• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockställ av resin med ingjutna klockdetaljer (och lite läderarbete…)

Gelmax

Cartier
Har länge tänkt att köpa ett litet klockställ att ha på nattygsbordet så att klockan skall få en egen liten sovplats under natten. Hittat några som ser ok ut men tänkte samtidigt att det kanske skulle gå att göra något lite mer unikt själv…

Har länge tänkt att testa gjuta i resin och tänkte att detta skulle kunna bli ett bra första projekt.

Nåväl, började med att göra ”kudden” som klockan skall vila på. Hade lite trä i garaget så började med det

IMG_9896.jpeg


Slipa till rätt form…

IMG_9897.jpeg


Nu börjar det likna något…

IMG_1260.jpeg


Har köpt en aluminiumstav som jag borrar ett hål för och trycker in.

Vill få en lite mjuk dyna så jag häftar fast lite filtermaterial (som jag en gång i tiden köpte till köksfläkten men fick en del över).

IMG_1270.jpeg


Dags att forma lädret för sidorna. Blöter ner det ordentligt, spänner det hårt över sidorna och drar fast det med buntband.

IMG_1273.jpeg


Efter att det fått torka något dygn tar jag av buntbanden och skär till lädret så att det får jämnare kanter.

IMG_1280.jpeg


Skär ut ”stora” läderbiten, häftar fast på undersidan och spänner runt det. Fäster med lim.

IMG_1281.jpeg

IMG_1282.jpeg

IMG_1284.jpeg


Dags att jobba på foten, börjar med att göra en form av en hink för solrosfrön (och väldigt mycket smältlim).

IMG_1275.jpeg


Testar täthet med vatten och det håller tätt 👍

IMG_1276.jpeg


Dags att gjuta och lägga in klockdelarna. Det mesta fick jag gratis av en lokal urmakare, några delar kommer från ett trasigt Vostok Komandirski-urverk som jag hade liggandes.

IMG_1292.jpeg


Första lagret:

IMG_1301.jpeg


Andra lagret:

IMG_1305.jpeg


…och till slut tredje lagret med delar.

IMG_1310.jpeg


Uttagen ur formen och påbörjat grovslipning.

IMG_1422.jpeg


Slipa, slipa och slipa…. Följande grovlekar: 80, 120, 180, 200, 400, 800

IMG_1425.jpeg


Efter sjukt mycket slipning är det dags för ännu sjukare mängder polering:

IMG_1428.jpeg


Börjar ana slutmålet 👍

IMG_1427.jpeg


Dags för det mest spännande steget… borra! 😬

IMG_1437.jpeg


KLART 👍😀👍😀

Blev riktigt nöjd med resultatet!


IMG_1439.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_1439.jpeg
    IMG_1439.jpeg
    52.2 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har länge tänkt att köpa ett litet klockställ att ha på nattygsbordet så att klockan skall få en egen liten sovplats under natten. Hittat några som ser ok ut men tänkte samtidigt att det kanske skulle gå att göra något lite mer unikt själv…

Har länge tänkt att testa gjuta i resin och tänkte att detta skulle kunna bli ett bra första projekt.

Nåväl, började med att göra ”kudden” som klockan skall vila på. Hade lite trä i garaget så började med det

IMG_9896.jpeg


Slipa till rätt form…

IMG_9897.jpeg


Nu börjar det likna något…

IMG_1260.jpeg


Har köpt en aluminiumstav som jag borrar ett hål för och trycker in.

Vill få en lite mjuk dyna så jag häftar fast lite filtermaterial (som jag en gång i tiden köpte till köksfläkten men fick en del över).

IMG_1270.jpeg


Dags att forma lädret för sidorna. Blöter ner det ordentligt, spänner det hårt över sidorna och drar fast det med buntband.

IMG_1273.jpeg


Efter att det fått torka något dygn tar jag av buntbanden och sköt till lädret så att det får jämnare kanter.

IMG_1280.jpeg


Skär ut ”stora” läderbiten, häftar fast på undersidan och spänner runt det. Fäster med lim.

IMG_1281.jpeg

IMG_1282.jpeg

IMG_1284.jpeg


Dags att jobba på foten, börjar med att göra en form av en hink för solrosfrön (och väldigt mycket smältlim).

IMG_1275.jpeg


Testar täthet med vatten och det håller tätt 👍

IMG_1276.jpeg


Dags att gjuta och lägga in köpdelarna. Det mesta fick jag gratis av en lokal urmakare, några delar kommer från ett trasigt Vostok Komandirski-urverk som jag hade liggandes.

IMG_1292.jpeg


Första lagret:

IMG_1301.jpeg


Andra lagret:

IMG_1305.jpeg


…och till slut tredje lagret med delar.

