• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocktips (runt 50k) & hur köpa?

Finns säkert tusentals sådana här tråder, men jag är egocentriskt så jag skapar min egen...
Jag är ingen klockmänniska (som kommer bemärkas i inlägget...) men året har gått bra och vill belöna mig själv lite.
Jag har tittat runt lite och gillar JLC Polaris (gillar mest stålband versionen, så en mid-tråd fråga: stål vs läder? Pros/cons?). Jag tycker egentligen att en OP ser ganska bra ut, men vill ha något mer "lowkey" - de flesta som inte är klockmänniskor, eller åtminstone de i min ålder, har aldrig hört talas om JLC. Seiko är jag inte så sugen på heller, så förmodligen off the table…
Nu till mina frågor - har ni några tips på andra klockor jag skulle kunna titta på? Har inget emot att gå upp i pris lite om det är något jag gillar, men gärna i stil med Polaris & OP.

Hur bestämmer man MM? Förstår att det beror på handledens storlek såklart, men är det bara en smaksak eller finns det något mer att tänka på? Var ska man köpa?

Senast ändrad:
Finns ju massvis av märkes trådar du kan plöja för inspiration och få lite koll på utbudet🙂

Antar att även Grand Seiko är off the table? Annars har ju dom modeller som tickar alla dina boxar.
Blancpain - Fifty Fathoms
IWC - Ingenieur, kanske även en big pilot
Vacheron Constantin - Overseas

Det du ska tänka på är det tråkiga svaret....prova. Du måste prova dig runt, testa olika diametrar, lug to lug osv för att få en uppfattning om vad som funkar på dig. Ta en runda i valfri storstad och prova runt så kommer du känna till slut.
Sen kanske det inte blir rätt ändå på första köpet när du använt den ett tag. Men då har du input inför nästa osv

Köp där du känner dig säker. Undvik Blocket och motsvarande. Köp begagnat av välrenomerade handlare eller här på KS till att börja med tills du blir varm i kläderna.

God Jul 🎅🎄 och lycka till

Jag brukar tipsa om att först undersöka om du orkar med att ha datum på klockan. Polaris finns både med och utan, beroende på vilken version som intresserar dig.
Om man är som jag får man hålla reda på datumet åt klockan snarare än att ha hjälp av klockan med att hålla reda på datumet. Detta beroende på att klockan inte förstår att månaderna är olika långa.
Efter det kan man undersöka om man orkar ha en manuellt uppvriden klocka. Jag föredrar automatiska även om jag tolererar manuella p g a att jag bär klocka så pass sällan och att det därför inte stör mig lika mycket att vrida upp fjädern och ställa in tiden. Polaris är förstås automatisk, så inget problem där.

Vad gäller armband beror det mycket på ifall man tänker sig att bada med klockan på sig. Läder är inte att rekommendera då, medan gummi och stål går bra.
För mig är det viktigare att det känns okej att sitta vid tangentbordet med klocka på sig. Det hänger mycket på hur tjockt det är vid spännet. Det blir aldrig lika bekvämt som utan klocka, men det går att hitta band som är klart tunnare än stålvarianterna.

En parameter som är lätt att förbise är höjden på klockan. Ju högre desto klumpigare känns det att ha den på sig. Jag blir lätt extra försiktig med att inte slå i möbler och slikt med en tjockisklocka på mig. Skulle gärna se att alla automatiska klockor var 10 mm eller mindre i höjd. I den här prisklassen är det ovanligt. De enda jag kommer på på rak arm är Nomos. De råkar iofs ha några nyare modeller som är relativt Polaris-på-stålarmband-lika.

Viktigast är ändå, som nämnts, att se klockan IRL innan köp -särskilt om man inte är så van vid att bedöma hur de ser ut i verkligheten.
95% eller så av alla klockor ser betydligt tråkigare ut IRL än på skärmen, tycker jag.

Om du inte har så bra koll på klockor skulle jag rekommendera att gå till butiker, prova lite och se vad som känns bra vad det gäller storlek, design, armband osv. Köp inget på en gång, var ärlig med att du vill prova, ta bilder, ta din tid så du inte fastnar med något du tröttnar på efter ett år. Tänk lite på när och hur du vill ha klockan, är det varje dag eller bara vid finare tillfällen? Jobbar du på kontor eller är du mer aktiv? Vill du kunna bada och/eller sporta med klockan? Datum eller ej? (jag måste ha datum på min vardagsklocka och vissa andra står inte ut med det) Nytt, begagnat eller vintage? Ställ många frågor till dig själv så att du vet mer vad du faktisk vill ha.

