• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klokagubben..

Ministern

Founder
2-Faktor
Varför hävdar så många med emfas att man lika gärna kan reparera såväl som serva vilket urverk som helst mycket bättre hos en liten urmakare på landet?

I min värld kan du självklart lämna ett dussinverk till någon som inte är specialutbildad. Men att hävda att den lille lokala gör det lika bra eller bättre utan utbildning på ett verk med avancerade komplikationer är bara löjligt.
Lika löjligt som lämna in sin Porsche eller Ferrari till Leffes bilmek. Men varför odlas myten just bland klockfolk?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Tycker precis tvärtom. Lämnar mina rollar på service/rep hos AD i Stockholm, trots att jag bor i Norrland :)
 

Dammen

Cartier
Jag tror att du har rätt Spencer. Myten tror jag frodas för att den är romantisk. Någon liten krökryggig gubbe med lupp låter ju underbart i teorin. Tyvärr kan ju inte alla gubbar vara George Daniels.
 
C

China

Guest
Varför hävdar så många med emfas att man lika gärna kan reparera såväl som serva vilket urverk som helst mycket bättre hos en liten urmakare på landet?

I min värld kan du självklart lämna ett dussinverk till någon som inte är specialutbildad. Men att hävda att den lille lokala gör det lika bra eller bättre utan utbildning på ett verk med avancerade komplikationer är bara löjligt.
Lika löjligt som lämna in sin Porsche eller Ferrari till Leffes bilmek. Men varför odlas myten just bland klockfolk?

Det här beror nog mest på kompetensen hos den urmakare man servar klockan hos. En gammal räv som har kompetensen att serva i princip vad som helst och vid behov tillverka de delar som behövs existerar trots allt utanför märkesverkstädernas värld. Med det sagt så finns det också urmakare som inte har kompetens för att serva en del urverk. Det må vara exklusiva urverk eller en enkel Kines, ibland så finns helt enkelt inte kunskapen. Problemet är väl närmast när urmakaren inte inser sina begränsningar och accepterar alla jobb, fast man egentligen inte borde.

Givetvis är det så att en Ad för ett visst varumärke har kompetent servicepersonal och att det känns tryggare för kunden. Men det är inget som säger att en oberoende urmakare inte klarar jobbet lika bra, dock så finns risken att någon med otillräcklig kompetens för ett visst urverk ändå tar jobbet, med mindre lyckat resultat som följd. En annan obekväm fråga är om komponenterna som byts vid en service verkligen är original från tillverkaren. Jag stöder av princip oberoende urmakare, men det finns även folk som borde nobba ett jobb p.g.a. bristande kompetens.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Jag tror att du har rätt Spencer. Myten tror jag frodas för att den är romantisk. Någon liten krökryggig gubbe med lupp låter ju underbart i teorin. Tyvärr kan ju inte alla gubbar vara George Daniels.
Håller med...samt att det försvarar den i de flesta fall lägre kostnaderna hos dessa.

//andheg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag har två bekanta som kan serva de flesta ur, en är urmakarmästare, den andra har varit urmakarlärare. Bägge två har goda kontakter i branschen. Men visst är det så att Rob & Nymans lirar i en annan liga. Hur som haver, trevlig helg pojkar.
 

Archie

Cartier
Det här beror nog mest på kompetensen hos den urmakare man servar klockan hos. En gammal räv som har kompetensen att serva i princip vad som helst och vid behov tillverka de delar som behövs existerar trots allt utanför märkesverkstädernas värld. Med det sagt så finns det också urmakare som inte har kompetens för att serva en del urverk. Det må vara exklusiva urverk eller en enkel Kines, ibland så finns helt enkelt inte kunskapen. Problemet är väl närmast när urmakaren inte inser sina begränsningar och accepterar alla jobb, fast man egentligen inte borde.

Givetvis är det så att en Ad för ett visst varumärke har kompetent servicepersonal och att det känns tryggare för kunden. Men det är inget som säger att en oberoende urmakare inte klarar jobbet lika bra, dock så finns risken att någon med otillräcklig kompetens för ett visst urverk ändå tar jobbet, med mindre lyckat resultat som följd. En annan obekväm fråga är om komponenterna som byts vid en service verkligen är original från tillverkaren. Jag stöder av princip oberoende urmakare, men det finns även folk som borde nobba ett jobb p.g.a. bristande kompetens.


Kan inte du (eller någon annan som vet) och har erfarenhet, rekommendera bra, prisvärda, oberoende urmakare runt om i sverige och säga vilka märken man vet att de kan och har erfarenhet av?
 
C

China

Guest
Kan inte du (eller någon annan som vet) och har erfarenhet, rekommendera bra, prisvärda, oberoende urmakare runt om i sverige och säga vilka märken man vet att de kan och har erfarenhet av?

Nu så kan jag inte påstå att jag har 100% koll på läget, och dessutom så vill jag heller inte göra rekommendationer då upplevelsen av en bra service kan variera. Med andra ord så vill jag varken hissa eller dissa någon AD eller oberoende urmakare. Men frågeställningen är intressant, och dem som servat sina klockor hos olika AD eller oberoende urmakare kan gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Kanske ett dåligt svar, men det är trots allt hur nöjda folk är med arbetet, och inte mina personliga åsikter som räknas.:)
 

Sond

Patek
Klart berättigad fråga. Trots att jag ibland hävdar att det finns möjlighet att hitta oberoende gubbar med krökt rygg... (Om det inte är gubbar med krökt rygg är det inte i alla fall kvinnor med rak rygg jag hittat i dessa affärer...)

Men det ligger såklart en del i din tanke. Men inte till 100%. Det finns duktiga urmakare i enskilda butiker som fixar en service på även komplicerade verk. Men normalt så är så klart de etablerade ett säkrare och dyrare kort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är långt ifrån alla ADs som har egna urmakare, eller exempelvis rätt maskin för att mäta gångavvikelse i olika positioner och tryckmätare som klarar mer än 10atm (i alla fall i GBG).
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Lite osäker på frågeställningen...men här kommer i alla fall mina "två cent".
Pratar vi skillnad mellan en auktoriserad AD eller en icke auktoriserad AD är valet för mig självklart en auktoriserad AD!

Pratar vi däremot om att det skulle vara en allmän skillnad mellan stor och liten stad, är min åsikt dock en annan.
Spelar väl ingen roll om en auktoriserad AD finns i Stockholm eller en mindre stad, utbildningen för servicefolket skall ju vara lika. Är man auktoriserad AD så är man...eller??
Alltså, Leffes bilmek i Bonnaby som är auktoriserad för Ferrari borde ha samma kunskaper som Fina Filurens bil i Stockholm (förutsatt att de båda aktivt upprätthåller sina kunskaper, certifikat och utbildningar).
 
Topp