IMG_1310.jpeg


Uttagen ur formen och påbörjat grovslipning.

IMG_1422.jpeg


Slipa, slipa och slipa…. Följande grovlekar: 80, 120, 180, 200, 400, 800

IMG_1425.jpeg


Efter sjukt mycket slipning är det dags för ännu sjukare mängder polering:

IMG_1428.jpeg


Börjar ana slutmålet 👍

IMG_1427.jpeg


Dags för det mest spännande steget… borra! 😬

IMG_1437.jpeg


KLART 👍😀👍😀

Blev riktigt nöjd med resultatet!

IMG_1439.jpeg
Blev ju skutsnygg, bra jobbat👌
 

Gelmax

Cartier
Tack för alla fina kommentarer!

Skickar en extra bild där man bättre ser hur foten såg ut när jag var klar med all slipning och polering.

Har lärt mig en hel del om gjutning under processen… en lärdom är att jag egentligen borde använt ett ÄNNU finare sandpapper (kanske 1200 eller 1600) innan jag började polera! Om man bara har 800 som jag hade så får man kompensera med väldigt mycket polering istället!

IMG_1435.jpeg
 

Sami

Breitling
Riktigt snyggt!! Såg vid något tillfälle att någon gjort ett kaffebord med klockdelar(forumet?) och jag har sedan dess haft lite koll efter klockdelar på ebay. Min tanke var och försöka bygga en klocklåda med klockdelar i locket eller sidorna.

Grumt jobbat!!!
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snyggt!! Såg vid något tillfälle att någon gjort ett kaffebord med klockdelar(forumet?) och jag har sedan dess haft lite koll efter klockdelar på ebay. Min tanke var och försöka bygga en klocklåda med klockdelar i locket eller sidorna.

Grumt jobbat!!!
För ett tag sedan kom jag över en drös med gamla trasiga klockor och reservdelar, tog en stund innan jag kom på vad jag skulle göra med det, förmodligen skulle det gått att sälja delarna eller några tavlor men jag tyckte dom passade bättre in till mitt projekt istället, så skäll inte på mig om ni ser något användbart! 😅

Började med att rita upp benen där jag fick inspirationen av gamla visare till fickur. Har tillgång till metallbearbetning så det var lätt fixat att skära ut benen och bordsskivan. Sen är bordet lackat med 2k lack som sedan är klarlackad. I med urdelarna och på med 2 liter epoxy resin. Ja sen var det klart. Så nu har man ett coolt whisky- och klock sidetable. 😁

20201109_182039.jpg
20201109_181816.jpg
20201109_172205.jpg
20201109_172153.jpg
20201109_172131.jpg
20201109_183108.jpg
 
Riktigt coolt projekt, snyggt! Kudden gav mig en idé till mitt eget klocklåde-projekt, hur tycker du att den fjädrar med filtmaterialet under? Tänkte att man skulle kunna göra kuddarna till klockskrinet på det där viset 😄
 

Gelmax

Cartier
Riktigt coolt projekt, snyggt! Kudden gav mig en idé till mitt eget klocklåde-projekt, hur tycker du att den fjädrar med filtmaterialet under? Tänkte att man skulle kunna göra kuddarna till klockskrinet på det där viset 😄
Filtmaterialet som jag använde var lite tunt.. ca 1 cm och när det är ihoppressat under lädret så blev det inte så mycket "fjädrings"-effekt kvar (dock mycket bättre än om jag inte haft något alls mellan läder och trä). Det hade nog inte skadat om jag försökt pressa in dubbelt lager filt...
 
Filtmaterialet som jag använde var lite tunt.. ca 1 cm och när det är ihoppressat under lädret så blev det inte så mycket "fjädrings"-effekt kvar (dock mycket bättre än om jag inte haft något alls mellan läder och trä). Det hade nog inte skadat om jag försökt pressa in dubbelt lager filt...
Förstår, tänker att det är bra att ha träet där i bakgrunden för stabilitet och lite tyngd i mitt fall åtminstone. Kanske lite tjockare filtmaterial bara.. Stort tack för idén!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Har länge tänkt att köpa ett litet klockställ att ha på nattygsbordet så att klockan skall få en egen liten sovplats under natten. Hittat några som ser ok ut men tänkte samtidigt att det kanske skulle gå att göra något lite mer unikt själv…

Har länge tänkt att testa gjuta i resin och tänkte att detta skulle kunna bli ett bra första projekt.

Nåväl, började med att göra ”kudden” som klockan skall vila på. Hade lite trä i garaget så började med det

IMG_9896.jpeg


Slipa till rätt form…

IMG_9897.jpeg


Nu börjar det likna något…

IMG_1260.jpeg


Har köpt en aluminiumstav som jag borrar ett hål för och trycker in.

