• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocksamlare på Östermalm i Stockholm rånad och fastbunden

Kugghjul

Silver
(Jag kunde inte hitta någon tidigare tråd, även om detta är en några dagar gammal nyhet.)

Förutom det tråkiga som hände en forummedlem i somras (och vissa andra före det) så verkar de kriminella nu tyvärr ha identifierat en ny nisch, hemrån.

Förutom bilintresserade

Villa stormades av pistolrånare, Publicerad 19 nov 2017 kl 22.44
En villa i västra Stockholm stormades av flera beväpnade rånare på söndagskvällen.
En kvinna och ett barn bakbands innan rånarna lämna platsen i två bilar som stals vid rånet.

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/villa-stormad-av-pistolranare/

så är även klocksamlare åter måltavla

Man utsatt för grovt rån i hemmet på Östermalm, Publicerad 8 nov 2017 kl 10.37
En äldre man på Östermalm i centrala Stockholm har utsatts för ett mycket grovt rån i sitt hem.
Hemtjänsten hittade mannen bakbunden.
En värdefull klocksamling ska ha stulits, erfar Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/man-utsatt-for-grovt-ran-i-hemmet-pa-ostermalm/

Jag har två kommentarer till detta

För det första, när du skall sälja en klocka, lämna inte ut information om tredje part, i detta fallet vem du eventuellt köpte din klocka av, detta gäller då speciellt om du köpte av en privatperson. Jag har råkat ut för personer, som troligtvis i alla nit och välmening, vill se, veta och ha kopior på eventuella kvitton och avtal från när jag köpte klockan. Detta bör man inte lämna ut, speciellt inte tidigt i en transaktionsdiskussion. Dessutom, jag vet inte hur det varit de senaste åren, men tex Rolex har ju haft den "goda" idén att skriva ut köparens namn på certet vid nyköp. Jag har själv sålt sådana klockor, och jag hade faktiskt sett till att få bort mitt namn från certet, om det inte varit så att klockan sålts till en nära bekant, en one watch guy, som troligtvis kommer sitta på klockan tills han går bort, och då är ju allt historia.

För det andra, det är lätt att känna sig uppgiven över denna ökade våldsutveckling. Jag tror dock på att vi som samhälle kan, bör och kommer göra något åt det. Jag vill därför uppmana dig att inför valåret 2018 noga lyssna på vad politikerna från de olika partierna säger. Gör detta helt utan fördomar (från din sida). När du sedan väljer parti att rösta på, ta hänsyn till om den politik ett visst parti förslår, har en realistisk möjlighet att förändra denna mycket tråkiga utveckling.

Slutligen vill jag passa på att önska den drabbade mannen ett snabbt tillfrisknande, speciellt om han är medlem här på forumet!

Senast ändrad:
Det skulle ju vara intressant att veta vilka klockor som stals, så man kan hålla utkik efter dessa.

Är det någon idé att ringa till polisen och tex försäkringsbolag med serienummer och kolla innan köp, rent allmänt alltså? Bryr de sig? Ett stöldregister med serienummer är ju en väldigt enkel teknisk sak?

Senast ändrad:
Det skulle ju vara intressant att veta vilka klockor som stals, så man kan hålla utkik efter dessa.

Är det någon idé att ringa till polisen och tex försäkringsbolag med serienummer och kolla innan köp, rent allmänt alltså? Bryr de sig? Ett stöldregister med serienummer är ju en väldigt enkel teknisk sak?
Inga svar? Så då saknas helt relevant databas att kontrollera stulna klockor mot?

Fruktansvärd historia. Tyvärr blir väll grova rån allt mer förekommande, idag är det enklare med alla sociala medier/säljsidor/försäkringsbolag m.m. att få kunskap om vem som äger vad. Sen tror jag alla partier vill få bruk på alla brott, jag är dock inte säker på att högre straffsats/mer poliser hjälper i dessa fall (men sen kan jag tycka de kan vara hårdare straff rent generellt för annat än narkotika). Däremot kanske en satsning på att uppklara denna typ av brott ger visst resultat i längden.

Det du skriver om namn på cert har jag aldrig reflekterar över (nu äger jag inga dyra klockor) men kan se en poäng där i det fall den säljs vidare i ett led och om personen i fråga som sålt från början ex på KS/instagram m.m visar upp fler klockor.

Tragisk varje ggn dessa rån sker iaf :(

Tillbaka
Topp