bild )


Har kanske ni några andra roliga idéer om vad man kan hitta på med den här maskinen när det kommer till klockrelaterade utskrifter eller har ni själva kanske gjort något liknande? :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hello peoples of KS!


För ett par veckor sedan råkade jag kasta en liten peng på ett gruppköp av en 3Dskrivare. Efter mycket pill och bök för att få den att prestera har jag nu fått ut min första print och kunde inte vara mer nöjd!


( länk till bild )


Har kanske ni några andra roliga idéer om vad man kan hitta på med den här maskinen när det kommer till klockrelaterade utskrifter eller har ni själva kanske gjort något liknande? :)


Kan du länka till ritningen?
 

twisted

Cartier
Hmm, den går säkert sönder om man sätter sig på den, men den känns ändå väldigt gedigen och designen verkar genomtänkt. Jobbet att hålla en klocka kommer den garanterat klara galant i många år framöver. :)
 
Detta har ju potential till att bli en fantastisk tråd. Printen såg riktigt välgjord ut. Vilken maskin ligger bakom?

Har lite erfarenhet av 3d-printning och kom, av en händelse precis över en egen liten desktopvariant. Den är tyvärr på andra sidan landet då julledighet och resa till hemstaden kommit mellan.

Det finns ju lite folk som skrivit ut t ex. plastlänkar i sina printers (kanske inte toksnyggt):

http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fc/fa/47/fcfa479e8f10475dfe85aea933f6e4b2.jpg


Vore roligt att via KS spåna fram lite idéer både till en eventuell helutskriven rackare i plast, men även tillbehör/verktyg. Man skulle även kunna byta lite CAD-modeller med varandra.

//Philemon
 

twisted

Cartier
Detta har ju potential till att bli en fantastisk tråd. Printen såg riktigt välgjord ut. Vilken maskin ligger bakom?

Det är en Kossel Mini som ligger bakom printen. Faktiskt mycket förvånad över kvaliten, men då kör vi dock inställt på finaste utskriftskvalite ( dvs, 0.2 mm lager ) vilket resulterade i att printen tog ca 2 timmar från start till slut.

Har lite erfarenhet av 3d-printning och kom, av en händelse precis över en egen liten desktopvariant. Den är tyvärr på andra sidan landet då julledighet och resa till hemstaden kommit mellan.

Det finns ju lite folk som skrivit ut t ex. plastlänkar i sina printers (kanske inte toksnyggt):

http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fc/fa/47/fcfa479e8f10475dfe85aea933f6e4b2.jpg


Vore roligt att via KS spåna fram lite idéer både till en eventuell helutskriven rackare i plast, men även tillbehör/verktyg. Man skulle även kunna byta lite CAD-modeller med varandra.

//Philemon


Spännande! Du får leverera med resultat sen då. :) Har sett lite av dessa varianter på klockarmband osv men inte riktigt blivit imponerad ännu. Har även sett att det finns gummi-plast till skrivaren, vilket det kanske hade gått att skriva ut något tropic/dyk-bands liknande med ? Vi få se om jag får möjlighet att labba med det. :)[/quote]
 
Det är en Kossel Mini som ligger bakom printen. Faktiskt mycket förvånad över kvaliten, men då kör vi dock inställt på finaste utskriftskvalite ( dvs, 0.2 mm lager ) vilket resulterade i att printen tog ca 2 timmar från start till slut.




Spännande! Du får leverera med resultat sen då. :) Har sett lite av dessa varianter på klockarmband osv men inte riktigt blivit imponerad ännu. Har även sett att det finns gummi-plast till skrivaren, vilket det kanske hade gått att skriva ut något tropic/dyk-bands liknande med ? Vi få se om jag får möjlighet att labba med det. :)
[/quote]


Jo filamentsmässigt finns det nog en hel del kul att jobba med.

Som du nämner finns ju mjuka PLA t ex. Ninjaflex och Filaflex som skulle kunna utgöra bra gummiband.

På den mer experimentella fronten vore det kul att skriva ut klockor i filament med koppar eller brons i t ex. copperfill och bronzefill. Dessa vore kul att jobba med. De ska även få välsintrade lager.

//Philemon
 

twisted

Cartier
Jo filamentsmässigt finns det nog en hel del kul att jobba med.

Som du nämner finns ju mjuka PLA t ex. Ninjaflex och Filaflex som skulle kunna utgöra bra gummiband.

På den mer experimentella fronten vore det kul att skriva ut klockor i filament med koppar eller brons i t ex. copperfill och bronzefill. Dessa vore kul att jobba med. De ska även få välsintrade lager.

//Philemon



Absolut! En boet i kopparfilament hade säkert vart awesome :D Får se om jag kan köpa in lite kul att pröva med. Nackdelen med att byta filament är ju att skrivaren måste justeras om på nytt. >,<
 
Beroendes på vilken typ av maskin jag får tillgång till så kanske man kan ge sig på att försöka skriva ut den där klockan, har du tips på andra lite enklare varianter så får du gärna skrika till.


Vore kul att se en KS-version av det hela. Killen i videon hade ju gjort hela mekanismen i Blender, vilket är allt annat än optimalt att Cada urverk i. Även om någon större precision aldrig kommer uppnås med utskrivna kugghjul borde man nog Cada det hela i Solidworks eller motsvarande. Några kugghjul kan ju även laserskäras (om man inte tycker att charmen tappas).

//Philemon
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vore kul att se en KS-version av det hela. Killen i videon hade ju gjort hela mekanismen i Blender, vilket är allt annat än optimalt att Cada urverk i. Även om någon större precision aldrig kommer uppnås med utskrivna kugghjul borde man nog Cada det hela i Solidworks eller motsvarande. Några kugghjul kan ju även laserskäras (om man inte tycker att charmen tappas).

//Philemon

Har du tillgång till en laserskärare?
 

twisted

Cartier
Vore kul att se en KS-version av det hela. Killen i videon hade ju gjort hela mekanismen i Blender, vilket är allt annat än optimalt att Cada urverk i. Även om någon större precision aldrig kommer uppnås med utskrivna kugghjul borde man nog Cada det hela i Solidworks eller motsvarande. Några kugghjul kan ju även laserskäras (om man inte tycker att charmen tappas).

//Philemon


Det hade vart hur coolt som helst med ett ks ur på väggen brevid kalendern :D
 
Hej alla glada! Julferien är nu över vilket betyder att jag är hemma hos skrivaren. Satt och smålekte lite för några dagar sedan och fifflade fram ett klockställ (tidsfördrivet som gjorts berömt av den store twisted). Skrivaren står som synes och tuggar medan jag skriver. färdigt resultat kommer om ca 50 min.

Screen Shot 2015-01-06 at 16.47.43.png
Screen Shot 2015-01-06 at 16.48.06.png
Screen Shot 2015-01-07 at 21.03.34.png
Foto 2015-01-07 21 20 30.jpg


//Philemon
 
Nu snackar vi! Är det en KS-loggo på den också ? :D

Klocksnack-brandingen får vänta till nästa gång!

Bjuder på några dassiga bilder på slutresultatet. Ordnar bättre imorgon. Utskriven i PLA. Rätt fint för att vara 0.25 och skakigt skrivbord. Får fixa några grejer i caden och sen skriva ut den med bättre placerad skrivare och högre upplösning.
Foto 2015-01-07 23 31 51.jpg
Foto 2015-01-07 23 31 12.jpg


//Philmon
 
Topp