Vill få en lite mjuk dyna så jag häftar fast lite filtermaterial (som jag en gång i tiden köpte till köksfläkten men fick en del över).

IMG_1270.jpeg


Dags att forma lädret för sidorna. Blöter ner det ordentligt, spänner det hårt över sidorna och drar fast det med buntband.

IMG_1273.jpeg


Efter att det fått torka något dygn tar jag av buntbanden och skär till lädret så att det får jämnare kanter.

IMG_1280.jpeg


Skär ut ”stora” läderbiten, häftar fast på undersidan och spänner runt det. Fäster med lim.

IMG_1281.jpeg

IMG_1282.jpeg

IMG_1284.jpeg


Dags att jobba på foten, börjar med att göra en form av en hink för solrosfrön (och väldigt mycket smältlim).

IMG_1275.jpeg


Testar täthet med vatten och det håller tätt 👍

IMG_1276.jpeg


Dags att gjuta och lägga in klockdelarna. Det mesta fick jag gratis av en lokal urmakare, några delar kommer från ett trasigt Vostok Komandirski-urverk som jag hade liggandes.

IMG_1292.jpeg


Första lagret:

IMG_1301.jpeg


Andra lagret:

IMG_1305.jpeg


…och till slut tredje lagret med delar.

IMG_1310.jpeg


Uttagen ur formen och påbörjat grovslipning.

IMG_1422.jpeg


Slipa, slipa och slipa…. Följande grovlekar: 80, 120, 180, 200, 400, 800

IMG_1425.jpeg


Efter sjukt mycket slipning är det dags för ännu sjukare mängder polering:

IMG_1428.jpeg


Börjar ana slutmålet 👍

IMG_1427.jpeg


Dags för det mest spännande steget… borra! 😬

IMG_1437.jpeg


KLART 👍😀👍😀

Blev riktigt nöjd med resultatet!


IMG_1439.jpeg
Satan så ellegant, inspirerar till ett eget projekt. Mycket lyckat 👍 :rolleyes:
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Tack för alla fina kommentarer!

Skickar en extra bild där man bättre ser hur foten såg ut när jag var klar med all slipning och polering.

Har lärt mig en hel del om gjutning under processen… en lärdom är att jag egentligen borde använt ett ÄNNU finare sandpapper (kanske 1200 eller 1600) innan jag började polera! Om man bara har 800 som jag hade så får man kompensera med väldigt mycket polering istället!

IMG_1435.jpeg
testa micro mesch, använder det istället för pollywatch. Micro mech inkluderar våtslippapper från 800 till 8000 samt en polerkräm.
 

Hetta25

Breitling
Snyggt jobbat!
Hur är det att jobba med sån där resin epoxi?
Luktar det starkt?

Man har ju hört att epoxi ska vara hälsovådligt och allergiframkallande men när man ser snubbar på youtube som dräller epoxiharts lite hur som helst så börjar man ju fundera alltså 😅
 

Gelmax

Cartier
Snyggt jobbat!
Hur är det att jobba med sån där resin epoxi?
Luktar det starkt?

Man har ju hört att epoxi ska vara hälsovådligt och allergiframkallande men när man ser snubbar på youtube som dräller epoxiharts lite hur som helst så börjar man ju fundera alltså 😅
Tack.

Jag tycker att det gick riktigt bra (har gjort några små testobjekt innan jag gjorde detta projekt). Luktar väldigt lite så lukten var inget som jag upplevde som problem. En erfarenhet jag tar med mig är att man (om man inte har en vacuumkammare) måste blanda mycket försiktigt för att inte få in luftbubblor. Även om den epoxy jag köpte skulle vara bra på att "släppa ut" bubblor av sig själv så stannar det en hel del bubblor i gjutningen. Så blanda långsamt och LÄÄÄNGE - gäller att ha rejält med tålamod så blir det bra.

Jag köpte pro-varianten av den här: Resin Pro
 

Hetta25

Breitling
Tack.

Jag tycker att det gick riktigt bra (har gjort några små testobjekt innan jag gjorde detta projekt). Luktar väldigt lite så lukten var inget som jag upplevde som problem. En erfarenhet jag tar med mig är att man (om man inte har en vacuumkammare) måste blanda mycket försiktigt för att inte få in luftbubblor. Även om den epoxy jag köpte skulle vara bra på att "släppa ut" bubblor av sig själv så stannar det en hel del bubblor i gjutningen. Så blanda långsamt och LÄÄÄNGE - gäller att ha rejält med tålamod så blir det bra.

Jag köpte pro-varianten av den här: Resin Pro
Tack för svar!
Jag hoppas på att få till ett projekt här också snart!
 
Topp