• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockservice - Hur ska man tänka?

PryL

Basic
Ville kolla med er hur ni gör med era klockor gällande service. Klocktillverkaren rekommenderar ju kontinuerliga servicen och på min Certina rekommenderades service vart femte år tror jag. Servar ni med jämna intervallet i förebyggande syfte eller när ni märker problem med era klockor?

Jag servar när det börjar märkas av att service behövs (om den saktar sig mycket t.ex). Det är ingen som helst idé att serva efter 5 år om klockan går bra utan det är bara pengar i sjön. Många urverk klarar sig bra en längre tid än så, uppemot 10 år är min uppfattning.

Jag servar dyra klockor på intervall hos tillverkare och billigare intervall hos vanliga urmakare, som tex @urteknik eller liknande.
Jag tycker inte att det är pengar i sjön, då jag sover gott av att veta att grejerna mår bra, och jag anser att det är en del av klockintresset. Jag har servat klockor för mer än deras värde många gånger. Men jag uppskattar de också. Följ hjärtat men snåla inte om det känns viktigt. Provtryck varje år iaf om du använder de ofta, det är billigt och en bra försäkring. Packningar håller inte i all evighet

Lycka till 🙂

Har säkert skrivit detta förut,men kan väl ta det igen.

Hösten 1992,möjligen 1993 köpte jag min första finare klocka.
En Rolex DJ36.

Bar den i två tre år och glömde sedan bort den i minst 25.
Hittade den av en slump vid skrivbordsstädning.
Drog upp den och snällt tickade den igång.

Den avviker inte i tidshållning så jag märker något på en vecka eller två,därmed inte sagt att det inte kan vara några tiotal sekunder hit eller dit.
Byter datum rätt exakt vid midnatt.
Provtryckte den för något år sedan och det var godkänt.

Frågade om just service och fick svaret.
"Vi tar ju gärna emot dina pengar,men har du inga problem med klockan så....."

Jag ställer mig på samma sida som de som servar när det märks att behovet finnes.

Blir det dyrare vid det tillfället än om det gjorts enl tillverkarens rekommendation?
Kanske.
Sett över 20år?
Jag tvivlar.

Jag går lite på känsla. Min klocka fick åka på service när tidshållningen började bli irriterande dålig samt att den blev tung att vrida upp. En fick åka in när kronografknapparna blev obekvämt tunga att trycka ned. En annan fick också åka in dels pga tidhållningen men också att gummibandet gick sönder.

Klockor jag inte använder speciellt ofta och inte utsätter för vatten är jag inte lika proaktiva med, de får gå i rotation tills något problem visar sig.

Okej, har även sett att man kan lämna in på täthetsservice. Är det något ni gjort eller bara trycktestatar ni?

Okej, har även sett att man kan lämna in på täthetsservice. Är det något ni gjort eller bara trycktestatar ni?
Jag har inte täthetsservat något hittils, men jag trycktestar ibland.

Min uppfattning är att syntetiska packningar på dyrare klockor nu för tiden håller längre jämfört med gummipackningar som används/användes på äldre klockor. Jag antar att det är därför t.ex Rolex vågar ge 5 års garanti på nya klockor som även omfattar tätheten. Men jag skulle överväga täthetsservice om jag hade en äldre klocka eller köpte begagnat och inte ville köra en fullservice (osäker på om dom använder nyare syntetiska packningar på äldre klockor).

På liknande sätt håller dagens syntetiska oljor bättre jämfört med oljor som användes förut, jag antar att det är därför Rolex kan ha 10 år som rekommenderat serviceintervall.

Senast ändrad:

En Rolex DJ36.

Den avviker inte i tidshållning så jag märker något på en vecka eller två,därmed inte sagt att det inte kan vara några tiotal sekunder hit eller dit.

Jag ställer mig på samma sida som de som servar när det märks att behovet finnes.

Blir det dyrare vid det tillfället än om det gjorts enl tillverkarens rekommendation?
Kanske.
Sett över 20år?
Jag tvivlar.
Haha härligt att i 25 år glömma att man har en Rolex liggandes i skrivbordslådan😂😂

Haha härligt att i 25 år glömma att man har en Rolex liggandes i skrivbordslådan😂😂
Hade någon frågat mig var min gamla Rolex fanns hade jag nog efter någon dags funderande iallafall haft ett hum om var jag skulle börja leta.

Men annat i livet kom emellan och andra klockor hade köpts och burits så den var inget jag direkt saknade.
Men nu den som förmodligen sist lämnar fartyget om jag skulle hamna på fartighuset en regnig dag.

