• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockrelaterat gymnasiearbete?

Galaxy

Rolex
Hej!

Till trean på gymnasiet ska jag börja med mitt gymnasiearbete. Det är kortfattat ett projekt som fortsätter under hela det tredje året på gymnasiet, och det ska också vara tydligt kopplat till din inriktning. Jag som studerar teknik är därför lite sugen på att syssla med någonting klockrelaterat, (kanske någonting med urverk blir mest tekniskt)?

Jag skulle hur som helst bli väldigt tacksam om ni kunde skriva ned något förslag på vad för tekniskt klockrelaterat jag kan syssla med på skoltid under ett år. Min första konkreta tanke är urverkens utveckling, från simpla mekaniska till månfaskomplikationer och 36000 vph etc. Vad tror ni om det, skulle det vara intressant att läsa om? :)

Med vänliga hälsningar
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag hade lagt min tid och energi på att försöka lära mig mekaniken bakom urverken och lägga in en praktisk bit i projektarbetet som t.ex skulle kunna vara att serva en klocka alternativt tillföra en komplikation eller dylikt. På så sätt får du med dig mer än bara teoretisk kunskap (som i många fall försvinner allteftersom).
 

willbur

Rolex
2-Faktor
+1 på karatekid's idée! Skulle vara sjukt coolt om du kunde lära dig att serva ett urverk för klassen och lärarna! Det här blir spännande.

Jag ska följa tråden, skriv gärna hur tankarna går och hur långt du kommer! :D
 

Galaxy

Rolex
Jag hade lagt min tid och energi på att försöka lära mig mekaniken bakom urverken och lägga in en praktisk bit i projektarbetet som t.ex skulle kunna vara att serva en klocka alternativt tillföra en komplikation eller dylikt. På så sätt får du med dig mer än bara teoretisk kunskap (som i många fall försvinner allteftersom).

Det blir både kul och lärorikt, så om jag väljer att studera urverken kommer jag absolut att göra detta! :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har i veckan lämnat in ett gymnasiearbete, så jag kan och hjälper dig gärna med funderingar och frågor!:)

Eftersom du går teknik skulle jag om jag fick satsa på något mer praktiskt. Skrivande är en enkel lösning ut, men en väldigt tråkig del. Speciellt om du är själv och måste skriva rubbet, det kan enkelt stiga dig över huvudet.

Beroende på hur hårt du vill köra kan du givetvis renovera ett riktigt skitobjekt till något snyggt vintage aktigt. Annars skulle jag kunna tänka mig att modda en redan befintlig klocka hade räckt för att få ditt E (eftersom det är det högsta du kan få på gymnasiearbete). Jag har en Seiko moddad till Black Bay till salu, där har du kanske lite inspiration. https://klocksnack.se/threads/seiko-snzh57-black-bay-mod.22074/

Detta är allt jag kan komma på rak arm såhär. Men som sagt, jag hjälper dig gärna vid problem, ett gymnasiearbete färskt i minnet kanske jag kan få användning för ändå...:D

Lycka till!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
+1 på karatekid's idée! Skulle vara sjukt coolt om du kunde lära dig att serva ett urverk för klassen och lärarna! Det här blir spännande.

Jag ska följa tråden, skriv gärna hur tankarna går och hur långt du kommer! :D


Tanken är god, men resten av klassen kommer förmodligen tycka det är lika upphetsande som att bläddra i en frimärkssamling ;)
Jag skulle tittat närmare på spring-drive tekniken... jävligt coolt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

ZQT

The Banker
2-Faktor
Intressant vore att se utvecklingen av perpetual calendars tills idag och kanske jämförelser mellan de som finns idag kanske?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Började inte DW som ett skolprojekt btw, fast det kanske mer var ett företagandeprojekt, nu när jag tänker efter?
 

Calleb

Breitling
2-Faktor
Ditt förslag om urverkens utveckling låter spännande. Parallellt med klockmekaniken skulle det vara intressant att studera själva tillverkningsteknikens utveckling. Vi snackar svarvning/fräsning/borrning/brotschning/stansning/litografietsning/ytbeläggning/laserbearbetning/montering mm - och allt i riktigt riktigt små dimensioner! Jämför en urmakares verkstad á la år 1790 med high-tech produktionslinor av idag. Bara ett förslag, i vilket fall lycka till!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Utväxling. Vilka regler / rutiner etc hade de tidiga urmakarna för att få till rätt utväxling mellan drivpaketet (dvs fjädern) och tidsvisningen. Hur fanken får man rätt antal taggar på kugghjulen och rätt storlek och form för att få ihop det?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Att praktiskt bygga ett urverk eller del av det skulle kunna vara ett kul projekt också!

Lite insperation!
 
Topp