• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnack-enkät

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Hallå där alla!

Jag tänkte höra om det finns intresse för en KS-enkät? Om så skulle va fallet tänkte jag att man kunde få ge förslag på frågor här i tråden så sätter jag sedan ihop en enkät och skickar ut en länk där man kan svara. Givetvis anonymt och data presenteras på gruppnivå. Jobbar själv som analytiker/statistiker så jag sammanställer gärna svaren och presenterar dem sedan.

Exempel på frågor:

-Äger du en klocka som listar över din månadslön?
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
-Har du ägt en Rolex?
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Osv osv…

Det är inte tänkt att man ska svara på frågorna i denna tråd.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Äger du en klocka som listar över din månadslön?
Nej
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
Vänster
-Har du ägt en Rolex?
Ja
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Ja
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
-Äger du en klocka som listar över din månadslön?
Ja
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej
-Bär du klockan på vänster eller höger arm?
Vänster
-Har du ägt en Rolex?
Nej
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Ja

Kul idé! Ser gärna fler analyser senare :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Tanken var inte att man skulle svara här :D Utan ville bara ge några exempel på möjliga frågor. Blir roligare att presentera svar i grupp än ensklit. Ingen som har några förslag på roliga frågor?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tanken var inte att man skulle svara här :D Utan ville bara ge några exempel på möjliga frågor. Blir roligare att presentera svar i grupp än ensklit. Ingen som har några förslag på roliga frågor?
Väldigt svårt att komma med ett roligt enkät förslag. Många frågor finns ju i diverse trådar. Vilken storlek, länk eller läder, nato, manuell eller automat eller kvarts osv. Vad tänker du dig att syftet ska vara?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Väldigt svårt att komma med ett roligt enkät förslag. Många frågor finns ju i diverse trådar. Vilken storlek, länk eller läder, nato, manuell eller automat eller kvarts osv. Vad tänker du dig att syftet ska vara?
Ja jo såklart, polls finns ju. Men tycker bara det vore kul att samla in ett litet större material, där man kanske kan få fram lite roliga påståenden, t.ex. medelåldern är betydligt högre bland Breitlingägarna än de som som bär Rolex, eller vad nu de kan vara.
 

Cryssarn

Rolex
-Äger du en klocka som listar över dinmånadslön?
Ja
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
Vänster
-Har du ägt en Rolex?
Ja
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Ja
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
...t.ex. medelåldern är betydligt högre bland Breitlingägarna än de som som bär Rolex, eller vad nu de kan vara.
Nu snackar vi. Lite lam respons hittills på en god idé tycker jag.
Vore absolut kul med lite statistik över ägande, åldrar relaterat till märken, modeller etc. och mycket annat.. Utan att jag hinner ge några särskilda förslag nu vore det roligt med ett frågebatteri så många som möjligt besvarar vilket kan generera lite rolig statistik av allehanda slag..
 

pederr

Cartier
Alltid kul med statistik. Sedan är frågan vart man ska ta det - t ex en mer seriös årlig återkommande enkät eller mer plojjigt?
 

Tarkovski

Omega
-Äger du en klocka som listar över din månadslön?
Nej.
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej.
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
Höger.
-Har du ägt en Rolex?
Nej.
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Ja.
 
Hur många klockor äger du som listar över din månadslön?
Mår många månadsinkomster kostade ditt dyraste inköp?
Hur mkt annat får stå tillbaka för att din klockhobby ska kunna fortgå?
Är du en om de/oss som förståndet har rusat iväg med, som anser att det är RÄTT att kalla en klocka BILLIG, TROTS ATT DEN KOSTAR ÖVER, SÄG 300K, bara för att andra/de flesta klockor från tillverkaren i fråga kostar det dubbla el mer.
Kallar du klockan BILLIG, eller bara inte lika jäkla äckeldyr?
Använder du dina klockor som de är framtagna för att nyttjas? T ex, använder du tex en sub/seadweller/Aquanaut/nautilus/valfritt annat DYRT märke/modell (gjord för att tåla vatten) när du badar, för att sen gå hem och sätta på dig din lange 1 när du är på tryggt avstånd från vatten. Och, sätter du på dig en en "billig" (spann 10 - 30k) badvänlig klocka när du åker på badsemester? Ex Oris, div Seiko, seamaster, Tudor kanske.
Har du, om du äger en båt, eller brukar vistas påven sommartid,men speciell "båtklocka"?
Har ditt intresse gjort att du förlorat någon kär vän, flick/pojkvän, sambo, el maka/make etc?
Och min sista fråga är: Hur många klockor är det PERFEKTA antalet för att täcka in ALLA behov och ev situationer/tillställningar man kan tänkas befinna sig på.
Och vilka ur är bra exempel på dessa (t ex 5) ur? Naturligtvis förstår jag att andra liksom jag "behöver" alla klockor de har", fast BEHÖVER..?