Tänker du bara en klocka hade jag köpt en på stålarmband (men ej integrerat ), det går lättare att köpa ett schysst läderband från en annan tillverkare än vise versa.

Tips på schyssta klockor i den prisklassen som inte nämnts tidigare:
IWC Pilot
Cartier Santos
Tudor BB58
Omega Seamaster Aqua Terra
Grand Seiko Snowflake
Tag Heur Carrera

Sen när det kommer till att köpa skulle jag rekommendera att du bestämmer vad du vill ha och kollar priser på chrono24 (världens största marknadsplats för klockor) och vad klockan kostar ny och se vad du värderar mer, att köpa helt nytt över disk eller spara en slant och köpa en begagnad i bra skick.

Lycka till!

Ett lite annorlunda alterntiv kan ju vara Breitling Classic Avi 42.

1703484820020.png

1703484951148.png

Tudor BB58 tycker jag känns som ett givet alternativ i denna prisklassen.

En Omega Aqua Terra går tyvärr inte i närheten av denna prisklass längre. Förr var den ett bra alternativ men nu har de fått för sig att en ny ska kosta som en datejust. Dock kan du såklart hitta begagnade i fint skick i denna prisklass vilket är ett väldigt bra alternativ. Finns nog fler intressanta Omega modeller i prisklassen, så länge du inte kör nytt är Omega ett bra köp. Det blir väldigt lite klocka för pengarna om du köper helt nytt.

Ett lite annorlunda alterntiv kan ju vara Breitling Classic Avi 42.

1703484820020.png

1703484951148.png
Som Johannes skrev är den väl inte super lowkey, men jag tycker faktiskt den ser skitsnygg ut! Ska lägga till den i min lista.

& tack allihopa för era svar & tips/rekommendationer på specifika klockor. Mycket jag inte hade tänkt på och tror som ni alla säger att det vore bäst att ta min tid med detta. Blir några rundor till olika butiker och sen får vi se vad det blir. Slänger iväg en respons här när jag köpt :)

Jag brukar tipsa om att först undersöka om du orkar med att ha datum på klockan. Polaris finns både med och utan, beroende på vilken version som intresserar dig.
Om man är som jag får man hålla reda på datumet åt klockan snarare än att ha hjälp av klockan med att hålla reda på datumet. Detta beroende på att klockan inte förstår att månaderna är olika långa.
Efter det kan man undersöka om man orkar ha en manuellt uppvriden klocka. Jag föredrar automatiska även om jag tolererar manuella p g a att jag bär klocka så pass sällan och att det därför inte stör mig lika mycket att vrida upp fjädern och ställa in tiden. Polaris är förstås automatisk, så inget problem där.

Vad gäller armband beror det mycket på ifall man tänker sig att bada med klockan på sig. Läder är inte att rekommendera då, medan gummi och stål går bra.
För mig är det viktigare att det känns okej att sitta vid tangentbordet med klocka på sig. Det hänger mycket på hur tjockt det är vid spännet. Det blir aldrig lika bekvämt som utan klocka, men det går att hitta band som är klart tunnare än stålvarianterna.

En parameter som är lätt att förbise är höjden på klockan. Ju högre desto klumpigare känns det att ha den på sig. Jag blir lätt extra försiktig med att inte slå i möbler och slikt med en tjockisklocka på mig. Skulle gärna se att alla automatiska klockor var 10 mm eller mindre i höjd. I den här prisklassen är det ovanligt. De enda jag kommer på på rak arm är Nomos. De råkar iofs ha några nyare modeller som är relativt Polaris-på-stålarmband-lika.

Viktigast är ändå, som nämnts, att se klockan IRL innan köp -särskilt om man inte är så van vid att bedöma hur de ser ut i verkligheten.
95% eller så av alla klockor ser betydligt tråkigare ut IRL än på skärmen, tycker jag.
Ja, det var faktiskt något jag hade tänkt på. ”Stör” mig lite på datumet faktiskt och tycker det förstör aesthetics lite, så definitivt att jag kommer leta efter de utan den, sen blir det nog jobbigt att hålla koll på det som du skriver. & tack för alla tips 😊

Senast ändrad:
Finns mycket! Men håller med tidigare svar om att låta det ta tid. För mig är halva nöjet själva letandet. När det väl är över så kommer du kanske kanske känna ett litet litet hål som måste fyllas av ett nytt letande osv osv

Tillbaka
Topp