• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocktillverkning

MrSpez

Basic
Hej vänner!


Det var ett tag sedan jag var aktiv här på forumet. Mycket annat har tagit fokus, men klockintresset har sakta hittat tillbaka efter att jag återupptagit ett projekt som legat vilande en längre tid.


Jag hoppas att tråden hamnar rätt. Jag har försökt komma vidare genom att kontakta ett flertal entreprenörer och tillverkare för att få lite vägledning, men har tyvärr inte kommit särskilt långt.


Därför vänder jag mig till er på Klocksnack. Här finns det enormt mycket kunskap och erfarenhet, så jag hoppas att någon kanske kan peka mig i rätt riktning.


Jag har tagit fram en egen klockdesign som jag nu vill få till en första prototyp. Jag har varit i kontakt med flera kinesiska tillverkare, men de flesta vill att man direkt investerar i verktyg och gjutformar, vilket känns som ett stort steg innan man ens har en fysisk prototyp. Alla stepfiler osv är färdiga.


Finns det någon här som har erfarenhet av produktutveckling eller kontakter som kan hjälpa mig vidare? Alla tips och råd uppskattas verkligen.


Och så den viktiga frågan – vad tycker ni om designen? All feedback, både positiv och kritisk, är varmt välkommen.


Tanken är att utrusta den med ett Sellita SW200 – ett beprövat och pålitligt verk som går att serva i princip överallt. Detta med en solid roséguld boett och butterfly spänne. Allt detta till ett schysst pris.

Prototyper blir dock i stål.

Som tidigare nämnt hoppas jag att tråden inte ligger helt fel. Jag brinner verkligen för det här projektet och försöker ta det vidare, så alla tips, kontakter eller tankar uppskattas verkligen.

IMG_3872.png

IMG_3786.png
IMG_3787.png
IMG_3873.png
IMG_3871.png
227A23C5-B39F-40F7-A002-9BE806B7B4B4.png
IMG_3866.png
IMG_3869.png
 
Senast ändrad:
Wow! Jag tycker att den bruna är riktigt riktigt snygg. Skulle gärna ha en, men med solid guldboett hamnar jag nog utanför avsedd målgrupp. Nu är jag novis och kan inte hjälpa dig på vägen över huvud taget, men jag hoppas att du kan ro projektet i hamn. Ska bli kul att följa, ifall du ämnar hålla oss uppdaterade.
 
Wow! Jag tycker att den bruna är riktigt riktigt snygg. Skulle gärna ha en, men med solid guldboett hamnar jag nog utanför avsedd målgrupp. Nu är jag novis och kan inte hjälpa dig på vägen över huvud taget, men jag hoppas att du kan ro projektet i hamn. Ska bli kul att följa, ifall du ämnar hålla oss uppdaterade.
Stort tack för de fina raderna! Mitt mål är att kunna erbjuda en solid guldklocka till ett pris som inte är allt för långt ifrån guldvärdet. Förhoppningsvis lyckas jag hitta en bra tillverkare som erbjuder både kvalité och schysst pris. Så förhoppningsvis, om jag lyckas ta fram klockorna utan att tillverkningen blir för dyr så hoppas jag att du ska kunna bära en på armen om priset kan hållas till ungefär där jag hoppas 😀

Min favorit är också den bruna modellen ”choklad”. Det är även den färgmodell vi tog fram först.


Ska absolut hålla er uppdaterade om ni tycker det är intressant att följa
 
Senast ändrad:
Nja, blir nog svårt. Känns som en beige plankning av rolex och patek. I prisklassen du kommer hamna tror jag ingen vill ha det.
 
Tack för kritiken.


Jag förstår hur ni tänker och uppskattar att ni tog er tid att kommentera.


Gällande priset är ambitionen inte att lägga på stora marginaler. Däremot är massivt 18K guld ett dyrt material, vilket gör att priset blir högt oavsett. Min tanke är ändå att erbjuda så mycket värde som möjligt i förhållande till priset.


SW200 är ett beprövat och pålitligt verk som jag tycker passar bra i ett första skede. Skulle intresset finnas är det absolut möjligt att erbjuda ett mer exklusivt verk längre fram.


