• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksamling som hobby?

Buckshot

Panerai
Jag är intresserad av fördelar vs nackdelar.
Vad jag kan säga själv är att det är en hobby som flyger under radarn hos dom flesta. Man måste förklara för folk varför man samlar på klockor??? av alla saker.
Å andra sidan är det inget som retar upp folk. Möjligen kan man bli idiotförklarad om man börjar prata om priser på vissa klockor.
 

Ponlarsson

Panerai
Jag är intresserad av fördelar vs nackdelar.
Vad jag kan säga själv är att det är en hobby som flyger under radarn hos dom flesta. Man måste förklara för folk varför man samlar på klockor??? av alla saker.
Å andra sidan är det inget som retar upp folk. Möjligen kan man bli idiotförklarad om man börjar prata om priser på vissa klockor.
Inte retar upp folk? Jag upplever snarare tvärtom, att dyra klockor sticker mer i ögonen på gemene man än exempelvis en dyr bil.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Inte retar upp folk? Jag upplever snarare tvärtom, att dyra klockor sticker mer i ögonen på gemene man än exempelvis en dyr bil.
Givetvis. Det är mer "ok" enligt Svensson att belåna sig över öronen på villa, sen en ny Volvo för 400 lök än att casha ut en Rolex för 50-60k (För att inte tala om förlusten på att köpa ny bil).....Logik
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag undviker att berätta för folk att jag samlar på klockor, dom skulle aldrig fatta det ändå. Att frugan har över 300 skor är inget någon förvånas över,
men om jag berättar att jag har 15 -20 klockor tycker dom jag är en idiot. Det är tur att Klocksnack finns så man får känna sig normal ibland :).
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vissa har svårt med att förstå charmen i att en automatisk/manuell klocka går långtifrån lika exakt som en Quartz dito. Speciellt när de får reda på hur mkt mer de kostar.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Anser att det sticker en del i ögonen på de flesta oinsatta jag försökt diskutera med.

Att samma personer lägger 250 k på trim till bilen och sen tar en semester i Mexiko för 95 k är dock inget konstigt alls...
 

Ponlarsson

Panerai
Jag kommer från en liten ort med många motorintresserade, och att som 18-åring bränna alla pengar ens föräldrar sparat åt en på en bil för 100 lök är inget konstigt, inte heller att tatuera sig för 20-30 000 på ett halvår. En klocka däremot, då är man nån bortskämd "pappas-pojke".
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Jag kommer från en liten ort med många motorintresserade, och att som 18-åring bränna alla pengar ens föräldrar sparat åt en på en bil för 100 lök är inget konstigt, inte heller att tatuera sig för 20-30 000 på ett halvår. En klocka däremot, då är man nån bortskämd "pappas-pojke".
Du menar EPA-Traktor va? :D Ser direkt inne i stan vilka som är från Tiahööölm ;)
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Haha, epa- och a-traktorer finns det gått om ja. Fast de går ju snarare upp i pris (!), så de har ju inte samma värdeminskning som en bil.
Haha :) Minns på Fredriksbergsskolan (2005) Då såg man vilka som var ifrån Falköping (Mopeder) Och vilka som var ifrån Floby, Odensberg, Kinnarp etc (EPA)
Då kan vi ju ha ett mini GTG här då :)
 

hollow123

Rolex
Klockintresse och att ha klockor som hobby. Ger mig oftast snarare nyfikenhet som respons mer än något annat. Typ: vad tycker du är charmen med klockor? Osv
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Från familj och flickvännens håll får klockfanatismen bättre respons än min andra hobby, veteranmopeder. De låter mer, tar mer plats å skita ner mer. Så jag är inte förvånad.
 

Cryssarn

Rolex
Jag och ett gäng kompisar har en gruppkonversation på whatsapp. När någon lägger upp bilder på sin nya bil kommer en massa grattis etc. när jag lägger upp på en ny klocka får jag bilder tillbaka där folk målat en klocka på armen. vissa förstår helt enkelt inte
 

MånsT

Rolex
En teori till att dyra klockor sticker mer i ögonen hos folk än en ny bil för 300-400 lax är kanske för att klockor i nästan alla tider har varit prestigeobjekt? Visst var exempelvis Rolex sportklockor verktyg i början men det har alltid funnits tillverkare för dem som är mer jämlika än vi andra.
 
Topp