• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockuppställningar

Alpha

Omega
Eftersom jag efter flera år av intensivt Football Manager spelande är skadad så ser jag relativt många olika samlingsformer i uppställningar, likt de på fotbollsplanen. Jag ställer därför upp olika klocksamlingar i uppställningsform kategoriserat i olika budgetar. Priserna ska avse begagnat marknadsvärde (uppskattningsvis efter K&S annonser på sidan respektive ca pris på blocket) eller nypris i Sverige alt pris inkl frakt och tull från en välbeprövad sida (om den inte återfinns i svensk handel). I varje uppställning ska minst en vara ny respektive begagnad tänkte jag. Kategorierna som man bör ha med är: Dress, Beater, Dyk, Kronograf och en valfri. Kombinationer får förekomma dock endast mellan två kategorier dock ska varje uppställning innehålla minst tre klockor. Samtliga klockor ska även vara automatiska och får endast förekomma en gång alltså inte i fler uppställningar.

Detta är ju högst subjektivt och beror såklart på vem som använder "samlingen" men jag utgår från en person med ett kontorsarbete eller ett arbete som inte nödvändigtvist påfrestar klockan mer än normalt (vad det nu än är) exempelvis line på Scania Lastbilar.

Mina uppställningar:
Budget 15 000kr
Dress: Certina DS 1 Day-Date (ny 6 000kr)
Beater: Seiko SKX007 (beg 1 200kr)
Dyk: Seiko SBDC001 (beg 3 000kr)
Kronograf: Seagull 1963 (ny 2 500kr, vet ej gissar bara här)
Valfri: Orient Bambino (beg 1 000kr)

Budget 50 000kr
Dress: Longines Flagship Heritage (ny 13 000kr)
Beater + Dyk: Omega Seamaster Bond (beg 12 000kr)
Kronograf: Omega Speedmaster (beg 20 000kr)
Valfri: Tissot Visodate (ny 4000kr)

Budget 100 000kr
Dress: Jaeger-Lecoultre Master Control (beg 30 000kr)
Beater: Oris Aquis Date (ny 17000kr)
Dyk: Omega Seamaster Planet Ocean 8500 ( beg 30 000kr)
Kronograf + Valfri: Longines Master Collection Moonphase (beg 15 000kr)


Budget 250 000kr
Dress: Jaeger-Lecoultre Reverso (beg 45 000kr)
Beater: Tudor Pelagos (ny 40 000kr)
Dyk: Rolex Submariner 116610 LN (ny 70 000kr)
Kronograf: Rolex Daytona (beg 85 000kr)

Detta var alltså mina uppställningar, har säkert missat några superbra varianter men hur skulle ni ställa upp?
 
Senast ändrad:

Kanadicken

Panerai
Eftersom jag efter flera år av intensivt Football Manager spelande är skadad så ser jag relativt många olika samlingsformer i uppställningar, likt de på fotbollsplanen. Jag ställer därför upp olika klocksamlingar i uppställningsform kategoriserat i olika budgetar. Priserna ska avse begagnat marknadsvärde (uppskattningsvis efter K&S annonser på sidan respektive ca pris på blocket) eller nypris i Sverige alt pris inkl frakt och tull från en välbeprövad sida (om den inte återfinns i svensk handel). I varje uppställning ska minst en vara ny respektive begagnad tänkte jag. Kategorierna som man bör ha med är: Dress, Beater, Dyk, Kronograf och en valfri. Kombinationer får förekomma dock endast mellan två kategorier dock ska varje uppställning innehålla minst tre klockor. Samtliga klockor ska även vara automatiska och får endast förekomma en gång alltså inte i fler uppställningar.

Detta är ju högst subjektivt och beror såklart på vem som använder "samlingen" men jag utgår från en person med ett kontorsarbete eller ett arbete som inte nödvändigtvist påfrestar klockan mer än normalt (vad det nu än är) exempelvis line på Scania Lastbilar.