Just nu försöker jag framför allt hitta rätt balans mellan design, kvalitet och värde. All feedback, även kritisk sådan, hjälper mig i den processen.
 
Kul! Tror dock ingen köper en no-name klocka i guld till priset det betingar. Finns sjukt mycket annat från etablerade märken i samma prisklass (tror 99,9% av befolkningen väljer en stålsportrolle över ett no-name märke även om klockan är i guld).

Helt klart en homage design men ändå roligare än de flesta i samma segment. Jag hade satsat på stål, tror det hade sålt en del. Just my $0.2
 
Kul! Tror dock ingen köper en no-name klocka i guld till priset det betingar. Finns sjukt mycket annat från etablerade märken i samma prisklass (tror 99,9% av befolkningen väljer en stålsportrolle över ett no-name märke även om klockan är i guld).

Helt klart en homage design men ändå roligare än de flesta i samma segment. Jag hade satsat på stål, tror det hade sålt en del. Just my $0.2
Tack för kommentaren!

Varumärket behöver såklart etableras och bevisa sig. Skulle jag få fram en fysisk modell så är jag väldigt benägen att ev kund ska känna sig nöjd med sitt köp. Men nånstans måste man börja.

Jag har inte kapital för att kunna massproducera den. Tanken är därför att tillverka efter beställning eller ha en väldigt begränsad lagerföring, vilket också driver upp priset en del.


Finns det en efterfrågan på en stålmodell kan det absolut vara ett alternativ längre fram. Det är bara inget jag lagt så mycket fokus på hittills, främst på grund av konkurrensen i den prisklassen.


USP:en ser jag i att klockan faktiskt är tillverkad i massivt guld. Min ursprungliga ambition var att kunna erbjuda en elegant sportklocka i guld på gummi för omkring 50–60 000 kr. Tyvärr har guldpriset stigit kraftigt och materialet väger dessutom ungefär dubbelt så mycket som stål, vilket gör stor skillnad i tillverkningskostnad.


Samtidigt ser jag en fördel i att klockan alltid har ett inneboende materialvärde. Även om andrahandsvärdet aldrig kan garanteras finns det ett betydande guldvärde i klockan, vilket jag tror kan kännas tryggt för många köpare

Några bilder på modellen i stål:


IMG_3868.png
IMG_3867.png
IMG_3866.png
IMG_3865.png
IMG_3864.png
 
Jag tycker designen ser spännande ut och intressanta färgval. Jag håller dock med de flesta andra här. Selitta och solitt guld går inte ihop. Den som vill ha en klocka i solitt guld vill ha ett bättre urverk och ett erkänt varumärke. Varför inte satsa på typ PVD plättering för att komma ner i pris? Det gör att du kan producera i större skala vilket leder till att du kommer ner i pris samt att leveranstiden till kund kortas avsevärt jämfört med om du ska tillverka på beställning.
Jag tror att det är svårt att få kunder att betala mer än 20k SEK för ett helt nytt okänt varumärke med ett Selittaverk.

sen handlar det också mycket om story-telling för att bygga varumärket. Att bara ge ut en klocka, även om det är prisvärd och ser bra ut räcker oftast inte.

med det sagt önskar jag dig lycka till! Kul att du vågar satsa. Blir intressant att följa din resa.
 
Jag tycker designen ser spännande ut och intressanta färgval. Jag håller dock med de flesta andra här. Selitta och solitt guld går inte ihop. Den som vill ha en klocka i solitt guld vill ha ett bättre urverk och ett erkänt varumärke. Varför inte satsa på typ PVD plättering för att komma ner i pris? Det gör att du kan producera i större skala vilket leder till att du kommer ner i pris samt att leveranstiden till kund kortas avsevärt jämfört med om du ska tillverka på beställning.
Jag tror att det är svårt att få kunder att betala mer än 20k SEK för ett helt nytt okänt varumärke med ett Selittaverk.

sen handlar det också mycket om story-telling för att bygga varumärket. Att bara ge ut en klocka, även om det är prisvärd och ser bra ut räcker oftast inte.

med det sagt önskar jag dig lycka till! Kul att du vågar satsa. Blir intressant att följa din resa.
Tack för ett väldigt bra svar.


