• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockval för affärsresa till Sydamerika?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kugghjul

Silver
Söker råd till en vän från er som vet och har erfarenhet.

Vännen skall på affärsresa till en av Sydamerikas största och tyvärr mest brottsbelastade städer. Det är ju kul att se "bra ut" med en fin klocka på affärsmötena, men samtidigt kommer ju säkerheten i första rummet.

Vad bör min vän välja för klocka?

a) Sin vanliga Rolex, säkerhetsproblemen är överdrivna.
b) Sin Certina, som ser rätt fin och rätt dyr ut, men inte är en "Rolex".
c) Sin plastcasio, för att kunna hålla koll på tiden utan att behöva ta upp sin nya iPhone ur fickan.
d) Ingen klocka alls, de skär av tre öron även för att komma åt en plastcasio!

Tacksam för svar!

Notera: I ärligheten namn så är ju inte längre Sverige förskonat från tråkigheter, jag har själv vänner i Sverige som av säkerhetsskäl valt att inte köpa en fin dyr klocka. Men den aktuella staden spelar i en annan division - än så länge.

Finns Rolex AD även i Sydamerika, men om din vän är orolig, välj en klocka som inte är stäldbegärlig. Sedan påverkar det ju även såklart om det är en ren affärsresa och vad för typ av affärsresa dvs om det är chafför från hotellet till kontoret till restaurang till hotellet.

Senast ändrad:
Känner så här.
Har en vän och fd kollega, han kommer från ett av världens mest våldsutsatta länder.
Det han har berättat om sitt hemland gör att:
Jag inte tror dom skär öronen av honom för en klocka, dom kommer att hugga av handen!
De här människorna är så okunniga om allt i omvärlden att de hugger av den för allt i klockvärlden. Casio terrorist eller Rolex kommer inte ha någon betydelse, tyvärr!
Skippa klockan, är min rekommendation!

Finns Rolex AD även i Sydafrika, men om din vän är orolig, välj en klocka som inte är stäldbegärlig. Sedan påverkar det ju även såklart om det är en ren affärsresa och vad för typ av affärsresa dvs om det är chafför från hotellet till kontoret till restaurang till hotellet.
Tack för svar, men med tanke på att de som har råd i det landet åker skottsäkra bilar eller flyger helikopter så är chaufför självklart bra, men vanlig bil ej en helt säker zon.

Känner så här.
Har en vän och fd kollega, han kommer från ett av världens mest våldsutsatta länder.
Det han har berättat om sitt hemland gör att:
Jag inte tror dom skär öronen av honom för en klocka, dom kommer att hugga av handen!
De här människorna är så okunniga om allt i omvärlden att de hugger av den för allt i klockvärlden. Casio terrorist eller Rolex kommer inte ha någon betydelse, tyvärr!
Skippa klockan, är min rekommendation!
Tack för tips! Ja, lätt för rånare att anta att välklädd person med ljusare hy bär stöldvärd klocka! Jag antar man kan få mat för en vecka även för en f-91w.

Gick runt i Mexico (iofs playa. del carmen) med Rolex om kvällarna utan problem. Sen om det var särskilt intelligent har jag ingen aning om, men det kändes aldrig utmanande.

Vännen skall på affärsresa till en av Sydamerikas största och tyvärr mest brottsbelastade städer. Det är ju kul att se "bra ut" med en fin klocka på affärsmötena, men samtidigt kommer ju säkerheten i första rummet.

c) Sin plastcasio, för att kunna hålla koll på tiden utan att behöva ta upp sin nya iPhone ur fickan.

Tacksam för svar!

Notera: I ärligheten namn så är ju inte längre Sverige förskonat från tråkigheter, jag har själv vänner i Sverige som av säkerhetsskäl valt att inte köpa en fin dyr klocka. Men den aktuella staden spelar i en annan division - än så länge.
Hade själv, tyvärr, nog skippat klockan helt. Har själv bott i både Cape Town och några andra städer och visst ska man akta sig. Tog två dygn i Cape för att bli utsatt för ett bankomatsrån..

Vilket land och vilken stad rör det sig om? Det är svårt att uttala sig om säkerhetproblematiken utan att veta det. Det låter som Rio de Janeiro, men det kan ju vara fel.

