• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockvärdering på Kaplans

Morgan22333

Basic
2-Faktor
Hej,
Har någon här gjort en klocklvärdering på Kaplans? Är detta något at rekommendera?
Hur lång tid tog det?
Alla svar uppskattas
Mvh
Morgan

Flera gånger, tar runt en vecka. Lämna inte in runt auktionstider för då kan det ta längre tid, om de ens tar in klockan.

Maxpriset är 1500 sek för en värdering, oavsett hur dyr klockan är

Hej,
Har någon här gjort en klocklvärdering på Kaplans? Är detta något at rekommendera?
Hur lång tid tog det?
Alla svar uppskattas
Mvh
Morgan
Hur bra som helst. Gjort många och det tar olika lång tid. Prata med Georgios eller annan på plats för att stämma av hur deras belastning ser ut så kan du säkert få det gjort på några dagar om du tajmat det bra :)

Hej,
Hur lång tid tog det?
Alla svar uppskattas
Mvh
Morgan
Lämnade in Suben nedan när jag köpte den för flera år sedan. De tog 10% av vad de värderade den till.
Jag upplevde att de gjorde en riktigt grundlig koll. När det var klart så ringde de upp och vi pratade länge och väl om klockan. Kändes som att han var genuint intresserad.
Fick ett mycket gott intryck, funderar på att lämna in den igen.

F08F9BAC-0774-4D87-866B-1E84DEDD4B0B.jpeg

Egentligen helt sjukt att de tar % av vad de värderar till - de har ju då uppenbart incitament att värdera för högt, vilket tex försäkringsbolagen borde motsätta sig. Känns inte som att det nödvändigtvis är svårare att värdera en dyr klocka. Alla och hans mamma kan ju tex värdera en Nautilus 5711 skapligt. Däremot en ovanlig vintagepjäs kan vara sipersvår även om det inte är en väldigt dyr klocka..

Skulle vara kul att se ett värderingsibtyg från Kaplans på en klocka de sedan säljer på kvalitén. Värde 100k. Utrop 15k :D

Ett värderingsintyg är väl ett papper som anger ett försäkringsvärde. Inte en uppskattning av vad klockan skulle säljas för på en auktion? Rätt olika saker egentligen...

Ett värderingsintyg är väl ett papper som anger ett försäkringsvärde. Inte en uppskattning av vad klockan skulle säljas för på en auktion? Rätt olika saker egentligen...
Det är olika papper men varför ska inte värdet vara detsamma egentligen? Nu har de som sagt starka incitament att sätta höga värden på värderingar och låga värden på auktioner, men en värdering ska väl rimligen egentligen vara en uppskattning av klockans värde - alltså vad man bedömmer att klockan skulle säljas för på en öppen och genomlyst marknad - tex Kaplans auktioner? En vara är värd det någon är beredd att betala, svårt att argumentera för annat? Sedan är såklart inte marknaden perfekt och alla köpare finns inte på samma ställe samtidigt etc etc.

Egentligen helt sjukt att de tar % av vad de värderar till - de har ju då uppenbart incitament att värdera för högt, vilket tex försäkringsbolagen borde motsätta sig. Känns inte som att det nödvändigtvis är svårare att värdera en dyr klocka. Alla och hans mamma kan ju tex värdera en Nautilus 5711 skapligt. Däremot en ovanlig vintagepjäs kan vara sipersvår även om det inte är en väldigt dyr klocka..

Skulle vara kul att se ett värderingsibtyg från Kaplans på en klocka de sedan säljer på kvalitén. Värde 100k. Utrop 15k :D
Förstår vad du säger men har dock aldrig upplevt att värderingarna varit höga jämfört med marknadsvärdet på de klockor jag lämnat in, snarare tvärtom har de blivit värderade rätt lågt faktiskt!

Lämnade in Suben nedan när jag köpte den för flera år sedan. De tog 10% av vad de värderade den till.
Jag upplevde att de gjorde en riktigt grundlig koll. När det var klart så ringde de upp och vi pratade länge och väl om klockan. Kändes som att han var genuint intresserad.
Fick ett mycket gott intryck, funderar på att lämna in den igen.
Du menar inte 1%?

Förstår vad du säger men har dock aldrig upplevt att värderingarna varit höga jämfört med marknadsvärdet på de klockor jag lämnat in, snarare tvärtom har de blivit värderade rätt lågt faktiskt!
Intressant! Har aldrig värderar där så vet inte, men tycker bara prissättningen är märklig om man vill ha så rimliga värderingar som möjligt. Att de skriver löjligt låga utrop vet ju alla men där har de också incitament att göra så för att klockan ska säljas.

Intressant! Har aldrig värderar där så vet inte, men tycker bara prissättningen är märklig om man vill ha så rimliga värderingar som möjligt. Att de skriver löjligt låga utrop vet ju alla men där har de också incitament att göra så för att klockan ska säljas.
Har dock bara värderat moderna klockor och har därför inte erfarenhet vad gäller vintage!
Men tror inte de skulle värdera likadant som de sätter utropspris, då de brukar vara löjligt låga många gånger.

Jag har haft ett vintageur på värdering hos Kaplans. Jag har ingen åsikt om värdering var rimlig eller ej, men intrycket jag fick var att Kaplans gjorde ett bra jobb och var väldigt seriösa. Jag fick ju dessutom en snygg grön Kaplans pappmapp med värderingsintyget tryckt på lite grövre pappar.

Det tog nog 1 månad men det berodde nog mer på att uret var svårt att värdera. Är nöjd med dem och kommer troligtvis värdera ett till ur hos dem senare i år. Kan hålla med om att det var ett relativt stort glapp mellan värdering och rekommenderat utropspris. Jag tror att Kaplans vill säkerställa eventuell försäljning antingen på auktion eller i butiken. Jag tror att om uret inte säljs på auktionen ligger uret kvar i butiken x antal dagar till fastpris ( utrop + provisionen på utropspriset). I en perfekt harmoniserad värld tycker jag att värdet borde vara lika med förväntat slutpris + köparens provision = uppskattat återanskaffningsvärde.

Heja Damlandslaget imorgon !!!

Senast ändrad:
Har använt flera gånger med blandat resultat. De gånger det har gått bra har det inte varit några konstigheter men de har ibland haft svårt att hänga med i prisutvecklingen på marknaden trots att det var en helt ny klocka. Skriver bara listpriset och tar 1,5 tkr för det. Ehhh. Lite problematiskt då intyget är till försäkringsbolag och de undervärderar tämligen mycket (om man utgår från billigaste objektet på C24 som var ett gammalt slitet objekt). De pudlade och fick göra om.

Tillbaka
Topp