Hade någon frågat mig var min gamla Rolex fanns hade jag nog efter någon dags funderande iallafall haft ett hum om var jag skulle börja leta.

Men annat i livet kom emellan och andra klockor hade köpts och burits så den var inget jag direkt saknade.
Men nu den som förmodligen sist lämnar fartyget om jag skulle hamna på fartighuset en regnig dag.
haha roligt hur som 😄 Jag önskar att jag en dag råkar glömma en Rolex i lådan i 25 år och (fortfarande bor kvar) 😇😁

Håller med de flesta här, kan variera otroligt mycket från klocka till klocka, men man får gå lite efter sin magkänsla ändå. Ju högre kvalitet på klockan desto längre kommer den kunna ticka på utan service, förmodligen. Om klockan tickar på bra utan större avvikelse, super. Tanken bakom att inte låta det gå allt får långt emellan, typ 5-10 år är ju att försäkra sig om att allt är ok, att ingen fukt krupit in tex, ett typiskt problem som kan kosta en hel del. Om det är en klocka med högt sentimentalt värde hade jag varit mer noga med servicen. Vill nog rösta på att hellre vara noga än att chansa 😀

Detta har jag också funderat på. Men service är väl i huvudsak för mekaniska/automater klockor va?
Behövs det service på quartzklockor mer än batteri och O-ringsbyte?
Med tanke på att jag har börjat samla på klockor för bara snart 4 år sedan och att jag varierar mellan olika automater samt mest använder quartzare så tänker jag att jag inte behöver tänka på service närmaste 20 åren.
Men då blir det många på en gång istället...

Detta har jag också funderat på. Men service är väl i huvudsak för mekaniska/automater klockor va?
Med tanke på att jag har börjat samla på klockor för bara snart 4 år sedan och att jag varierar mellan olika automater samt mest använder quartzare så tänker jag att jag inte behöver tänka på service närmaste 20 åren.
Kvarts = billigt långsiktigt ägande (och oftast även i inköp). Man servar inte moderna kvartsverk om inget är fel, och oftast byter man då hela urverket. Det är både snabbare och billigare. Batteribyte och täthetskontroll…
Mekaniskt = kan vara billigt långsiktigt ägande (beroende på om man bryr sig om att serva hos urmakare). Dock i princip alltid dyrare i inköp.
Eftersom ett mekaniskt urverk inte håller tiden i närheten av ett kvartsverk bör man fråga sig om nödvändigheten av service just för att klockan ska ”gå enligt specifikation”. Bär man ens en mekanisk klocka primärt för att pålitligt visa tiden? Som du märker av svaren i tråden är de flesta inte överdrivet nitiska med service-schema, utan lämnar in då man anser att behovet finns. Ska du sälja klockan på forumet är det förstås en helt annan melodi som spelas ;)

Som Lilivati säger, normalt servas inte kvartsur, men i princip skulle man kunna göra det. Det sitter ju några kugghjul (med rubiner i bättre verk) även i dessa, som borde rengöras och smörjas. Nu är det inte alls lika högt tryck på dessa som i ett mekaniskt verk, så slitaget är nog minimalt. Jag har faktiskt sett en video av en urmakare som servade ett gammalt kvartsverk från Seiko. (70-talare vill jag minnas, så utbytesverk kanske inte fanns, eller så ville man inte byta det av pietetsskäl.) Jag tror jag postade en länk nånstans här, men jag hittar den inte just nu...

Kvarts = billigt långsiktigt ägande (och oftast även i inköp). Man servar inte moderna kvartsverk om inget är fel, och oftast byter man då hela urverket. Det är både snabbare och billigare. Batteribyte och täthetskontroll…
Mekaniskt = kan vara billigt långsiktigt ägande (beroende på om man bryr sig om att serva hos urmakare). Dock i princip alltid dyrare i inköp.
Eftersom ett mekaniskt urverk inte håller tiden i närheten av ett kvartsverk bör man fråga sig om nödvändigheten av service just för att klockan ska ”gå enligt specifikation”. Bär man ens en mekanisk klocka primärt för att pålitligt visa tiden? Som du märker av svaren i tråden är de flesta inte överdrivet nitiska med service-schema, utan lämnar in då man anser att behovet finns. Ska du sälja klockan på forumet är det förstås en helt annan melodi som spelas ;)
Det stämmer inte alltid. Det är inte alltid ETA-Quartz byts ut. Verken börjar bli dyra då 955 och 255 inte produceras längre. Inga konstigheter att serva sådana, inte dyrt heller. Servar minst ett par quartzur varje månad…

