• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockstöld i Barcelona fångad på övervakningskamera

Var faktiskt med om en liknande grej, Såhär var det:

För något år sedan behövde jag lite fyllekäk och var i närheten av Slussen. Donken var det enda som var öppet om man inte ville gå till Jesper Levin vilket jag gärna inte gör.. Väl på plats där och äfter uppäten mat kommer en marockan i 30 års åldern fram, han var med 2 andra kompanjoner och dem såg ut rätt trashiga ut men inget överdrivet.

Han sa ”Hello im from spain, you want cigarette?” Tackade givetvis nej, sedan sa han något i stil med: ”I can show you fotboll trick”, man tänkte att han var en lustigkurre bara, även om man i efterhand kan tänka att man bara borde backat och inte låtit han komma nära, hursomhelst så var han väldigt glad och man var själv lite påverkad och hade ej blivit utsatt tidigare så man var inte särskilt misstänksam helt enkelt. Så då gjorde han detta ”trick” innan man ens han säga ja.
Och tricket han gjorde var att fippla med hans ben mellan mina ben vet inte riktigt vad det skulle föreställa, han ställde sig liksom med sidan eller ryggen mot mig samtidigt som han gjorde detta ”trick” och min arm var utom synhåll för mig men vid hans vänstra sida fullt åtkomlig.

All min uppmärksamhet var iallafall på benen där han gjorde tricket och helt plötsligt höll han min klocka i handen, jag var helt chockad. Vet inte om han visade och gav tillbaks den för att han trodde att min flickvän hade sett honom eller om det var för att han trodde att det inte var någon dyr (det var det inte heller, på den tiden visste man inte bättre och hade på sig en Jacques lemans från uropenn som dem lurat i mig för 1700 kr..)

Hursomhelst så blev jag lite paff men tänkte i detta skedde fortfarande att han var en lustigkurre som ville visa ett ”trolleritrick”.
Fattade ganska snart därefter att han inte var någon lustigkurre utan en tjuv då han började gå till andra och ta deras grejer. Riktigt fult var det, han utnyttjade att folk var berusade och vi såg honom prata med en kille och ta pengar/plånbok ur bakfickan. Hans 2 andra kompanjoner höll mest utkik vad jag såg och var väl där som back-up. Personalen var medvetna om det också eftersom de informerade en person som höll på att bli utsatt vid toaletterna, de verkade dock inte bry sig särskilt mycket eller ringa på väktare vad jag uppfattade det som eftersom de hann vara där i säkert en timme.

Skickliga var det iallafall, så var på eran vakt! Det är kanske nästan ännu mer sannolikt att något liknande dethär i Barcelona händer, att de bara tar av den snabbt utan att man har en chans eller rånar en helt enkelt, men det bästa man kan göra är väl att vara lite uppmärksam av sig och ha vetskapen om att det finns folk därute som väldigt gärna tar din surt förvärade klocka!
Exakt det där hände min polare i gbg för något år sen. När vi, redigt berusade, var i Hamburg nyligen hände det honom samma sak. Denna gången slog det honom mitt i akten "vafan, detta har hänt innan" och sträckte bak handen för att leta efter plånboken och den var givetvis borta. Vi var dock i numerärt överläge denna gången och fick tillbaka den :)

Vanligt med trix eller kramar, eller en hand runt axeln för att bli "polare".

Låt inte folk du inte känner klänga på dig bara. Det har jag aldrig tillåtit ändå.

Detta var som svar till @116334/5 alltså. Inte TS.
Ett annat givet tips är att alltid utgå ifrån att personen inte är själv. En avleder, en stjäl och en håller utkik. Blir man aggressiv så får man vara beredd på att det dyker upp två personer till inom några få sekunder.

Att hålla på med avledande manövrar i form av cirkuskonster osv. Så är vi ju alla lite till mans?

Exempelvis så rafsade jag med mig en gammal silverlänk med trasigt spänne idag. Perfekt Decoy, tänkte jag. Planen lyckades då jag efter att ha lämnat in den för fix kunde nästla mig in bakom disk till urmakaren hos den lokala guldsmeden för ett gångtest. Tjusningen är att vi aldrig får veta om jag skulle erhållit gångtestet utan denna manöver.

Gäller verkligen att ha koll på sina grejor. I detta fall var det ju tyvärr inte mycket att göra. Kommer det fel personer är man helt enkelt körd... trist.

Har varit med om liknande på Stureplan, tre tölpar kommer fram och och börjar snacka och ska hälsa och cirkulerar, känner direkt igenom fickorna efter det och telefonen är borta. Anklagar dem direkt för att ha stulit den, de nekar och trixar runt och säger att vi får känna igenom fickorna, samtidigt som en kumpan lägger tillbaka telefonen i min ficka...

Att hålla på med avledande manövrar i form av cirkuskonster osv. Så är vi ju alla lite till mans?

