• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockreportage - San Francisco

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vilka sjuka klockor, sinnessjukt. Tack för ett grymt reportage!
Blir det fler ställen att besöka för din del?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
“A candy store for vintage Rolex lovers.”
— GQ Magazine

Tidigare i veckan gav jag er ett klockreportage från New York. Nästa man (läs: stad) till rakning är San Francisco!

Alla klockentusiaster bör veta att det finns en guldgruva av vintageklockor här. Mer specifikt hos HQ Milton.

Om företaget: http://www.hqmilton.com/vintage-rolex-watches/company

Förra veckan bokade jag ett möte med Jacek på HQ Miltons kontor. Tanken var att få träffa Jacek för att få en utländsk kontakt till den vackra världen av vintage Rolex. Rolex har en speciell plats i mitt hjärta, eftersom att jag hade ett mål sedan barnsben att köpa en Rolex innan min 20-års dag. Den första klockan jag fick upp ögonen för var en GMT 1675 med Pepsi insert. Vad passar inte bättre då att besöka en av de största vintage Rolex handlarna i världen?

Varför finns det massvis av vintage Rolex i USA? En av anledningarna är kvantiteten. Under 80-talet köpte många amerikanska medborgare Rolex som sedan har ärvts eller sålts vidare inom landets gränser. En hel del fina exemplar landar förr eller senare hos HQ Milton.

På tal om fina exemplar... Jag klämde på en helt opolerad Rolex Cosmograph som kom in till kontoret under tiden jag var där. Ni vet det där säljsnacket "köpt från första ägaren"? Denna var bokstavligen från första ägaren. Mannen, eller gubben kanske jag ska skriva (lika gammal som Tobbe-i-Etuna säkert), hade precis dött och sonen hade sålt klockan till HQ Milton.

Tre snabba snabba med Jacek:
- Vilken var din första "riktiga" klocka?
- En GMT 1675.
- Hur länge har du varit i branschen?
- Ungefär tio år.
- Hur många klockor säljer ni per dag?
- Vi snittar fyra-fem klockor per dag.

Stunden alla har väntat på... *trumvirvel*... BILDER! Pics or it didn't happen.


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

DDk4P7C.jpg

2b7J2PC.jpg

bjHA7QQ.jpg

KOLoJH6.jpg

Fl7M2vX.jpg


Tack för mig! Glad midsommar KS!
Nåt napp!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är insane vilka priser för en liten plastring. Men jäävligt snyggt är det. Kolla den här liksom, vilken skönhet!
PC-Dana-blueberry-GMT.jpg


Det där är inte plast/bakelit. Dom är ännu dyrare.

GMTn med minutetrack/gilt och helröd GMT-visare ser helt galet bra ut i caset på dina bilder. Vill-ha-faktor.

Det blir nästan overload och lite avsmak när man ser så där mycket på samma gång. Vintage-klockor ska ju vara unikt och limiterat liksom.

Men ett oerhört bra tillfälle att få se många case och tavlor på samma gång och jämföra och lära sig.

Kul besök helt enkelt! Var det svårt att få till ett besök?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det där är inte plast/bakelit. Dom är ännu dyrare.

GMTn med minutetrack/gilt och helröd GMT-visare ser helt galet bra ut i caset på dina bilder. Vill-ha-faktor.

Det blir nästan overload och lite avsmak när man ser så där mycket på samma gång. Vintage-klockor ska ju vara unikt och limiterat liksom.

Men ett oerhört bra tillfälle att få se många case och tavlor på samma gång och jämföra och lära sig.

Kul besök helt enkelt! Var det svårt att få till ett besök?

Sportrolex går tydligen som smör sa Jacek... Förstår varför han har så många!

Det var riktigt spännande för mig! Jag har bara varit intresserad av klockor sedan november 2013 och har nu fått klämma på klockor jag tidigare bara haft sparade i ett album.

Att få till ett besök gick på ett mail, bokstavligen.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Det är bra att du visar att vi ynglingar kan också ;) Bild fyra underifrån.. är det en sub med en president länk? Aldrig sett tidigare
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det är bra att du visar att vi ynglingar kan också ;) Bild fyra underifrån.. är det en sub med en president länk? Aldrig sett tidigare

Vi är framtiden ;)

Tror att det är bilden som spelar ett spratt. Testade så många klockor att jag inte riktigt minns, men det var en rasslig Oyster om jag minns rätt!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Whedda

Rolex
Det är väl inte original? Eller är jag snurrig, såg ganska kaxigt ut dock.

Det behöver inte vara original då de flesta såldes på oyster men en sak som är säker var att det var riktigt High Chaparall hos Rolex back in the days. Klockor erbjöds med mängder olika tavlor, ringar och länkar efter kundens önskemål och prissattes därefter.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Tobbe.L

Omega
Tack för det fina reportaget!
Vilken godisbutik!(vad ligger lösvikts priset på mån tro..? ^^)
Spännande uppföljning :D
 
Topp