• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksajt växer så det knakar (Artikel om Scandinavian Luxury AB från SvD 2016-01-25)

alfgren

Rolex
2-Faktor
Uret gör bra saker tycker jag men priserna är ju så höga att man undrar om de sitter på C24 och ropar hem klockorna vid varje order. Synd att de inte håller lite lägre priser. Men varför skulle de? De är ju i princip ensamma i Sverige om sin nisch (åtminstone i någorlunda likvärdig skala).
 

Edin

Panerai
Alltid kul när det går bra för nya företag med en intressant inriktning. Frågan är dock hur länge detta kommer att hålla då flera av de varumärken de säljer uttryckligen är emot internetförsäljning. Svårt för tillverkarna att komma åt kanske men det är en gråzon...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När det väl gäller så är det pengar som räknas och gråhandeln är ett sätt för ADs att hålla upp försäljningen (och därmed även tillverkarnas). Jag tror inte Uret behöver oroa sig.

Jag skulle däremot vara mer skepsis till Daniel Wellington. Hur lång tid kan man hålla upp buzzen kring en ful modeklocka som är så lätt att kopiera? Någon produktutveckling verkar inte heller finnas.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Klockbranschen ligger klart efter många andra branscher som kämpat med näbbar och klor för att behålla sina feta marginaler, men som fått ge sig.
Tror bara det här är början.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
När det väl gäller så är det pengar som räknas och gråhandeln är ett sätt för ADs att hålla upp försäljningen (och därmed även tillverkarnas). Jag tror inte Uret behöver oroa sig.

Jag skulle däremot vara mer skepsis till Daniel Wellington. Hur lång tid kan man hålla upp buzzen kring en ful modeklocka som är så lätt att kopiera? Någon produktutveckling verkar inte heller finnas.
AD's måste sluta dumpa klockor till gråhandlare för inköpspriser. Kan någon bekräfta att AD's har strikta kvoter de måste uppnå för att behålla sin AD-status? Har inga problem med handlare som säljer nästan nytt, men helt nya klockor tycker jag bara ska förmedlas genom AD.

Angående DW, skiljer väl sig inte mot mycket annat? Kläder eller för den delen andra klockor som inte konkurrerar genom extraordinär kvalité?

Klockbranschen ligger klart efter många andra branscher som kämpat med näbbar och klor för att behålla sina feta marginaler, men som fått ge sig.
Tror bara det här är början.
Klockbranschen är väl långt ifrån unik på den punkten? T.ex. alla kläder som jag tenderar till att vilja bära säljs med höga marginaler.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
AD's måste sluta dumpa klockor till gråhandlare för inköpspriser. Kan någon bekräfta att AD's har strikta kvoter de måste uppnå för att behålla sin AD-status? Har inga problem med handlare som säljer nästan nytt, men helt nya klockor tycker jag bara ska förmedlas genom AD. Klockbranschen är väl långt ifrån unik på den punkten? T.ex. alla kläder som jag tenderar till att vilja bära säljs med höga marginaler.
Varför menar du att de måste sluta med det? Då blir det ju dyrare för konsumenten.

Klockbranschen är väl långt ifrån unik på den punkten? T.ex. alla kläder som jag tenderar till att vilja bära säljs med höga marginaler.
Inte unika, men de ligger efter många andra branscher. Kläder kan du ju köpa från massor av e-handlare men jag är dåligt insatt i just den branschen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Varför menar du att de måste sluta med det? Då blir det ju dyrare för konsumenten.
En Rolex är en statusmarkör, de ska således vara dyra för konsumenterna.
Inte unika, men de ligger efter många andra branscher. Kläder kan du ju köpa från massor av e-handlare men jag är dåligt insatt i just den branschen.
Många exklusiva klädmärken har släppt efter lite till e-handel givet att de bara säljer till samma pris som fysiska handlare. Bryter handlaren mot det så får de inte köpa in längre av det märket. Drar vi det längre till exklusiva märken i klass med Burberry så säljer de bara själva och på så sätt har full kontroll över hela kedjan.
 

Zalath

Panerai
En Rolex är en statusmarkör, de ska således vara dyra för konsumenterna.

