• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Viktigt Klocksnack Layoutfrågor - Vad tycker ni?

Leben

Old
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bollade lite på Lifestyle om att göra fler underforum. Kändes fel så släpper den tanken.

Nu klurar vi på att gå åt andra hållet istället :)

Kanske lägga tillbaka andra underforum hit till diskussion. Panerai?

Vad tycker ni?

Andra tankar eller önskemål?

Menar du såhär? Känns vettigt i så fall - sen ha alla stora subforum pinnade.

1769075297510.png

Bollade lite på Lifestyle om att göra fler underforum. Kändes fel så släpper den tanken.

Vad tycker ni?

Är ju flera trådar som ligger under panerai och även andra ställen man ”glömmer” av som hade vart trevligt om de dök upp i vanliga diskussionsdelen.

Jag har missat väldigt mycket Panerai-snack sen jag sålde sista Pannan, eftersom jag då även slutade kika i Paneristi-delen. Om dessa trådar hade legat direkt under Diskussion så hade jag hängt med bättre. Det handlar ju kanske mest om mitt eget KS-beteende, men jag hade inte haft något emot att lyfta in Paneristi under Diskussion igen.

!!VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!!

Hur skulle det vara om man delade upp "Diskussion" i "Märkes/modell-trådar" och skilja det från "Ämnestrådar" typ "-jag har ett problem, vad tänker ni?-trådar".

Dagens uppdelning:

Klocksnack
Diskussion ----> Allt möjligt om klockor
Lifestyle -------> Allt utom klockor, vad gör denna under "Klocksnack" egentligen?
Vintage -------> Gammalt meck
Kobra Kai -----> Bara Japan
Paneristi ------> Bara Panerai

Köp & Sälj
Handla - Köp, Sälj ,Byt
Handla - Tillbehör
Nymans
KS Club
GG & BG

Förslag eller nåt åt det hållet, jag försvarar inget, jag bara lägger det här för vidare diskussion.

Alt 1.===================================
Bryta ut märkes och modelltrådar ur "Diskussion" och ge Lifestyle egen banner.

Klocksnack
Diskussion --------> Allt möjligt
Märke/modell ----> Trådar för märken/modeller
Vintage -----------> Gammalt meck
Kobra Kai ---------> Bara Japan
Paneristi ----------> Bara Panerai

"Lifestylesnack" (Ny banner)
Allt utom klockor

Köp & Sälj (Oförändrat)

Alt 2.====================================
Egen del för märken/modeller samt bryta ut Schweitz och ge det en egen avdelning likt "Kobra Kai" och "Paneristi".

Klocksnack
Swiss Army -------> Bara "Cheits"
GF.jpg

Allt utom klockor

Köp & Sälj (Oförändrat)

Alt 3.===================================
Vara konsekvent vad gäller ämnen och baka in Kobra Kai och Panerai bland övriga märken/modeller

Klocksnack
Märke/modell ----> Märkes/modell-trådar, lättare att hitta ->"Paneristi" och "Kobra Kai" ligger under denna
Diskussion --------> Allt möjligt som idag, fast utan märken/modeller
Vintage -----------> Gammalt, som idag

Allt utom klockor

Köp & Sälj (Oförändrat)

Jag gillar ju modelltrådarna men de är ju så inaktiva. Jämfört med t.ex tudor tråden där det är mer drag om allt möjligt :)

Går det att lägga köpes separat? Det har jag funderat på många gånger. Då skulle man slippa få med en massa köpessannonser när man söker efter något särskilt i säljesdelen. Om man till exempel söker efter "seamaster" i säljes får man upp en miljon olika köpesannonser som man måste vada sig igenom. Det är lite svårt att få överblick som det är nu.

Det går förvisso att lösa med en avancerad sökning, men det tar ett par minuter extra att ställa in alla parametrar.

Obs! Inget gnäll. Bara ett förslag när ni nu frågade.

Jag har ingen stark åsikt, men några tankar:

Flytta upp några av forumen under "Diskussion", t.ex. "Forumbuggar och förslag" och "Recensioner & Köpguider", och kanske några fler. så att de blir egna och lite mer synliga.

