• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klädsel på begravning

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hej
Vad säger ni? Kan man ha den mörkblå kostymen på sig vid begravning eller bör man gå på svart?
Hur ser det ut i Danmark angående slipsval vid begravning , skiljer det sig från Sverige på något vis?

Hej
Vad säger ni? Kan man ha den mörkblå kostymen på sig vid begravning eller bör man gå på svart?
Hur ser det ut i Danmark angående slipsval vid begravning , skiljer det sig från Sverige på något vis?
Har också fått forska i det där nyligen.
En del tycker att det beror på om det är nära anhörig det gäller. Nära anhöriga bör nog ha svart. Mer avlägsna eller bekanta kan det vara ok med mörkblått. Beror också på hur de som står för det vill ha det. Vissa begravningar föreskrivs det t.o.m. ljus klädsel men då anges det speciellt. Annars svart om man vill safea.
Vet ej nåt om det där med slips i Danmark. Här är det ju vit vid nära anhörig och svart annars.

Om du är osäker är svart alltid det säkraste kortet. Om möjligt fråga nära anhöriga vad de vill. Som Ursinne sa, desto närmare anhörig du är, desto mer korrekt är det att bära svart kostym. Sen har jag som upplevelse att (små) kutymbrott sällan tänks på under begravningar. Det centrala är i gesten att du är där, och det du säger till de anhöriga/berörda.

Jag känner att svart nog är vägen att gå men jag behöver nog en ny svart kostym och i det här läget har det blivit körigt med tiden. Jag vet helt enkelt inte om jag hinner få fram en passande kostym. Jag har en ny mörkblå och den var min plan B. Men jag är osäker.

Jag har 7 kostymer men ingen svart. Begravning nära inpå och jag kommer köra mörkgrå även om jag är nära anhörig. Vit skjorta vit slips. Svart kostym är svår på så många sätt och känns oväder att köpa.

..kan givetvis skilja sig åt från släkt, städer och länder. Vår familjs klädkod blir att ha det som känns bra!

Ring den danska begravningsbyrån och fråga så får Du den officiella klädkoden.
Bäst är ju absolut om du kan fråga någon i den avlidnas Danska släkt då det ju, som nämnts innan, beror på hur strikt traditionell släkten är.

Jag ska gå på begravning på fredag av mormor och för min del blir det mörkt blå kostym, vit skjorta och vit slips. Är man inte inom familjen är det svart som gäller enligt "reglerna"

Jag var iväg i helgen för att försöka hitta en svart kostym men då jag måste ha 100 storlekar för längden var det rätt kört med en sansad budget. Hittade en men då jag använder kostym max två gånger om året kändes 12k rätt saftigt för en begravning. Jag vet även att mormor skulle tycka det var vansinne att köpa en ny kostym bara för att gå på hennes begravning. Men som många säger, ett avsteg från stilreglerna är inte det viktiga, det viktiga är att man som sagt gesten och att man kommer.

Tillbaka
Topp