• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kluven

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Gentlemen,
Jag är så sjukt kluven, har haft ett inlägg i "Köpes" nu ett tag där jag söker antingen Datejust 160x/160xx eller Explorer II 16570.

Ni är de enda som kan hjälpa mig! Jag vill ha båda klockorna lika mycket, då menar jag verkligen lika mycket. Problemet då? Jag har bara råd med en, enkelt. Datejust lockar tack vare sitt klassiska utseende och en jubileelänk är alltid snyggt och Explorern känns som "mest klocka för pengarna" då den är nyare, lite större och rent av kanske lite mer diskret vilket är bra för mig som är 20 bast.

Är nästan lite halvt irriterad på mig själv, då jag sparat cashen ett tag nu och de ligger och väntar på att brännas.

Enkel fråga till er, vad hade ni valt? Jag vet att allt är individuellt men i det här läget är jag nästan villig att bara gå på era rekommendationer.

Edit: Värt att tillägga, jag har aldrig svårt att bestämma mig för saker annars.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är ju en viss prisskillnad också mellan klockorna. Har du pengarna och redan tänkt investera dom så kör på exp ii:an. Men ett mellanting skulle ju vara exp i:an. En 14270 eller 114270 hittar du för samma pengar som en exp ii:a och då har du samma size som en datejust, men lite mer sportigare och modernare.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Exp ii är betydligt större och mer mångsidig i mina ögon. En bra klocka för allt! Klart coolare för en 20-åring
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det är ju en viss prisskillnad också mellan klockorna. Har du pengarna och redan tänkt investera dom så kör på exp ii:an. Men ett mellanting skulle ju vara exp i:an. En 14270 eller 114270 hittar du för samma pengar som en exp ii:a och då har du samma size som en datejust, men lite mer sportigare och modernare.
Men utan datum, vilket är på båda klockorna TS är intresserad av.

Och det är värdelöst utan bilder :)
image.jpg
image.jpg
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Känns som du kommer kunna använda en exp II mer än en Dj, kanske satsa på Dj nästa gång
 

Ponlarsson

Panerai
Skulle säga att det beror på hur du klär dig och vad du sysslar med. Går du i kavaj en majoritet av dagarna så DJ, annars EXP II.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Klocksnack i ett nötskal, snabb och enkel hjälp när man behöver den som mest!
Är fortfarande inte 100 men det lutar åt Explorern ;)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Har du provat någon av klockorna så du vet hur de sitter?

Faktiskt bara testat DJ, dock har jag haft dykare runt 40mm på armen. Rent storleksmässigt spelar det faktiskt inte så stor roll, utan mer form, har rätt så små handleder så hade lätt kunnat rocka en 34mm AirKing till exempel.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Faktiskt bara testat DJ, dock har jag haft dykare runt 40mm på armen. Rent storleksmässigt spelar det faktiskt inte så stor roll, utan mer form, har rätt så små handleder så hade lätt kunnat rocka en 34mm AirKing till exempel.
Exp är lite smidigare än tex sub, den är inte lika hög och passar utmärkt till skjorta.

Tror inte du blir missnöjd med en exp2a. En helt grym klocka
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Beror lite på vad för stil du har.. Men hade jag varit 20 skulle jag valt Exp utan att tveka.
Precis som de flesta redan sagt - den är mer allround och ungdomligare än DJ.
 

OBRKV

Cartier
Har själv smala handleder, har DJ 1601 och haft en svart Exp II. Personligen gillar jag DJ på jubilée mer än Exp II. Gillar idén utav Exp II men den kändes aningen för stor för mig. Smaksak givetvis och många skulle nog inte hålla med.

Som jag ser det så är Exp II enklare att ha, bara för att man inte behöver tänka lika mycket på att slå i den i något. Syftar mest på att glaset repar sig mycket enklare på fyrsiffrig DJ. Fick en ganska jobbig repa i glaset under en fylla. Hade nog inte hänt med Explorern.

Ligger ju några schyssta Exp II till salu på forumet. Om du vill ha båda exakt lika mycket är det kanske bara att slå till! :)
 

OBRKV

Cartier
Beror lite på vad för stil du har.. Men hade jag varit 20 skulle jag valt Exp utan att tveka.
Precis som de flesta redan sagt - den är mer allround och ungdomligare än DJ.

Äsch, jag är ju några år under 30, kläder i alla nyanser utav svart och lite åt det rockiga hållet. Typ Saint Laurent möter Acne. Tycker en vintage DJ på jubilée passar perfekt! Sen är jag iofs en sucker för kontraster, men ändå!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Smala handleder är vi två om, men explorern satt klockrent. Och ångrar du dig så är det ju bara att sälja. Så något problem har du egentligen inte. Köp, prova, sälj om det inte passar :D
 

elmaco

Omega
Klocksnack i ett nötskal, snabb och enkel hjälp när man behöver den som mest!
Är fortfarande inte 100 men det lutar åt Explorern ;)

Tänk såhär, du vill ju uppenbarligen ha en klocka som funkar till det mesta. Exp har alla de funktioner som en dj har fast den är lite roligare. Har själv några dressklockor men jag faller alltid tillbaka på min dykarklocka just för att den tål att användas och kan anpassas till de flesta aktiviteter. Gå till en butik och testa väl? Jag tror att du kommer gilla båda men falla för exp!
 
Hade jag varit 20 igen så hade jag själv valt explorern, men nu eftersom du frågar, och jag drar mig mot 30 så säger jag DJ!
Tycker helt enkelt det finns fler valmöjligheter när det kommer till den. Jubilee, oyster, vitguldsring, slät eller Engine tuned, massa olika tavlor mm...
Dessutom får du ju plexi på köpet ;)
 
Topp