Flytta ner "Kobra Kai" och "Paneristi" under "Diskussion", om man nu vill ha separata (under)forum för dem. Fast det är kanske lite godtyckligt att just dessa två ska ha egna?

När vi ändå är inne på det, om man vill göra Klocksnack lite tillgängligare för nytillkomna, kanske byta namn på "Kobra Kai" till något mer beskrivande? Det kanske är uppenbart för invigda, men det tog ett tag innan jag fattade vad det är (och jag vet fortfarande inte varför det heter så). Man ser ofta nykomlingar "felposta" för att de inte inser att de borde posta där. "Paneristi" kan kanske passera, det går väl att gissa vad det handlar om, men även det är lite tveksamt...

Jag har några kollegor som börjat intressera sig för klockor och Klocksnack. Deras reflektion är att det finns fantastiskt mkt kunskap och underhållning här på KS, men att det är väldigt svårt att hitta rätt ämnen bland alla trådar. Jag är benägen att hålla med dem. Jag skulle föredra att trådarna sorterade in under flera rubriker, t.ex. märkestrådar.

Ett annat förslag är att man som användare skulle kunna välja ett antal trådar eller rubriker som visades först som favoriter.

Jag har några kollegor som börjat intressera sig för klockor och Klocksnack. Deras reflektion är att det finns fantastiskt mkt kunskap och underhållning här på KS, men att det är väldigt svårt att hitta rätt ämnen bland alla trådar. Jag är benägen att hålla med dem. Jag skulle föredra att trådarna sorterade in under flera rubriker, t.ex. märkestrådar.

Ett annat förslag är att man som användare skulle kunna välja ett antal trådar eller rubriker som visades först som favoriter.
Bra idé, kanske ha alla specifika modeller under en egen rubrik.

Jag håller med @yonsson angående recensioner.

Önskvärt är också att köpes hamnar under en egen huvudrubrik, dels eftersom det är ganska många köpesannonser som handlar om tillbehör men också att den försvinner lite som allena subkategori. Och inte minst att jag flera gånger har varit nära på att sätta i halsen när jag har sett det senaste inlägget från säljes på första sidan som sedan visat sig vara en köpesannons.

Går det att lägga köpes separat? Det har jag funderat på många gånger. Då skulle man slippa få med en massa köpessannonser när man söker efter något särskilt i säljesdelen. Om man till exempel söker efter "seamaster" i säljes får man upp en miljon olika köpesannonser som man måste vada sig igenom. Det är lite svårt att få överblick som det är nu.

Det går förvisso att lösa med en avancerad sökning, men det tar ett par minuter extra att ställa in alla parametrar.

Obs! Inget gnäll. Bara ett förslag när ni nu frågade.
Jag vill minnas att det var så för några år sedan.

Vad tycker ni?

För oss som läser många trådar är det positivt med mindre fipplande fram och tillbaka mellan olika forumdelar.

Jag tror man hade vunnit mycket på att lyfta ut alla märkestrådar och samlat modelltrådarna under dem. Så hade Panerai automatiskt flyttats dit också. Alla övriga trådar utan modellrubrik in under diskussionsdelen. Så blir det enklare och bättre överskådligt.

Jag tror färre underkategorier är klokt. Kikar man exempelvis in på https://www.watchuseek.com/forums/ blir man ju trött av bara första anblicken. Orkar inte ens börja läsa.
+1 på den.

Själv gillar jag upplägget att det flesta trådar finns direkt under diskussionsdelen. Klickar ofta på och läser trådar som jag aldrig skulle sett om de istället legat i ett underforum dedikerad till ett visst märke.