Jag ska svara på min egen sista fråga, för att se om jag kan finna ut ett bra antal utifrån mitt leverne. Och klockorna jag nämner är bara exempel och "drömmar", det finns många liknande klockor till helt andra priser, som fyller samma plats bland dessa :)

Jag tror att 6 st klockor är det "perfekta" antalet, om man inte är villig att låta det skena.
TEX: En vardags"beater" som tål att badas med, en Submariner eller gmt är bra exempel.
En till "vardagsklocka", dock inte med beaterutseende, även den ska tåla att badas med. Oyster Perpetual, Datejust, Omega seamaster AT och liknande är bra exempel
Ytterligare en klocka att kunna ha till vardags, den lite sportigare kronografen. Omega Speedmaster av olika modell, Daytona, Tudor BB Chrono etc, anser jag vara bra exempel
En dressklocka behöver väl "alla" vid något tillfälle, och i ärlighetens namn, en dykare på bröllop och kostym är inte så snyggt, även om det är "accepterat"
Som dresser ser jag gärna .en PP Calatrava 5196. Men även någonbstilig, klassisk Reverso skulle duga i krig. (Lange 1, *dreggel*)
En "drömklocka", om du har en sådan (Eller flera), ett exempel för mig är Aquanaut 5167. En annan är en Day-Date i YG.
Här skulle jag nog lägga in en lite annorlunda klocka, antingen någonting med en (hel)del roliga komplikationer, för att stilla det behovet, eller någonting som sticker ut pga storlek, färg, boettform bla, bla, bl.. nåt överdrivet fläskigt för mkt pengar, som du kanske knappt kan bära till några plagg, kanske nåt som är så nära FULT att det blir snyggt?, men du har väl blivit biten eller Hur? Jag kan tänka mig att både Heuer Monaco och någon fläskPatek kan passa in. Något mer el mindre udda, som ev kan stilla något begär av vad det må vara. :)

Och så blev det visst en 7:e.. Jag anser att det behövs en klocka att ha vid resor till varmare länder, alt Sverigesemestrar under den varma tiden på året då man, klädd i T-shirt besöker helt okända städer/områden, kanske tar en kvällspromenad på stranden när någon som spottat din guldrolle eller Patek, dyker upp och hotar att slita huvudet av dig och din fru, om du inte lämnar över klockan..
DÄR OCH DÅ är du glad att du köpte en Oris, Seiko eller vad du nu valde, just för att sånt här kan hända.
Samma klocka används naturligtvis om du tar en grabb/tjejkväll och vet med största sannolikhet att det är DIG de kommer få sätta i taxin kl 01 hem till maka/make eftersom det är ALLTID så det är. När gänget samlas så är det du som drar på stämningen, även vid en ålder på 35 fyllda så är det "fullast vinner" och "måste hinna ikapp" tankarna som tar över hjärnan efter två öl och shotsbrickorna kommer lite för ofta, och DU dricker ur de flesta glas på alla brickor.
DÅ vill du heller inte ha en gulddinka eller en Nautilus på armen, du lär ramla. Och då har du såklart en Oris el Seiko, eller om du har dålig smak, en Daniell Vällington.. *ryser*

Dessa 6 - 7 klockor är exempel, det finns betydligt mkt billigare kronografer som är snygga, än de jag nämnde tex. Men, jag målade upp med klockor JAG önskar mig och ser som något sånär överkomliga (de flesta).

Klockorna är även valda utifrån MITT liv, hur jag lever, hur min arbetssituation ser ut (långtidssjukskriven efter fall på arbete, arbetsolycka), samt vad jag ev kan tänkas behöva en klocka till och när. Och till slut med tanke på min ålder som tunnhårig gammal farbror på 35. Dessa klockor kan naturligtvis bytas ut, men jag tror att de isåfall skulle bytas mot något inom samma område. T ex, en Speedy kan bytas mot en Daytona när pengar för det finns, och en Calatrava mot en Lange 1, när jag vunnit på lotto och hunnit köpt samt tröttnat på (exempelvis) ovan nämnda klockor.:)

Fan vad långt det blev, kanske lite off topic också, men jag tror jag fick fram ett par tips på frågor och beskrev min syn på hur många klockor man behöver.

Mvh Roffe.
 
Senast ändrad:

Ako

Rolex
2-Faktor
Äger du en klocka som listar över din månadslön?
Ja
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
Vänster
-Har du ägt en Rolex?
Ja
-Har du köpt klocka från ad
Nej
 

RobVintage

Panerai
Hallå där alla!

Jag tänkte höra om det finns intresse för en KS-enkät? Om så skulle va fallet tänkte jag att man kunde få ge förslag på frågor här i tråden så sätter jag sedan ihop en enkät och skickar ut en länk där man kan svara. Givetvis anonymt och data presenteras på gruppnivå. Jobbar själv som analytiker/statistiker så jag sammanställer gärna svaren och presenterar dem sedan.

Exempel på frågor:

-Äger du en klocka som listar över din månadslön?
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
-Har du ägt en Rolex?
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?

Osv osv…
Jag förstår inte syftet med enkäten?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Nytt
Äger du en klocka som listar över din månadslön?
Nej
-Var någon av SEIKOS SKX-modeller din första klocka?
Nej
-Bär du klockan på väster eller höger arm?
Vänster
-Har du ägt en Rolex?
Ja
-Har du köpt en ny klocka direkt från AD?
Ja
 
Topp