• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockstrategi - vad köpa?

Sond

Patek
Jag har ju drabbats av klockfeber igen. Jag vet inte riktigt varför, men suget har sakta kommit tillbaka och nu är det väldigt starkt. Köpte nyligen en Seiko SKX011J1 som fyller behovet av ytterligare en fritidsklocka. Men det stora projektet som rullar i huvudet är något helt annat. Jag skulle vilja ha något finare. Något som passar till helt andra situationer än Seikon. Jag vet dock inte hur renodlat jag ska tänka och vart jag ska landa. Det enda som är klart är att det ska gå att använda till kostym. Men gärna också på fritiden och då där den inte utsetts för de värsta prövningarna. Mina tankar drar år lite olika håll. Än så länge förmår jag inte smalna av och sikta in mig på vad jag ska köpa. Följande kandidater finns:
  • Omega Aqua Terra 150 m 38,5 mm med blå tavla. Tycker den är ganska stilig och diskret. Skulle följa min Omegalinje med mest Omegor. Men klockan talar inte till mig.
  • JLC Ultra Thin Moon 39mm. En mycket vacker klocka. Klassisk och elegant. Men kanske just bara för eleganta tillfällen eller åtminstone i ganska kostymliknande situationer.
  • JLC Master Control Calendar Triple Date. En gammal favorit hos mig. Var mycket nära att köpa den istället för min Reverso Duo. Gillar den skarpt. Men även denna är som ovan lite begränsad i sin användning. Och som Duon.
  • Rolex Submariner. Har nog fallit för grupptrycket och börjat gilla denna klocka. Vet inte riktigt varför. Klassik och historisk klocka helt enkelt. Användbar. Fungerar till kostym, på krogen och i lekparken. Men jag har egentligen klockor som vad gäller många användningsområden går lika bra. Känns lite som ett köp som inte är strategiskt.
  • Rolex Explorer 1 1016. Sedan några månader tillbaka har intresset för denna klocka stigit som en raket. Känns som något speciellt. Fungerar i de flesta sammanhang. Samtidigt vet jag inte om man kanske tröttnar på den då den kan vara lite slätstruken? I den bästa av världar kombinerar den en lite elegantare klocka med den mer tåliga. I den sämsta av världar hamnar den mellan stolarna och blir inget av något.
  • Rolex Datejust. Kanske en Datejust är lösningen? Men den talar inte till mig. Även om priset på begagnade verkar tilltalande.
Vet hur hopplöst det kan vara att svara åt någon annan. Men ös på med era tankar och idéer. Hur ser ni på dessa klockor? Missar jag någon given?

Idag finns, SMP 300 m Quartz(Svart), SMP GMT, Speedy, Reverso Duo och Seiko SKX011J1 plus ett antal Vintage, framförallt Omegor.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
En DJ hade jag jag köpt, ganska mångsidig, JLC ultra thin må vara vacker men inget jag skulle ha på vardagen, om jag inte har kostym dagligen.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Aqua Terra talar inte till dig? Varför funderar du ens på den då? Stryk från listan dirr...

Köp en submariner, om du inte trivs (vilket jag tvivlar på) så är den lättsåld och håller värdet.
 

fredtiger

Cartier
  • Rolex Submariner. Har nog fallit för grupptrycket och börjat gilla denna klocka. Vet inte riktigt varför. Klassik och historisk klocka helt enkelt. Användbar. Fungerar till kostym, på krogen och i lekparken. Men jag har egentligen klockor som vad gäller många användningsområden går lika bra. Känns lite som ett köp som inte är strategiskt.
  • Rolex Explorer 1 1016. Sedan några månader tillbaka har intresset för denna klocka stigit som en raket. Känns som något speciellt. Fungerar i de flesta sammanhang. Samtidigt vet jag inte om man kanske tröttnar på den då den kan vara lite slätstruken? I den bästa av världar kombinerar den en lite elegantare klocka med den mer tåliga. I den sämsta av världar hamnar den mellan stolarna och blir inget av något.
  • Rolex Datejust. Kanske en Datejust är lösningen? Men den talar inte till mig. Även om priset på begagnade verkar tilltalande.
Vet hur hopplöst det kan vara att svara åt någon annan. Men ös på med era tankar och idéer. Hur ser ni på dessa klockor? Missar jag någon given?

Idag finns, SMP 300 m Quartz(Svart), SMP GMT, Speedy, Reverso Duo och Seiko SKX011J1 plus ett antal Vintage, framförallt Omegor.


Om du vill ta hänsyn till befintligt innehav låter det som att Explorer 1 är det strategiska valet. Den konkurrerar möjligen med Speedyn, men jag vill hävda att Explorern upplevs som mer dressad. Att du kanske tröttnar på den känns inte relevant, det argumentet gäller väl egentligen för alla klockor. I vart fall så länge du hänger på KS.

Eller så stuvar du om rejält. In med en submariner (5513, 14060, 114060....) och kanske ut med SMP GMT (fräck men du får loss pengar), SMP Quartz (behåll den orangea SKX som beater och få loss mer pengar). Sedan har du ju en bra uppsättning där Submarinern/Speedyn kan vara vardagsfina, Reverson dressklocka och Seikon beater!

Jag skulle gått på alternativ 2! :D
 
JLC Moon 39 är nog en av dom snyggaste dinkorna som finns men funkar endast som dressare...

SubC är det självklara valet...
 
  • Like
Reactions: ZQT

JayJay

Rolex
Inte lätt att ge råd med en så pass spretig lista. Du borde ju hur som helst omgående stryka sådant som inte talar till dig. Enklast är kanske att gå på en Sub, fastnar du så har du en kanonklocka... Om du å andra sidan inte gör det så kan du flippa och få tillbaka degen på ett kick.
 

Sond

Patek
Tack för era rader. Att jag inte omedelbart stryker sådana som inte talar till mig är att min SMP Quartz inte talade till mig heller från början. Köpte den som en beater och som alltid skulle ha rätt tid och datum när jag slänger på mig den. Idag har jag lärt mig att uppskatta den. Lite som tvångsäktenskap. I vissa fall kan även ett sådant utvecklas till djup och ren kärlek.
 

Josef B

Bestraffaren
Om det gäller listan ovan, så skulle jag lagt min kosing på en Submariner, gärna keramisk. Men tar man ett steg till så skulle jag kört på en GMT-Master II 116710BLNR


 
Topp