Mina uppställningar:
Budget 15 000kr
Dress: Certina DS 1 Day-Date (ny 6 000kr)
Beater: Seiko SKX007 (beg 1 200kr)
Dyk: Seiko SBDC001 (beg 3 000kr)
Kronograf: Seagull 1963 (ny 2 500kr, vet ej gissar bara här)
Valfri: Orient Bambino (beg 1 000kr)

Budget 50 000kr
Dress: Longines Flagship Heritage (ny 13 000kr)
Beater + Dyk: Omega Seamaster Bond (beg 12 000kr)
Kronograf: Omega Speedmaster (beg 20 000kr)
Valfri: Tissot Visodate (ny 4000kr)

Budget 100 000kr
Dress: Jaeger-Lecoultre Master Control (beg 30 000kr)
Beater: Oris Aquis Date (ny 17000kr)
Dyk: Omega Seamaster Planet Ocean 8500 ( beg 30 000kr)
Kronograf + Valfri: Longines Master Collection Moonphase (beg 15 000kr)


Budget 250 000kr
Dress: Jaeger-Lecoultre Reverso (beg 45 000kr)
Beater: Tudor Pelagos (ny 40 000kr)
Dyk: Rolex Submariner 116610 LN (ny 70 000kr)
Kronograf: Rolex Daytona (beg 85 000kr)

Detta var alltså mina uppställningar, har säkert missat några superbra varianter men hur skulle ni ställa upp?
Roligt idé! Ska tänke och återkom
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Herrejävlar vilken tråd detta kan bli :) Kul idé! Kanske svårt att hitta energin till tre trupper men en ska jag nog kunna få till. Återkommer.
 
657c0db02e8f71c635707493973ab83c.jpg
=
116610LV6.jpg

Football Manager ay?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Kul idé! :) Har själv spenderat en hel del timmar framför Football Manager som yngre. Känns som en tuff uppgift att plocka ut en bra klockuppställning att ställa på planen...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Orkar bara göra en tyvärr...

Budget 50 000kr
Dress: Omega pie pan (8000kr)
Beater/Dyk (en spelare är avstängd) Rolex Explorer 2 ( beg 30 000kr)
Kronograf + Valfri: Breitling Top time (12 000kr)
 

Gurgel

Cartier
Oj oj oj fler än vad jag skulle vilja erkänna.. Varför?
Därför att du tänker på klockor i football-manager-termer :)
Jag som är ointresserad av lagsport skulle aldrig komma på tanken! Kanske par eller triss eller så, men inte laguppställningar sorterat efter egenskaper och budget. Kul initiativ!
 

Alpha

Omega
Därför att du tänker på klockor i football-manager-termer :)
Jag som är ointresserad av lagsport skulle aldrig komma på tanken! Kanske par eller triss eller så, men inte laguppställningar sorterat efter egenskaper och budget. Kul initiativ!

Haha, nej jag kategoriserar nog faktiskt allt i uppställningar efter attribut och pris.
 

Alpha

Omega
Orkar bara göra en tyvärr...

Budget 50 000kr
Dress: Omega pie pan (8000kr)
Beater/Dyk (en spelare är avstängd) Rolex Explorer 2 ( beg 30 000kr)
Kronograf + Valfri: Breitling Top time (12 000kr)

Jag var också väldigt sugen på att pussla in en pie-pan men blev svårt. Men du missade faktiskt en ny klocka i din uppställning..
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag efter flera år av intensivt Football Manager spelande är skadad så ser jag relativt många olika samlingsformer i uppställningar, likt de på fotbollsplanen. Jag ställer därför upp olika klocksamlingar i uppställningsform kategoriserat i olika budgetar. Priserna ska avse begagnat marknadsvärde (uppskattningsvis efter K&S annonser på sidan respektive ca pris på blocket) eller nypris i Sverige alt pris inkl frakt och tull från en välbeprövad sida (om den inte återfinns i svensk handel). I varje uppställning ska minst en vara ny respektive begagnad tänkte jag. Kategorierna som man bör ha med är: Dress, Beater, Dyk, Kronograf och en valfri. Kombinationer får förekomma dock endast mellan två kategorier dock ska varje uppställning innehålla minst tre klockor. Samtliga klockor ska även vara automatiska och får endast förekomma en gång alltså inte i fler uppställningar.