Exempelvis så rafsade jag med mig en gammal silverlänk med trasigt spänne idag. Perfekt Decoy, tänkte jag. Planen lyckades då jag efter att ha lämnat in den för fix kunde nästla mig in bakom disk till urmakaren hos den lokala guldsmeden för ett gångtest. Tjusningen är att vi aldrig får veta om jag skulle erhållit gångtestet utan denna manöver.
Det där låter kanske värre än vad som i verkligheten hände, men jag tolkar det som att du använde "social engineering" för att utnyttja en lokal näringsidkare?

Det där låter kanske värre än vad som i verkligheten hände, men jag tolkar det som att du använde "social engineering" för att utnyttja en lokal näringsidkare?
Tror inte näringsidkaren känner sig utnyttjad då jag ändå kommer betala för att han fixar min silverlänk. Om jag kommit in länklös så kan ju iofs tänkas att gångtestet och besök i verkstaden ändå varit kostnadsfritt så det går ju inte att utesluta att jag lurat mig själv :)

Verkligen, ser inte vad det är för klocka. Men videon säger den var värd 40.000 euro.. Känns som en svår klocka att sälja vidare.
Jag gissar på att om han hade stretat emot hade det slutat med våld eller så hade de avbrutit det hela och sprungit iväg.
De går att sälja till marknadspris inom några dagar, vissa marknader/regioner skiter i tillbehör och gärningen reda på om en vara är stulen på lååång tid.

Inte ens svenska register eller stöldanmälningar fungerar.

De går att sälja till marknadspris inom några dagar, vissa marknader/regioner skiter i tillbehör och gärningen reda på om en vara är stulen på lååång tid.

Inte ens svenska register eller stöldanmälningar fungerar.

Absolut, det är närmare kutym numera. Allt är helt enkelt relativt beroende på region & marknad.

• Like
Reactions: JLW
Fyfan så läskigt, det ser lite för fort och enkelt ut. Men tänker, en klocka för 40.000 EUR och med ett spännlås som är så "enkel" att öppna? För det ser inte ut som han rycker med kraft direkt.

Fyfan så läskigt, det ser lite för fort och enkelt ut. Men tänker, en klocka för 40.000 EUR och med ett spännlås som är så "enkel" att öppna? För det ser inte ut som han rycker med kraft direkt.
Det är ju inte så att en Blancpain i helguld och en SEIKO i stål skiljer sig nämnvärt vad gäller ett vanligt spänne. Varken dyklås eller läderspännen är svåra att öppna oavsett prisklass.

Det är ju inte så att en Blancpain i helguld och en SEIKO i stål skiljer sig nämnvärt vad gäller ett vanligt spänne. Varken dyklås eller läderspännen är svåra att öppna oavsett prisklass.
Det har du helt rätt i, uttryckte mig slarvigt.

Svåröppnade är de kanske inte om du får två till tre manövrar, men ett enkel ryck som det ser ut som på videon?

Det har du helt rätt i, uttryckte mig slarvigt.

Svåröppnade är de kanske inte om du får två till tre manövrar, men ett enkel ryck som det ser ut som på videon?
Nu vet jag ju inte vad det är för klocka men klockor i guld brukar ha bandstift i guld som är mjuka jämfört med stål.

Får riktig ångest av att se klippet... Klassiskt tillvägagångssätt. Barcelona är fantastiskt men p.g.a. allt skit så hade jag aldrig haft på mig en klocka där. Myndigheterna borde ta i med hårdhandskarna och försöka lösa problematiken.

Vidrigt. Man borde ha en remote i högerfickan som gör klockan strömförande...
...eller exploderande;)

Sist jag var i Barcelona hade jag Yachtmaster i guld (116655) på mig hela veckan utan att något konstigt hände, trots att jag gick och bara väntade på att tjuvarna skulle dyka upp pga allt man har hört. Dock är jag väl en sämre måltavla eftersom jag både är nykterist och har väldigt hög "situational awareness", men ändå.

Förresten, blev inte Bush bestulen på sin klocka på ett liknande sätt under ett besök i Albanien i början av 2000-talet?

...eller exploderande;)

Sist jag var i Barcelona hade jag Yachtmaster i guld (116655) på mig hela veckan utan att något konstigt hände, trots att jag gick och bara väntade på att tjuvarna skulle dyka upp pga allt man har hört. Dock är jag väl en sämre måltavla eftersom jag både är nykterist och har väldigt hög "situational awareness", men ändå.

Förresten, blev inte Bush bestulen på sin klocka på ett liknande sätt under ett besök i Albanien i början av 2000-talet?

Det stämmer! Kommer ihåg det :p Tydligen 2007.

Så här hade det nog sett ut om det hade hänt i Sverige:
dddddddddddd.jpg

Snabba typer! Ganska läskigt faktiskt.

Jag har bott i Barcelona i tolv år. Blivit av med en mobiltelefon och ett busskort under den tiden. Vet man hur man ska föra sig är det inga problem, men man kan inte ha samma rutiner som i Sverige, då blir man snabbt av med sina prylar, i city eller på stranden inne i stan.

Tillbaka
Topp