• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Yoko

Panerai
2-Faktor
Living on the dark side?:cool::)
Japp... Det kallas vinter ;) Gråmulen teaser... Para military 2 överst, Para 3 under.
paras1.jpg
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag är nyfiken, ni med ett knivintresse; är det själva samlandet eller hantverket ni gillar med knivar?

Använder ni dessa, om ja, till vad?

Att bära kniv på sig ute är ju sådär...
Bär kniv i arbetet varje dag och på fritiden bär jag oftast kniv också då jag är mycket ute i naturen och har en stor trädgård att sköta om. Men håller med dig om att bära kniv på stan inte är någon höjdare. Jag håller mig dock så långt borta från stan det bara går :)
Sthlm stad har inte mycket att erbjuda mig
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är nyfiken, ni med ett knivintresse; är det själva samlandet eller hantverket ni gillar med knivar?

Använder ni dessa, om ja, till vad?

Att bära kniv på sig ute är ju sådär...

Att bära kniv i försvarssyfte är aldrig godtagbart. Om man inte jobbar inom försvarsmakten, polis eller liknande, förstås.

Är ute och går med hundarna. Ibland får de smaka på korv ute i skogen. Hemma är det en ganska farlig hiss om hundarna springer in i hissen som stängs igen, utan att jag är med. Då är hundkoppeln farlig. Vilket har hänt, och då hade jag turen att hissdörren gick att öppna. Men oron fanns där vad som kunde ha hänt.

Jag som fruktälskare föredrar att skära upp min frukt eller skalar. På något sätt njuter jag mer än att bara tugga på äpplet. Ibland är det kul och gott med avokadon till salladen.

På jobbet blir det en hel del brevöppningar och sprätta upp kartonger. Kollegerna tyckte att det var roligt att jag drog upp min fällis för att dela på köttbitarna när den lånade matsalsslöa kniven inte kunde göra sitt jobb ordentligt.

Jag kan förstå oron, för knivar i stadsmiljön. Vilket också gör det svårare att motivera om man blir påkommen. Men om polisen stannar upp en så har de säkert en bra orsak. Då får man skylla sig själv lite för att man ter sig suspekt.
 

Doncorleone

Cartier
Har bestämt mig för att köpa en mindre kniv att ha med ut. Har dock beslutsångest om vilket handtagsmaterial jag ska ha så tycker att ni kan få vara med och tycka till och kanske komma med egna förslag.


Svart Ek

bild1.png


Masur björk

bils2.jpg
 
  • Like
Reactions: mae

seikoswede

Panerai
Jag är nyfiken, ni med ett knivintresse; är det själva samlandet eller hantverket ni gillar med knivar?

Använder ni dessa, om ja, till vad?

Att bära kniv på sig ute är ju sådär...

Finns väl lika många svar på det som det finns knivtokar?

För egen del tyckarjag om både samlandet och hantverket plus det faktum att jag ofta har behov av en kniv. I min högra ficka på mina jeans finns det till vardags nästan alltid en mindre fällkniv, ofta en Case Sod Buster JR som jag fick i present av en god vän.

Använder den nästan dagligen till att öppna post med, tälja till en barkbåt till barnen, kapa ett rep, kapa en kvist på fruktträden/buskarna, öppna en bira, spänta ved till att starta en brasa med, kapa en fiskelina, ta ur ett rådjur, kapa ett buntband, öppna en klocka för batteribyte, trimma stearinljus, dela/skala äpplen eller annan frukt, skala en elledning vid kontaktbyte, rensa en fisk och tusen andra saker.

Som tur är har Högsta Domstolen skapat prejudikat och de har försökt förtydliga de mycket otydliga regler som gäller för det allmänna knivförbudet och man kan nu bära kniv vid väl valda tillfällen.

http://www.hogstadomstolen.se/Mer-o...-pa-Gotgatan-i-Stockholm-en-sen-fredagskvall/

Jim

Här en bild på den kniv jag använder mest.


IMG_7888.JPG
 

Bilagor

  • IMG_7888.JPG
    IMG_7888.JPG
    441.8 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
1995 släppte Fällkniven AB den första egna militära överlevnadskniven F1. Här kommer högupplösta skannade bilder från 1995 års katalog med prislista från nämnda firma. Katalogen är en bra källa om ni söker en kvalitetskniv som idag utgått ur tillverkning. Håll till godo!
Vilken Flashback, tror jag har kvar katalogen nånstans. Köpte en Geiser kockkniv från den listan som jag har kvar än idag. Grym kvalitet om än aningen tung för finlir..

Slipning_0006.jpg
Slipning_0007.jpg
Slipning_0008.jpg
Slipning_0009.jpg
Slipning_0010.jpg
Slipning_0011.jpg
Slipning_0012.jpg
Slipning_0013.jpg
Slipning_0014.jpg
Slipning_0015.jpg
Slipning_0016.jpg
Slipning_0017.jpg
Slipning_0018.jpg
Slipning_0019.jpg
Slipning_0020.jpg
Slipning_0021.jpg
Slipning_0022.jpg
Slipning_0023.jpg
Slipning_0024.jpg
Slipning_0025.jpg
Slipning.jpg
Slipning_0001.jpg
Slipning_0002.jpg
Slipning_0003.jpg
Slipning_0004.jpg
Slipning_0005.jpg
 

Doncorleone

Cartier
Fick i förr går hem min nya kniv från Casström, en Woodsman med handtagssidor i 5000 år gammal "Bog Oak", riktigt fin är den !
In-action / wristshot kommer imorgon :)


Apropå EDC - finns det någon med tips på en bra, liten & anonym fällis för ca 5-600 SEK ?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Fick i förr går hem min nya kniv från Casström, en Woodsman med handtagssidor i 5000 år gammal "Bog Oak", riktigt fin är den !
In-action / wristshot kommer imorgon :)


Apropå EDC - finns det någon med tips på en bra, liten & anonym fällis för ca 5-600 SEK ?
Har en Kershaw Ken onion i nyskick du kan få för 600 skickad om du vill.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det har ju funkat bra att efterlysa grejer i denna teåden hittills, så jag provar igen:
Vill ge frun en liten fällis som är lätt att ha i ridjackan, att öppna hönät med och så. Görna med "sågtandat" blan, och med låsning i utfällt läge. Tänkte köpa en i stan, men ingen butik hade någon bra, och det är en present så jag vill inte beställa hem en, så hon ser att det kommer något i posten.
Någon som har något passande i nyskick i typ 3-400-kronorsklassen? Som kan skicka till mitt jobb typ i helgen?
PM:a.
 
Topp