Detta är ju högst subjektivt och beror såklart på vem som använder "samlingen" men jag utgår från en person med ett kontorsarbete eller ett arbete som inte nödvändigtvist påfrestar klockan mer än normalt (vad det nu än är) exempelvis line på Scania Lastbilar.

Mina uppställningar:
Budget 15 000kr
Dress: Certina DS 1 Day-Date (ny 6 000kr)
Beater: Seiko SKX007 (beg 1 200kr)
Dyk: Seiko SBDC001 (beg 3 000kr)
Kronograf: Seagull 1963 (ny 2 500kr, vet ej gissar bara här)
Valfri: Orient Bambino (beg 1 000kr)

Budget 50 000kr
Dress: Longines Flagship Heritage (ny 13 000kr)
Beater + Dyk: Omega Seamaster Bond (beg 12 000kr)
Kronograf: Omega Speedmaster (beg 20 000kr)
Valfri: Tissot Visodate (ny 4000kr)

Budget 100 000kr
Dress: Jaeger-Lecoultre Master Control (beg 30 000kr)
Beater: Oris Aquis Date (ny 17000kr)
Dyk: Omega Seamaster Planet Ocean 8500 ( beg 30 000kr)
Kronograf + Valfri: Longines Master Collection Moonphase (beg 15 000kr)


Budget 250 000kr
Dress: Jaeger-Lecoultre Reverso (beg 45 000kr)
Beater: Tudor Pelagos (ny 40 000kr)
Dyk: Rolex Submariner 116610 LN (ny 70 000kr)
Kronograf: Rolex Daytona (beg 85 000kr)

Detta var alltså mina uppställningar, har säkert missat några superbra varianter men hur skulle ni ställa upp?

Roligt och lite udda initiativ. Jag tar uppställningen för 250' tack! Den föll mig helt i smaken. :D ;)
 
Går all in, JLC Master Ultra Thin Perpetual som centertank och backar upp med en Reverso på vänstersidan, För att ta ner priserna och öka funktionaliteten lägger jag till en Oris Aquis Deptht Gauge som libero och tar en Speedmaster som målvakt. På bänken en fet ploproof. Blir det för dyrt slänger jag in en inteckning på kåken och kör en otippad Tissot som inhoppare.
 

Zingo

Rolex
Går all in, JLC Master Ultra Thin Perpetual som centertank och backar upp med en Reverso på vänstersidan, För att ta ner priserna och öka funktionaliteten lägger jag till en Oris Aquis Deptht Gauge som libero och tar en Speedmaster som målvakt. På bänken en fet ploproof. Blir det för dyrt slänger jag in en inteckning på kåken och kör en otippad Tissot som inhoppare.
Hm, hur tänkte du med "Ultra thin" som central spelare, känns som det behövs lite mer tyngd där, kanske gör sig bättre som yttermittfältare? En annan fundering är om den snabbaste i laget, "Speedmaster", ska stå i mål? Kanske gör sig bättre i anfallet!? Lovande kandidater men en omstuving i uppställningen torde göra susen.

Kan även slänga in stalltipset att Submariner gillar att göra "djupdykningar" i anfallet.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Orkar inte skriva ner något vettigt men tycker Beater och Dyk kategorierna tar ut varandra, det är ju same same :)
 

Alpha

Omega
Orkar inte skriva ner något vettigt men tycker Beater och Dyk kategorierna tar ut varandra, det är ju same same :)

Jag håller med men jag tänker att en beater kan vara en klocka som man inte är speciellt försiktig med och som kanske lättare byts ut utan att man fäller en tår..
 
Topp