Jag förstår absolut resonemanget kring Selita i kombination med massivt guld. Det är en av de svåraste avvägningarna i projektet.


Av ren nyfikenhet, finns det något urverk som du personligen hade tyckt varit mer intressant i den här typen av klocka? Eller handlar det främst om att ett nytt varumärke behöver etablera sig först innan ett dyrare urverk känns motiverat?


PVD är också en intressant idé. Tanken med massivt guld var framför allt att erbjuda något som känns genuint och ovanligt, men jag utesluter inte att andra material kan bli aktuella längre fram.


Och du har helt rätt om storytelling. Det är något jag behöver bli bättre på och som kommer vara minst lika viktigt som själva produkten.


Tack igen för att du tog dig tid att skriva. Jag uppskattar feedbacken.
 
Jag håller med vad många redan sagt: guld är kul men troligtvis svårt. Som du själv är inne på har guldet stigit kraftigt, men det som går upp kan ju också gå ner … tror helt enkelt att det är för risky för gemene man att våga lägga de pengarna. Och är man okänslig så väljer man säkert ett annat mer etablerat märke.

Personlig feedback som du får göra vad du vill med:
- Designen: tycker den är kul och egen även om man ser varifrån inspirationen kommer. Känns långt ifrån en trött ripoff utan mer som att du inspirerats och försökt skapa något eget.

- logo-typen tycker jag inte passar helheten. Med vingarna och lutningen ger den lite fart och ja, den känns i mina ögon inte helt rätt. Den är också ganska prominent på tavlan givet formen, jag hade personligen tonat ner den.

- integrerade band på det sättet är kul, men för mig innebär det också att man låser in sig. Jag skulle fundera på någon form av adapter som öppnar upp för fler band - det blir lite mer framtidssäkert.

Det finns ju flera duktiga tillverkare här på forumet som kanske kan hjälpa dig med en prototyp. Tänker spontant på @R-Svarvofix och @McGyver

Kul, ska bli spännande att se utvecklingen!
 
Tack för ett väldigt bra svar.


Jag förstår absolut resonemanget kring Selita i kombination med massivt guld. Det är en av de svåraste avvägningarna i projektet.


Av ren nyfikenhet, finns det något urverk som du personligen hade tyckt varit mer intressant i den här typen av klocka? Eller handlar det främst om att ett nytt varumärke behöver etablera sig först innan ett dyrare urverk känns motiverat?


PVD är också en intressant idé. Tanken med massivt guld var framför allt att erbjuda något som känns genuint och ovanligt, men jag utesluter inte att andra material kan bli aktuella längre fram.


Och du har helt rätt om storytelling. Det är något jag behöver bli bättre på och som kommer vara minst lika viktigt som själva produkten.


Tack igen för att du tog dig tid att skriva. Jag uppskattar feedbacken.
Det känns som att du låst in dig på massivt guld. Majoriteten av feedbacken du fått handlar om att du kommer ha svårt att sälja en klocka i massivt guld som är från ett helt nytt okänd märke med ett Selittaverk, även om du får ner priset till nära guldpriset. Ska du ha ett annat verk så kommer priset gå upp.

Jag tror dessutom det är svårt att sälja klockan till nära guldpriset. Du behöver tänka på att förutom guldet så kostar det att tillverka klockan, bearbeta och polera guldet, urverket kostar, tavla, visare, glas, krona, gummiband, spänne, montering, kvalitetskontroll, förpackning, förpackningsdesign, garantier, serviceåtaganden, marknadsföring, frakt, moms och sen ska du ha en liten marginal på det hela för att ingen arbetar gratis. Realistiskt är väl att priset skulle börja på runt 70 000 kronor. Då ska du konkurrera med märken som Rolex, Omega, Cartier. Vad är det som säger att en kund skulle välja din klocka för en Cartierklocka?

