• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KLOCKSAMLING FÖR 10K

Faydon

Basic
fick en ide, kan man skapa en vettig klocksamling för 10 000kr. vet inte om iden är unik men hur skulle du göra ?

Dykare, 5200k
Ocean One Vintage
Börjar med en klocka som jag inte äger, men kommer nog köpa.
o1vintage_03.1545381653.jpg

Beater, 320kr
Casio world time

en rolig klocka.
1429307.jpg

Träningsklocka,
G-shock 800kr

1371748.jpg

Dress, 4100kr

802407.jpg

total = ~ 10 000kr - 10 500kr

Håller med fast hade inte köpt en dykare, tycker inte att vridringen "passar till allt".

Hade kanske kollat efter nåt sånt här istället:

1615399268784.png
Tycke och smak så klart, men sen är jag lite extra svag för just dykare :)

Glömde Sinn i mitt förra inlägg ju!
Lite dålig på referenserna men 856 är ett bra alternativ också som ryms för 10k

Vettig samling också petar du in en Steinhart?

Personligen hade jag för 10k struntat i att få till en samling och köpt en ordentlig klocka som funkar till allt.
Exempelvis en dykare ifrån Certina/Oris/Longines/Seiko
Kan inget om märket, tyckte att spes verkade vettig, har du ett annat förslag ?r

Senast ändrad:
Jag hör till dem som inte alls förstår poängen med dykare (om man inte har någon faktisk användning för ringen), så den skulle jag hoppa över. Tycker även det verkar onödigt med en "beater" och en "träningsklocka" i nästan samma prisklass, räcker med en där.

Så jag skulle landa på 2 eller 3 klockor:

En verktygsklocka. Något robust som man kan ha till vardags. Kan han vara pilotvariant eller ha någon slags GMT-funktion (men inte dykare, som sagt), men även vara renare, typ Damasko eller Sinn, men då kanske man behöver hitta begagnat för att hålla budgeten. Eller en Seiko Prospex kanske?

En kostymklocka. Stilren och tunn, utan onödiga funktioner, kan vara manuell. Behöver inte ha datum, eller ens sekundvisare! Men den här kan ev. hoppas över om ovanstående klocka är tillräckligt stilren för att dubblera som kostymklocka. Finns mycket att välja på här, Tissot, Certina, eller kanske en Junghans Max Bill (om man kan hitta en till bra pris.)

En "beater". Kan se ut hur som helst, kan vara kvarts, digital, skitbillig. Att ha när man bilar betong eller slåss med björnar. Går den sönder kastar man den och köper ny. Tar batteriet slut kastar man den och köper ny. ;) Antagligen en Casio.

Men en "riktig" samling borde ju egentligen ha ett tema också... Bara Seiko t.ex. Eller bara tyska märken. :)

Kan inget om märket, tyckte att spes verkade vettig, har du ett annat förslag ?r
Det er uten tvekan bra klokker for et bra pris og höy kvalitet for pengene, men det at de mer eller mindre lever på å selge designkopier er er sensitivt emne som det finns en hel del åsikter om.

Tillbaka
Topp