• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

David

Bödeln
Jag tror bestämt det är dags att dra igång KSNDK!

Onelund skrev:
uM4lQwV.jpg
 

David

Bödeln
Har anmält mig till en CMAS*-kurs i vår (mars/april). Räcker det för medlemsskap?

Jag tror det räcker med ett intresse för klockor och undervattensaktivitet. :)

Det har diskuterats dyk-GTG vid några tillfällen sedan klocksnacks start, men det har alltid runnit ut i den berömda sanden. Finns det tillräckligt stort intresse får vi helt enkelt se till att styra upp något framåt sommaren. Som extra krydda har Onelund har dessutom öppnat för möjligheten att hålla kurser som resulterar i PADI-plastkort!
 

Onelund

Rolex
Kan iofs hålla i andra kurser med, men då krävs det lite mer ang plats & utrustningsnivå.


Oavsett vad så är denna tråden till för att samla ihop de som faktiskt använder sina dykur till dykning, eller åtminstone har stake nog att plocka med dem ner under ytan (för alla vet att en seriös dykare, dyker efter dator ;-) )
 

Onelund

Rolex
Bjuder på en inte lika färgglad bild från Sveriges bästa dykvatten när det kommer till insjöar, Vättern :)

Var glad om du ser en växt, bli extatisk om du ser en fisk. Jädrans gott om kräftor på djupet :D

Har väldigt dåligt med bilder från djupare/avancerade dyk då fokus oftast krävs på annat. Ska se vad jag kan hitta om intresse finns.


b2ylc3c.jpg
 

Onelund

Rolex
Får bli en teaser David. Måste packa lite inför en Norgetripp

IDA71 rysk rebreather i pool, kan användas för riktig dykning också såklart. Ryssarna använde Kaliumsuperoxid som scrubber, men eftersom det har minst sagt livliga egenskaper om det kommer i kontakt med vatten så har jag kört som ren 02 eller 50% utan scrubber, bara för att ge folk känslan av "no bubbles no trouble" :D Avvägningen blir speciell för de som är ovana iom du har en konstant luftmängd.

OBS inte jag på bilden :)

nQOQ01W.jpg
 

Onelund

Rolex
Blir man inte väldigt djupbegränsad på ren O2? Annars är det väl bara att pissa i dräkten ;)

Jo med ren o2 ska du inte dyka djupt, passar dock perfekt i pool för de som vill pröva på, den dykaren som inte har pissat i dräkten ljuger.

Om man ex dyker i gruvor/grottor/cenotes kan du lätt ha dyktid på 4-6timmar då är det inte så jädra kul att simma omkring i ditt egna piss den tiden :) det blir kallt med tiden hehe
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jo med ren o2 ska du inte dyka djupt, passar dock perfekt i pool för de som vill pröva på, den dykaren som inte har pissat i dräkten ljuger.

Om man ex dyker i gruvor/grottor/cenotes kan du lätt ha dyktid på 4-6timmar då är det inte så jädra kul att simma omkring i ditt egna piss den tiden :) det blir kallt med tiden hehe
Partiellt tryck osv.. Jo, då är nog en pool bra så att man inte gör bort sig av gammal vana.

Egen erfarenhet? ;)
 

Onelund

Rolex
Partiellt tryck osv.. Jo, då är nog en pool bra så att man inte gör bort sig av gammal vana.

Egen erfarenhet? ;)


Om vi ska snacka partialtryck så har du egen erfarenhet eller så ska du bara försöka testa mig vilket du inte kommer lyckas med. Gällandes något annat kan du säkerligen slå mig på fingrarna men inte i detta ämnet.


faktiskt inte, ingen erfarenhet av incidenter av något slag förutom en krånglande dräktsventil på 20m djup som löstes genom jag släppte ut luft genom halsen istället :)

kunskap är säkerhet när det gäller dykning och jag har aldrig tummat på den.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Om vi ska snacka partialtryck så har du egen erfarenhet eller så ska du bara försöka testa mig vilket du inte kommer lyckas med. Gällandes något annat kan du säkerligen slå mig på fingrarna men inte i detta ämnet.


faktiskt inte, ingen erfarenhet av incidenter av något slag förutom en krånglande dräktsventil på 20m djup som löstes genom jag släppte ut luft genom halsen istället :)

kunskap är säkerhet när det gäller dykning och jag har aldrig tummat på den.
Det var inte alls meningen att försöka slå dig på fingrarna. Tänkte bara att de flesta dykare som inte är vana vid att dyka på ren syrgas, kanske gör precis som du säger. Bäst i att dyka i en pool med djup mindre än säg 10 meter, så att dem inte sticker för djupt och blir förgiftade.

Egen erfarenhet syftade på att sitta i en gruva i fyra timmar med piss i dräkten ;)
 

Onelund

Rolex
Det var inte alls meningen att försöka slå dig på fingrarna. Tänkte bara att de flesta dykare som inte är vana vid att dyka på ren syrgas, kanske gör precis som du säger. Bäst i att dyka i en pool med djup mindre än säg 10 meter, så att dem inte sticker för djupt och blir förgiftade.

Egen erfarenhet syftade på att sitta i en gruva i fyra timmar med piss i dräkten ;)


När jag kört prova på dyk med rysk rebreather så har folk fått hålla sig i simhallens "djupa" sida, ogillar själv att tänja gränserna så jag flåsar inte heller syrgas på mer än max 8meter, även om rekommendationerna säger 6 men hur lätt är det att hålla sig på öppet vatten med lite vågor :)


Vore en ära att få dyka med dig, misstänker det kommer bli vansinnigt kul, speciellt om du och resten av göteborgsgänget kan stå för väntande sjöjungfrus på väg upp. Vilket säkerhetsstopp det skulle kunna bli



googla pee valve så slipper du simma i ditt egna piss, inte sexigt
 

StrawberryFields

Sir Notalot
När jag kört prova på dyk med rysk rebreather så har folk fått hålla sig i simhallens "djupa" sida, ogillar själv att tänja gränserna så jag flåsar inte heller syrgas på mer än max 8meter, även om rekommendationerna säger 6 men hur lätt är det att hålla sig på öppet vatten med lite vågor :)


Vore en ära att få dyka med dig, misstänker det kommer bli vansinnigt kul, speciellt om du och resten av göteborgsgänget kan stå för väntande sjöjungfrus på väg upp. Vilket säkerhetsstopp det skulle kunna bli



googla pee valve så slipper du simma i ditt egna piss, inte sexigt

Simhallens djupa sida är väl sällan djupare än 4m. Ja, djupare än 8 meter vill man väl inte hamna med ren O2.

Kanske är dags att kläcka att jag aldrig har dykt :bag:. Men jag gillar tanken på att låta resten av gänget stå med flagga Adam på kajen och oroligt spana ner i dyn.
 

Onelund

Rolex
Simhallens djupa sida är väl sällan djupare än 4m. Ja, djupare än 8 meter vill man väl inte hamna med ren O2.

Kanske är dags att kläcka att jag aldrig har dykt :bag:. Men jag gillar tanken på att låta resten av gänget stå med flagga Adam på kajen och oroligt spana ner i dyn.


Är aldrig för sent att testa, ett prova på dyk i pool eller allra hellre i lite saltvatten kan få vem som helst lite lyrisk.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Coolt som fan men har ingen koll, tar gärna emot tips och annat. Vilket ska man ta & var? Utomlands lite bättre tänker jag, tar det hellre på semestern än i Sveriges vatten?
 
Topp