Det stämmer inte alltid. Det är inte alltid ETA-Quartz byts ut. Verken börjar bli dyra då 955 och 255 inte produceras längre. Inga konstigheter att serva sådana, inte dyrt heller. Servar minst ett par quartzur varje månad…
Inga regler utan undantag förstås ;) Precis som @pemlock påpekade kan det även vara ett vintage-verk av god kvalité som går att serva och saknar ersättning :) Du är väl inte urmakare på Swatchgroup, så jag tror säkert du får servicejobb... Hur mycket tar du för att serva ett 955.112? Ett nytt ETA 955.112 kostar väl mig som privatkund en dryg 500kr ifrån typ cousinsuk, hur stor den faktiska kostnaden är för Swatchgroup vet jag inte, men säkert under vad lönen är för en anställd urmakare där. Alltså är väl risken överhängande att det byts ett urverk och klockan skickas till Swatchgroup?

Inga regler utan undantag förstås ;) Precis som @pemlock påpekade kan det även vara ett vintage-verk av god kvalité som går att serva och saknar ersättning :) Du är väl inte urmakare på Swatchgroup, så jag tror säkert du får servicejobb... Hur mycket tar du för att serva ett 955.112? Ett nytt ETA 955.112 kostar väl mig som privatkund en dryg 500kr ifrån typ cousinsuk, hur stor den faktiska kostnaden är för Swatchgroup vet jag inte, men säkert under vad lönen är för en anställd urmakare där. Alltså är väl risken överhängande att det byts ett urverk och klockan skickas till Swatchgroup?
Ett 955 från cousins kostar 50 pund ex moms och frakt, blir väl lite under tusenlappen eller så?
955 har ju slutat tillverkats, så när cousins stora lager är slut så är det slut. Då ersätts det av det sämre f-verket.
255-verket som sitter i många guldur, finare quartz som Omega osv kostar ett par tusen om du ska köpa ett nytt.
Tycker det är tråkigt med verkbyte, så jag servar hellre, tar inte särskilt lång tid. Många urverk som legat i lager länge är redan oljetorra, inte så roligt att sätta i ett sånt även om det för kunden "fungerar".
Priset beror på vad det är för klocka. I service tas ju hela boetten isär, rengörs, nya packningar, trycktest osv.

Skickar du till swatchgroup så byts urverken, ja. De äger ju ETA...

Ett 955 från cousins kostar 50 pund ex moms och frakt, blir väl lite under tusenlappen eller så?
955 har ju slutat tillverkats, så när cousins stora lager är slut så är det slut. Då ersätts det av det sämre f-verket.
255-verket som sitter i många guldur, finare quartz som Omega osv kostar ett par tusen om du ska köpa ett nytt.
Tycker det är tråkigt med verkbyte, så jag servar hellre, tar inte särskilt lång tid. Många urverk som legat i lager länge är redan oljetorra, inte så roligt att sätta i ett sånt även om det för kunden "fungerar".
Priset beror på vad det är för klocka. I service tas ju hela boetten isär, rengörs, nya packningar, trycktest osv.

Skickar du till swatchgroup så byts urverken, ja. De äger ju ETA...
Håller med, en av anledningarna att jag gillar armbandsur är att dom är byggda för att underhållas, skruvas isär och rengöras och ihop igen. Det finns nånting fint i att ta till vara på det som redan har belastat planeten en gång. I ett samhälle där så mycket är slit och släng så sticker armbandsur ut. Varför då börja slänga urverk som är fullt fungerande?

Håller med, en av anledningarna att jag gillar armbandsur är att dom är byggda för att underhållas, skruvas isär och rengöras och ihop igen. Det finns nånting fint i att ta till vara på det som redan har belastat planeten en gång. I ett samhälle där så mycket är slit och släng så sticker armbandsur ut. Varför då börja slänga urverk som är fullt fungerande?
Har aldrig tänkt i dom banorna
att vi håller på med en hållbar grön hobby.

En Rolex DJ36.

Kanske.
Sett över 20år?
Jag tvivlar.
Fick samma input från en vän som är urmakare, ”serva inte förrän det märks att det behövs”. En hel del pengar att spara på att fördröja servicen om man har en samling.

Håller helt med om att det är fint att underhålla klockorna, reparera och serva verken istället för att bara byta ut :)

Att urmakare också förespråkar service vid behov är ju ett kvitto på att det är en okej approach.

Fick samma input från en vän som är urmakare, ”serva inte förrän det märks att det behövs”. En hel del pengar att spara på att fördröja servicen om man har en samling.
Beror helt på vad det är. Är ju rätt dumt att folk kör sina Rolexverk långt över intervall så rotorn slaskar sönder bryggorna. Då blir det dyrt när du väl lämnar in den.

Tillbaka
Topp