Den enda målgruppen jag kan se för din klocka är guldinvesterare. De är inte ute efter klockan i sig, utan materialet. I bästa fall kanske du kan sälja ett tiotal klockor.

Vill du göra en sådan klocka till dig själv som en rolig grej så kör på. Men vill du skapa ett nytt varumärke och som designar klockor som folk verkligen vill köpa så behöver du vara mottaglig för feedbacken. Istället för att försöka svara på feedbacken och försvara och håll fast i din grundtanke så tror jag det skulle vara bättre för dig om du var lite mer flexibel och open-minded och under resans gång förändrade din produkt baserat på den feedback du får.

På Klocksnack finns möjligheten att göra en omröstning. Ett tips är att göra en sådan omröstning och fråga hur många som är villiga att betala 70 000 kronor för den här klockan med detta urverk och denna design. Då får du svart-på-vitt om du har något kundunderlag eller inte. Om antalet är lågt så vet du att du behöver tänka om och anpassa din klocka till det marknaden faktiskt efterfrågar.
 
Det känns som att du låst in dig på massivt guld. Majoriteten av feedbacken du fått handlar om att du kommer ha svårt att sälja en klocka i massivt guld som är från ett helt nytt okänd märke med ett Selittaverk, även om du får ner priset till nära guldpriset. Ska du ha ett annat verk så kommer priset gå upp.

Jag tror dessutom det är svårt att sälja klockan till nära guldpriset. Du behöver tänka på att förutom guldet så kostar det att tillverka klockan, bearbeta och polera guldet, urverket kostar, tavla, visare, glas, krona, gummiband, spänne, montering, kvalitetskontroll, förpackning, förpackningsdesign, garantier, serviceåtaganden, marknadsföring, frakt, moms och sen ska du ha en liten marginal på det hela för att ingen arbetar gratis. Realistiskt är väl att priset skulle börja på runt 70 000 kronor. Då ska du konkurrera med märken som Rolex, Omega, Cartier. Vad är det som säger att en kund skulle välja din klocka för en Cartierklocka?

Den enda målgruppen jag kan se för din klocka är guldinvesterare. De är inte ute efter klockan i sig, utan materialet. I bästa fall kanske du kan sälja ett tiotal klockor.

Vill du göra en sådan klocka till dig själv som en rolig grej så kör på. Men vill du skapa ett nytt varumärke och som designar klockor som folk verkligen vill köpa så behöver du vara mottaglig för feedbacken. Istället för att försöka svara på feedbacken och försvara och håll fast i din grundtanke så tror jag det skulle vara bättre för dig om du var lite mer flexibel och open-minded och under resans gång förändrade din produkt baserat på den feedback du får.

På Klocksnack finns möjligheten att göra en omröstning. Ett tips är att göra en sådan omröstning och fråga hur många som är villiga att betala 70 000 kronor för den här klockan med detta urverk och denna design. Då får du svart-på-vitt om du har något kundunderlag eller inte. Om antalet är lågt så vet du att du behöver tänka om och anpassa din klocka till det marknaden faktiskt efterfrågar.

Tack för ett genomtänkt svar. Jag uppskattar att du tar dig tid.


Du lyfter flera relevanta poänger, och syftet med att lägga upp projektet här är just att få den här typen av feedback innan jag låser mig vid något. Om marknaden tydligt pekar åt ett annat håll behöver jag såklart ta ha det i åtanke.

Att starta med stål och ta det långsamt fram och bygga upp varumärket innan jag börjar kolla på guld är kanske ett bra koncept.

Anledningen till att jag varit så inne på just guld är egentligen att det är den klocka jag själv skulle vilja köpa, en sportig guldklocka på gummiband som inte kostar 300 000 kronor eller mer.

Men ni har gett mig en del att fundera på kring hur man bäst bygger upp ett nytt varumärke.


En omröstning var också ett bra förslag. Tack!
 
Jag håller med vad många redan sagt: guld är kul men troligtvis svårt. Som du själv är inne på har guldet stigit kraftigt, men det som går upp kan ju också gå ner … tror helt enkelt att det är för risky för gemene man att våga lägga de pengarna. Och är man okänslig så väljer man säkert ett annat mer etablerat märke.

