• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocktillverkare på väg att gå under? (Stowa)

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Min ingång i klockvärlden var en flygarklocka. Av kostnadsskäl föll IWC bort, men jag valde i princip mellan Laco, Archimede, och Stowa. Som jag minns det då var prislappen ca 2,5k, 4,5k respektive 6,5k. Jag valde Archimede för att Stowa kändes lite väl dyrt, men såhär i efterhand ångrar jag det. Laco och Stowa var två av de ursprungliga tillverkarna av B-Uhren under andra världskriget, och förutom historia och anor så var det ganska våldsamma kvalitetsskillnader mellan archimede och Stowa. Skillnader som jag inte förstod att uppskatta eller lägga märke till då. Stowa hade blånerade visare istället för bara blåmålade. Stowa hade välvt safirglas. Sen var Stowa en för mig bättre storlek, 40mm, mot archimedes 42.
Hur som helst, under min research så fastnade jag lite för stowa. De hade väldigt fina klockor till bra priser även om det just då inte var någon som var inom budget. Det var också slående hur sällan de kom upp till försäljning, trots mycket prat. Ett tecken på att köparna inte tenderar att flippa Stowa. Till slut kom jag i alla fall över en Stowa Seatime. En av de klockorna som överlevt längst i min annars obarmhärtiga klocksamling. Egen design, bygd som en pansarvagn, och inom räckhåll för en då (och fortsatt) mager klockbudget.

X8uHf5busRJy.JPG


Utöver att jag gillade klockan kändes det lite bra att vara del av en så fin klockfamilj. Då fanns inga "duds" i Stowas modellprogram, även om så klart inte alla föll mig i smaken. Sina gamla bauhausklockor, två riktigt lyckade kronografer, och en av klockvärldens snyggaste presentationer av ett standardverk

post-236-1198874361.jpg


cff431428ba031d154cb7f82c61ae879.jpg


Flieger_Chrono_3.jpg


R_ckseiteMOpoliert800.jpg


Och så klart är det lätt att göra snygga klockor när de bara kan bygga vidare på sina gamla modeller. If it ain't broke, don't fix it. Lite som Rolex gjort genom åren, och som Omega i mitt tycke inte riktigt lyckats med.

6_bild1.jpg~c200.jpeg

Stowa_Seatime_green_dial.jpg

slider_85.jpg


Men för något år sedan började det hända saker. Jag tror i samband med en ny chefsdesigner. Först bytte de logga.

Kxwa0j3.jpg


Skillnaden är inte stor, men det är en avgjord försämring. Det charmiga "S"et har blivit generiskt, och plötsligt är logotypen i nivå med namnet vilket skapar en asymmetri. En ny modell lanserades, som inte var så dum. Ganska lik Sinn, och otypiskt stor för Stowa, men låt gå. Därefter lanserades en limiterad upplaga av Stowa Seatime, kallad "Black Forest", som enligt dem har ett helt nytt sätt att visa tid.

Seatime_Black_Forest_LE_02 (FILEminimizer).jpg


Det nya sättet är genom de växande prickarna på bezeln. Revolutionerande.
Klockan har också fått minutmarkeringar runt hela bezeln, vilket skapar ett väldigt rörigt intryck, och sekundvisaren har fått en lollipop. Typsnittet på siffrorna har blivit lite rundare, och ett steg närmare comic sans. Jag hatar inte sekundvisaren, men på det stramare originalet funkar en rak bättre. Jag gillar att de tagit bort texten "Seatime" från tavlan, men det räddar inte helheten. Kort efter lanseringen av denna modell uppdaterade de hemsidan så att den inte längre inkluderade sportklockorna överhuvudtaget. Dessa kom tillbaka lite försiktigt, men än så länge har inte nya sidan övertygat mig. Det i sig hade inte varit så farligt, men i våras kom den riktiga överraskningen som de själva ville framhäva som Stowas nya riktning. Vad i hela friden är det här?

STOWA_RANA_1.jpg


Stowa Rana. Ett taffligt försöka att låna Dieter Rahms braun-design ser ut som det oäkta barnet av en beneton-klocka från sent 80-tal och en Swatch POP. Välkommen till världen. Här ser vi igen det revolutionerande nya sättet att visa tid. Inte ens med godaste vilja och en stor förkärlek för märket i stort hitta något positivt i denna. Och det tror jag inte Stowa kan heller. Jag hoppas att de sparkat den nya designern, för deras senaste drag är att utlysa en designtävling. De säger alltså att VEM SOM HELST förmodligen är bättre på att designa en klocka än de själva. Det här framgår också av bidragen, som presenteras helt ofiltrerat på deras sida. Vad tror ni om denna?

2015721_71_a_nickbarte_1_800-780x670.jpg


Jag hoppas hoppas hoppas innerligt att det här är ett sista misslyckat försök att skapa uppmärksamhet kring märket i väntan på att en nya chefsdesigner kan tillsättas, men jag oroar mig för att de inte har mycket utrymme för felsteg innan de helt går under.
Vad tror ni?
 

Bilagor

  • 2556799b_xxl.jpg
    2556799b_xxl.jpg
    75 KB · Visningar: 76

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt tuff konkurrens för microtillverkare just nu. Gamla och nya småmärken slåss om en plats i solen och jag kan tänka mig att det är svårt att utmärka sig. Men nej, jag tror inte Stowa ryker i första hand. För stor och trogen internationell fanbase för det. Sen kan man ju undra varför de håller på att larva sig men knasdesigner som de gör just nu.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag glömde nämna den rätt rejäla prishöjningen de gjorde nyligen också. Runt 20% över hela brädet om jag inte missminner mig.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Trevlig text och en intressant reflektion. Som tidigare sagts tror jag att konkurrensen i segmentet är stenhård och detta ser knappast ut att avta. Vore tråkigt om det innebar att Stowa fick klappa igen. Kan prishöjningen vara ett medvetet försök att ändra märkets status och skifta segment?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra skrivet! Tråkigt för Stowa och jag håller med om att Seatime är en fullträff.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Otroligt korkat och ogenomtänkt att ha en designtävling. Stowa är ett favoritmärke men när jag såg tävlingen på facebook blev jag bara ledsen.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Intressant reflektion. Tycker den gamla logotypen med sitt karaktäristiska S är riktigt lyckad, synd att de skrotat den.
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Glömde även dessa. Man skulle tro att "Back to Bauhaus" skulle betyda en återgång till det rena, enkla, men icke.
1b344c8ed94de8a62e5d183de1849366.jpg

Det är lite modeklocka över dem, men riktigt illa blir det när man jämför med hur de såg ut tidigare.
6_bild1.jpg~c200.jpeg
 

Mark-IX

Cartier
...när man jämför med hur de såg ut tidigare.
6_bild1.jpg~c200.jpeg
[/QUOTE]


Kan man inte skanna denna och photoshoppa till en skiss och lämna in som förslag? ...så röstar hela ks fanbase på förslaget!! :D
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Intressant läsning. Antagligen är det väl så att det inte gått lysande för Stowa de senaste åren och att de tänkte att lite förändring är just vad som behövs.
Jag håller med dig - försämring på samtliga punkter.
 
Topp