• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockvärdering i Göteborg

Jag behöver att göra klockvärderingar för flera klockor enligt mitt försäkringsbolag.

Jag ringde Jarl Sandin som kunde inte värdera klockmärke som de inte är AD för, och jag försökte att ringa Bergströms två gånger men de svarade inte.

Magnussons sa att de kan göra värderingar för mina klockor och till ett ganska rimligt pris (400 per klocka men 350 per stycke med flera). Men de är inte AD till två av fyra klockor jag behöver att värdera och jag har inte hittat någon tråd där någon säga att de har gjort en värdering hos Magnussons.

Är det någon som har erfarenhet av värderingar hos Magnussons eller kan rekommendera ett alternativ?

Excuse my bad Swedish!

Sist jag pratade med Länsförsäkringar var kravet att värderingen var gjord av en av Svenska Handelskammaren auktoriserade värderingsmän. Kolla det ordentligt så det inte blir någon huvudvärk om skadan är framme.

Sist jag pratade med Länsförsäkringar var kravet att värderingen var gjord av en av Svenska Handelskammaren auktoriserade värderingsmän. Kolla det ordentligt så det inte blir någon huvudvärk om skadan är framme.

Skumt för sist jag pratade med Länsförsäkringar så kräver dom ingen värdering alls. Först personen jag pratade med de sa att dom krävde värdering om det skulle hända något men andra personen sa att det inte va så längre och tydligen så hade den första jag pratade med varit mammaledig precis och reglerna hade ändrats under det tiden.
Detta va nog ca 1år sedan

Skumt för sist jag pratade med Länsförsäkringar så kräver dom ingen värdering alls. Först personen jag pratade med de sa att dom krävde värdering om det skulle hända något men andra personen sa att det inte va så längre och tydligen så hade den första jag pratade med varit mammaledig precis och reglerna hade ändrats under det tiden.

Det är LF jag har och de kräver värderingar för alla klockor som är mer än 10k i värd. Personen jag pratade med dubbelkollade men en kollega......?!

Det är vanligt att man får olika info från olika personer inom ett bolag. De är inte så pålästa, därför jag menar att det är viktigt att man har både hängslen och livrem.

Jag läste något liknande på en annan tråd men vem är auktoriserad i Göteborg? Har inte lyckats ta reda på...

Konstigt men jag ser bara Benny Söderberg i Hässleholm när jag välja klockor och Västra Götalands regionen... något jag gör fel?

Har inte hört något sådant krav och har själv Länsförsäkringar. Står inget om det i försäkringsbrevet heller.

Via LF, är detta en tilläggsförsäkring eller ingår det i din existerande försäkring? Om det är tilläggsförsäkring, vad kan det ligga på, på en 20k+ klocka?

Det är LF jag har och de kräver värderingar för alla klockor som är mer än 10k i värd. Personen jag pratade med dubbelkollade men en kollega......?!

Det låter ju oroväckande. Skulle ju räcka med att kunna verifiera att man ägt klockan med hjälp av bilder eller liknande.
När jag pratade med killen på Länsförsäkringar Älvsborg så använde dom Gripenbro för värderingar.

Du syftar på ur som ska sakförsäkras?

Tyckte jag med men just vad gäller klockor hade de tydligen haft en massa bedrägeriförsök, därav kravet.
Hur ska det bli färre bedrägerier? Stoppar inte en oärlig "kund".
När jag pratade med dem vid 2 tillfällen då sa dem, med värdering blir enklast att styrka att du äger/ägt klockan, men du kan styrka det också med bra och tydlig bilddokumentation.

Ska ringa och kolla igen.

Till dig som har LF, jag har funnit en länk som är lämplig;

http://www.lansforsakringar.se/glob...334-forkopsinfo-samlingar-smycken-klockor.pdf

Speciellt passagen här

"För varje smycke eller klocka som är värd mer än 10 000 kronor ska du ha ett värderingsintyg där föremålet ska nnas beskrivet med fabrikat, modell, vikt, ålder etc."

Det står inte någon krav om auktoriserade värderingsman där.
Ringde och pratade med dem nu och beskedet jag fick var att om klockan är under två år gammal (och över 10k) räcker det med kvitto, annars krävs värderingsintyg vilket han påstod var godkänt så länge det kom från en urmakare eller värderingsman.

Hej,

För alla Er som behöver värdering av klockor via Sveriges Handelskamrar så har Marcels Watch Group en av dem förordnad värderingsman. Denne är Christoffer Hedenbjörk som utför värderingar åt oss. Ni kan även kolla upp att detta stämmer via http://www.besiktningsman.nu/Inspectors (Ni får fylla i "klockor" samt "västra götalands län".

Marcels Watch Group kommer från och med november ha sin butik vid Kronhusbodarna, ett stenkast från Brunnsparken, i Göteborg och kan ta emot värderingar. På grund av hög beläggning den närmsta tiden kan värderingar ta längre tid än vanligt men slå oss en signal eller kika förbi efter november. F.n. sitter vi på Kyrkogatan 13A vid domkyrkan men flyttar snart.

Har Ni några frågor angående värderingar så tveka inte att kontakta oss eller Christoffer direkt på följande uppgifter:
[email protected]
[email protected]
0705756560

Vänligen

Marcels Watch Group
www.marcelswatch.com

Tillbaka
Topp