Personlig feedback som du får göra vad du vill med:
- Designen: tycker den är kul och egen även om man ser varifrån inspirationen kommer. Känns långt ifrån en trött ripoff utan mer som att du inspirerats och försökt skapa något eget.

- logo-typen tycker jag inte passar helheten. Med vingarna och lutningen ger den lite fart och ja, den känns i mina ögon inte helt rätt. Den är också ganska prominent på tavlan givet formen, jag hade personligen tonat ner den.

- integrerade band på det sättet är kul, men för mig innebär det också att man låser in sig. Jag skulle fundera på någon form av adapter som öppnar upp för fler band - det blir lite mer framtidssäkert.

Det finns ju flera duktiga tillverkare här på forumet som kanske kan hjälpa dig med en prototyp. Tänker spontant på @R-Svarvofix och @McGyver

Kul, ska bli spännande att se utvecklingen!
Jag håller med vad många redan sagt: guld är kul men troligtvis svårt. Som du själv är inne på har guldet stigit kraftigt, men det som går upp kan ju också gå ner … tror helt enkelt att det är för risky för gemene man att våga lägga de pengarna. Och är man okänslig så väljer man säkert ett annat mer etablerat märke.

Personlig feedback som du får göra vad du vill med:
- Designen: tycker den är kul och egen även om man ser varifrån inspirationen kommer. Känns långt ifrån en trött ripoff utan mer som att du inspirerats och försökt skapa något eget.

- logo-typen tycker jag inte passar helheten. Med vingarna och lutningen ger den lite fart och ja, den känns i mina ögon inte helt rätt. Den är också ganska prominent på tavlan givet formen, jag hade personligen tonat ner den.

- integrerade band på det sättet är kul, men för mig innebär det också att man låser in sig. Jag skulle fundera på någon form av adapter som öppnar upp för fler band - det blir lite mer framtidssäkert.

Det finns ju flera duktiga tillverkare här på forumet som kanske kan hjälpa dig med en prototyp. Tänker spontant på @R-Svarvofix och @McGyver

Kul, ska bli spännande att se utvecklingen!
Stort tack för ett väldigt genomtänkt svar!


Kul att höra att designen upplevs som egen, även om inspirationen går att se. Jag tar också till mig synpunkterna kring logotypen och de integrerade banden. Det är precis den typen av detaljer som är värdefulla att få belysta innan något är spikat.


Och tack för tipset om prototyptillverkarna, det ska jag definitivt kika närmare på.


Uppskattar verkligen att du tog dig tid!
 
Jag kanske har läst tråden för slarvigt men hittar inte vad namnet är. Vad står WR för?
Namn och logga är fortfarande under utveckling. I detta skede står det för mitt namn och en nära släktings. Jag skulle gärna vilja ha med mig någon i projektet som jag även tänker spåna vidare kring namn och logga.

Just nu kallar jag modellen för Monsa.

Mvh
 
Instämmer i att det blir en omöjlighet att sälja en okänd klocka med enkelt urverk för 70 kakor. Oavsett om den så vore i unobtanium. Sedan tycker jag själv att designen blir lite för klumpig. Nu uppfattade jag inte storleken men är den dessutom runt 40-42 då blir nog även designen gårdagens snö.
 
Instämmer i att det blir en omöjlighet att sälja en okänd klocka med enkelt urverk för 70 kakor. Oavsett om den så vore i unobtanium. Sedan tycker jag själv att designen blir lite för klumpig. Nu uppfattade jag inte storleken men är den dessutom runt 40-42 då blir nog även designen gårdagens snö.
Tack för input.

40mm bezel och 11mm tjock är designen.

Ska sätta mig vid ritbordet och även ta fram lite prisförslag på klockan i stål. Ser en tydlig motkraft mot guld i tråden och tar till mig detta.
 
Du kan ha nåt på g här. Men gör den fulare, sätt en helt obscen prissumma (viktigt) marknadsför och marknadsför. Tror det kan lyckas. Kolla på RM, Hublot m fl. 👍
 
Tillbaka
Topp