Många exklusiva klädmärken har släppt efter lite till e-handel givet att de bara säljer till samma pris som fysiska handlare. Bryter handlaren mot det så får de inte köpa in längre av det märket. Drar vi det längre till exklusiva märken i klass med Burberry så säljer de bara själva och på så sätt har full kontroll över hela kedjan.

Fast nu är det ju uppenbart att AD-modellen inte är klockren med nuvarande prisnivå. Om exempelvis Rolex prisnivå var konkurrenskraftig för butiksköp skulle det inte bli klockor över till gråhandlare. Det finns såklart andra faktorer också, som att inte tillåta näthandel och att fördelningen av klockor inte verkar helt klockren. Om det är väntetid på stålsubbar i Sverige och det går att importera dem för ett betydligt lägre pris är det något som gnisslar i maskineriet.

Skillnaden mellan pris hos gråhandlare och AD gör inte Rolex till en dyr klocka. Alla Rolex modeller är dyra. Som statusmarkör är det relevant hur de uppfattas av gemene konsument, och då skulle en sub uppfattas som dyr, oavsett om den kostade 30 000 eller 150 000.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En Rolex är en statusmarkör, de ska således vara dyra för konsumenterna.
Rolex är dyra och uret.se kommer aldrig att kunna göra dem billiga. Problemet är att AD har så stora marginaler, det skapar per automatik en gråhandel. Men som jag skrivit tidigare är det en relativt omogen bransch när det kommer till näthandel och ADs kommer att se sina marginaler krympa.
 
Rolex är dyra och uret.se kommer aldrig att kunna göra dem billiga. Problemet är att AD har så stora marginaler, det skapar per automatik en gråhandel. Men som jag skrivit tidigare är det en relativt omogen bransch när det kommer till näthandel och ADs kommer att se sina marginaler krympa.
Källa på marginalerna? Vore intressant att se.
Som tidigare nämnt så kan man jämföra med klädbranschens exklusivare märken - där ser det inte likadant ut med gråhandel vad jag vet och klädbranschen har sjuka marginaler.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Källa på marginalerna? Vore intressant att se.
Som tidigare nämnt så kan man jämföra med klädbranschens exklusivare märken - där ser det inte likadant ut med gråhandel vad jag vet och klädbranschen har sjuka marginaler.
Har ingen källa förutom mig själv och de prutmåner som finns på de märken jag varit intresserad av. Marginalerna är minst sagt goda jämfört med många andra branscher men det varierar självklart mellan tillverkarna.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Källa på marginalerna? Vore intressant att se.
Som tidigare nämnt så kan man jämföra med klädbranschens exklusivare märken - där ser det inte likadant ut med gråhandel vad jag vet och klädbranschen har sjuka marginaler.
Googla, det finns flertalet källor på nätet som anger rätt marginaler. Jag vet inte vad klädbranschen har är marginaler, men med tanke på att 50% reor inte är ovanliga så lär deras marginaler måste vara större.
Om gråhandlare kan köpa till nära inköpspriser har de större marginaler än många andra branscher.
 

Kai

Rolex
Om man läser årsredovisningen för Scandinavian Luxury AB, den senaste på Proff.se avseende bokslutet 2014-04 (ganska gammal, jag vet...), den visar på ca 20% marginal både för det året, och året innan. Denna marginal ska sedan täcka löner och alla övriga kostnader. Sedan har de säkert olika marginaler på olika märken och modeller.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Om man läser årsredovisningen för Scandinavian Luxury AB, den senaste på Proff.se avseende bokslutet 2014-04 (ganska gammal, jag vet...), den visar på ca 20% marginal både för det året, och året innan. Denna marginal ska sedan täcka löner och alla övriga kostnader. Sedan har de säkert olika marginaler på olika märken och modeller.
Ingen vinstmarginalsiffra att utläsa?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
image.png
Om man läser årsredovisningen för Scandinavian Luxury AB, den senaste på Proff.se avseende bokslutet 2014-04 (ganska gammal, jag vet...), den visar på ca 20% marginal både för det året, och året innan. Denna marginal ska sedan täcka löner och alla övriga kostnader. Sedan har de säkert olika marginaler på olika märken och modeller.
Hittade lite info så glöm min fråga.
 
Topp