Jag tror man hade vunnit mycket på att lyfta ut alla märkestrådar och samlat modelltrådarna under dem. Så hade Panerai automatiskt flyttats dit också. Alla övriga trådar utan modellrubrik in under diskussionsdelen. Så blir det enklare och bättre överskådligt.
Intressant!
Ska fixa lite i KS Dev för att se hur det kommer se ut

Skulle man inte kunna göra någon variant av att "Nya Inlägg" sidan fungerar som den primära landningssidan?
Då skulle det kunna skapas fler mer specifika underforum som folk kan navigera till om man specifikt vill leta efter märkestrådar eller vintage etc. men samtidigt skulle man direkt kunna få en överblick av allt som diskuteras för ögonblicket när man kommer till KS och upptäcka nytt utan att direkt slussas in i det specialforum som kanske är ens primära intresse.
Kan ju kanske bli att saker rullar av förstasidan ganska fort om varje tråd kommer överst på "förstasidan" så fort det skrivs en ny kommentar i den men kanske man kan styra så att trådar som har ett visst antal kommentarer inom ett tidsintervall hamnar där och att det blir en feed av "Just nu aktiva diskussioner"?

Lifestyle skulle jag fortsätta att bara ha som ett subforum och inte inkludera i förstasides-feeden för att lägga tyngden på att det primärt är ett klockforum.

Det beror väl på huruvida man vill ha ett katalogiserat kontra levande forum.

Att lägga märkestrådar i egna riskerar att dra ner trafiken - i alla fall för "spontanbesökare".

En tanke kan vara att ha alla märkestrådar i diskussionsdelen men att moderatorer kan sätta en märkestagg på tråden, och så finns det möjlighet att välja vilka taggar man vill se (utöver otaggat). Då skulle man snabbt kunna få fram alla trådar för tex Rolex, Tudor och Triwa - eller vilka märkesintressen man nu kan tänkas ha... Samtidigt finns möjligheten att kunna se allt på ett och samma ställe.

Varför skall Japan ha eget när inte Tyskland har det? Varför skall Panerai ha eget när inga andra märken har det? Aldrig ägt en panna men hade jag ramlat på trådarna kanske det en dag sker? Japanskt har jag ägt men lite samma med det egentligen.

Flytta Köpes till eget på samma nivå som Säljes.

Senast ändrad:
En egen köpesdel under tillbehör vore inte helt fel. Blir lätt rörigt när det är blandat med klockor. Även ologiskt när det finns en säljesdel, men köpes ligger under en helt annan forumdel

!!VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!!

Hur skulle det vara om man delade upp "Diskussion" i "Märkes/modell-trådar" och skilja det från "Ämnestrådar" typ "-jag har ett problem, vad tänker ni?-trådar".

Dagens uppdelning:

Klocksnack
Diskussion ----> Allt möjligt om klockor
Lifestyle -------> Allt utom klockor, vad gör denna under "Klocksnack" egentligen?
Vintage -------> Gammalt meck
Kobra Kai -----> Bara Japan
Paneristi ------> Bara Panerai

Köp & Sälj
Handla - Köp, Sälj ,Byt
Handla - Tillbehör
Nymans
KS Club
GG & BG

Förslag eller nåt åt det hållet, jag försvarar inget, jag bara lägger det här för vidare diskussion.

Alt 1.===================================
Bryta ut märkes och modelltrådar ur "Diskussion" och ge Lifestyle egen banner.

Klocksnack

Allt utom klockor

Köp & Sälj (Oförändrat)

Alt 2.====================================
Egen del för märken/modeller samt bryta ut Schweitz och ge det en egen avdelning likt "Kobra Kai" och "Paneristi".

Klocksnack
Swiss Army -------> Bara "Cheits"
GF.jpg

Allt utom klockor

Köp & Sälj (Oförändrat)

Alt 3.===================================
Vara konsekvent vad gäller ämnen och baka in Kobra Kai och Panerai bland övriga märken/modeller

Klocksnack
Märke/modell ----> Märkes/modell-trådar, lättare att hitta ->"Paneristi" och "Kobra Kai" ligger under denna
Diskussion --------> Allt möjligt som idag, fast utan märken/modeller
Vintage -----------> Gammalt, som idag

Allt utom klockor

Köp & Sälj (Oförändrat)

di caprio.gif

På datorn hamnar en stor fet reklamruta mellan underkategorierna och trådarna i Diskussion vilket gör att man ofta bara skrollar förbi alla bra resencioner och hemslöjd. Går det att möblera om? I telefonen är reklamen högst upp

1769428849441.png

Tillbaka
Topp