Om din vän ligger och grubblar över detta så är mitt råd att ställa in resan. Även om hen lämnar sin klocka hemma så är det nog lätt för skurkarna att tanka sig att det finns en plånbok och mobiltelefon att lägga vantarna på. Kanske även vigselring och andra smycken.

Här listar UD ett antal länder som man just nu avtåder från att resa till. Finns resmålet med på listan? Din vän kan också höra av sig till UD och fråga om sitt resmål. De brukar kunna vara behjälpliga med sånt.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/

Om vännens affärsresa rör handel med "olagliga substanser", så är det nog grönt. Enligt Hollywood bär de flesta i den branschen feta dinkor så det kanske kan vara en bra isbrytare? Om affärsresan inte rör olagliga substanser, så skulle jag rekommendera alternativ d. :)

Trött tråd! Hur tänker din kompis? Har han bett dig starta en tråd för att fråga? Sydamerika är ganska stort, typ som att skriva att man ska åka till EU eller åka till Asien på resa och undrar vad man ska ha för valuta med sig. Även städer kan variera kraftigt mellan olika områden. Vill man bli rånad så bär man sin Rolex i ghettot, annars inte, känns inte så komplicerat.

Gick runt i Mexico (iofs playa. del carmen) med Rolex om kvällarna utan problem. Sen om det var särskilt intelligent har jag ingen aning om, men det kändes aldrig utmanande.
Carmen och Cancun är ju som en stor studentfest, lika säkert som en genomsnittlig svensk uteservering.

Delar av familjen bor i Sao Paulo och har en något annan syn på vad som är ”normal” säkerhet än vad en annan har. Brukar bli rekommenderad att lämna värdesaker hemma i Svedala och ta med mig en Swatch i gräll färg. Har funkat hittills.

Delar av familjen bor i Sao Paulo och har en något annan syn på vad som är ”normal” säkerhet än vad en annan har. Brukar bli rekommenderad att lämna värdesaker hemma i Svedala och ta med mig en Swatch i gräll färg. Har funkat hittills.

Har spenderat en del tid på samma ställe - kört random vintage utan egentligt värde och utan problem.

Man strosar dock inte runt på måfå i den stan...

”Frågar åt en kompis” ;)
Känns spontant som att det kan bli svårt att slappna av med en orolig inställning. Hade safeat med något billigt för peace of mind om jag var osäker

Har bott i El Salvador en dryg månad och åkte då med vän som körde eller med chaufför vart jag än skulle (inklusive ner till kiosken 100m från huset). Man promenerar inte på gatan nånstans inte ens utanför huset. På alla barer, restauranger, utanför butiker finns beväpnade vakter. Jag hade en Orient fieldwatch på mig och kände mig aldrig mer utsatt på grund av detta. Fanns personer med omega och annat dyrare och så som jag förstod påverkar det inte rånbilden där för att den ändå är så extremt hög.
Min vän jag bodde hos hade bland annat åkt buss två gånger i livet och blivit rånad båda gångerna utan att han ser särskilt rik ut (ser bara inte fattig ut).

Vet inte om det hjälper din vän något men så såg det iallafall ut i El Salvador.

Cuervo-y-Sobrinos-Havana-Prominente-Diamond-Watch.jpg

Trött tråd! Hur tänker din kompis? Har han bett dig starta en tråd för att fråga? Sydamerika är ganska stort, typ som att skriva att man ska åka till EU eller åka till Asien på resa och undrar vad man ska ha för valuta med sig. Även städer kan variera kraftigt mellan olika områden. Vill man bli rånad så bär man sin Rolex i ghettot, annars inte, känns inte så komplicerat.

Carmen och Cancun är ju som en stor studentfest, lika säkert som en genomsnittlig svensk uteservering.

De har rätt mycket beväpnade poliser/militärer där iofs.

Cancun är galet numera enligt dokumentärer.

Tacksam för svar!

Du får det att låta som att personrån är ett nytt fenomen i Sverige. Antalet rån har ökat de sista åren, men vissa vill få det att verka som att Sverige var Nangiala förr.
Om man är orolig för att bli rånad lämnar man värdesakerna hemma. Punkt.

Edit: inser hur sjukt fördomsfull frågan är, vi snackar om en hel världsdel/kontinent. Tom om frågan gällt ett speciellt land hade det berott mycket på resmål och aktiviteter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp