• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klokker i norske Luftforsvaret RNoAF

ompalompa

Breitling
Takk for et meget god forum og muligheten til å være medlem her. Jeg håper det gåt greit at jeg skriver på norsk. Min svensk rettskrivning er dessverre dårlig og jeg tror ikke Google skal få gjøre oversettelsesjobben.

Luftforsvarets Heuer Bund/Luftforsvaret er ganske kjent blandt samlere. I mitt søk etter Heuer Luftforsvaret kom jeg over en Movado M95 som hadde Luftforsvarets logo gravert på baksiden. Dette er trolig en klokke som ble brukt på 50 tallet i Forsvaret, men jeg har så langt ikke fått noe bekreftesle på om den ble brukt i operativ tjeneste. Det kan være at denne klokken ble benyttet av personell i luften, men det kan også være en klokke for andre i Luftforsvaret.

Det som kanskje er spesielt er at jeg har funnet 6 forskjellige klokker med denne graveringen frar Movado, Ebel og Kronometer Stocholm. Klokkene fra Movado varierer i modell. Eneste fellesnemner er at alle er kronografer fra 50 tallet og har samme gravering på baklokket. Det er med andre ord ingen standard issue som feks Heuer Luftforsvaret. Dette kan bety at klokken ikke ble benyttet på samme måte som Heuer og kanskje var klokke som ble gitt ved gradering, "Beste elev" eller bare var et påfunn for offiserer som var interesert i klokker. Klokkene er funnet ved aktivt søk på nett, bla har jeg lånt bildene til @Empa og @Aurum i vedlagt samling.

Klokke nr 1, 2 og 4 stammer trolig fra samme auksjon i Sverige.

Er det noen som er kjent med disse klokkene evt kan hjelpe meg å lokalisere/identifisere flere med samme gravering? Hvis jeg klarer å finne flere klokker av samme type så kan dette være med på å finne historien bak disse klokkene.
Div%20Luftforsvaret_zps8ij913di.jpg


Takk for oppmerksomheten
 

fc2

Rolex
Tack för ett trevligt inlägg. Nyhet för mig att de använt dessa märken, man brukar annars mest se alla Bund sladdra förbi men de är några år senare.
 

Kamelen

Cartier
Nr ett första försäljningen på Lauritz andra Crafoords auktioner lund 2 och 4 direkt Crafoords auktioner samt en Ebel 2 reg ch 27 som såldes av Kaplans auktioner 2 år tidigare.
Det alla ur har gemensamt är nordvästra Skåne och tror Ängelholms flygflottilj är ett bra ställe att börja dina efterforskningar.
behöver du mer info sänd ett pm.
 

ompalompa

Breitling
Takk for god respons på denne tråden. Hvis noen har informasjon om disse klokkene, evt har noen til salgs, så er det bare å ta kontakt for en trivelig prat.
 
Topp