• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den där ligger på min att-köpa-lista:). Min slöa, ""rostfria", egenmålade Salvimar har fått en svår konkurrent.
dykniv.jpg
Det hade varit en liten uppgradering, minst sagt ;)
 
Det hade varit en liten uppgradering, minst sagt ;)
Jupp, man ska aldrig snåla med säkerhetsutrustningen. Jag har alltid kniv och linkapare när jag dyker. linkaparen är bra om man fastnar i fiskelina, men är fipplig om man sätter sig i ett spöknät. Där vore en riktig vass kniv från en riktig knivtillverkare överlägren. Tyvärr gör inga riktiga knivtillverkare dykutrustning. Dessutom har jag mest kniven för att skörda tång o rensa fisk till kvällsmaten. Salten blir perfekt till allt det där på klockarmbandet, typ så här:
spyd.jpg

Fridyker alltid med min flashiga Vostok:cigar:
vost.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jupp, man ska aldrig snåla med säkerhetsutrustningen. Jag har alltid kniv och linkapare när jag dyker. linkaparen är bra om man fastnar i fiskelina, men är fipplig om man sätter sig i ett spöknät. Där vore en riktig vass kniv från en riktig knivtillverkare överlägren. Tyvärr gör inga riktiga knivtillverkare dykutrustning. Dessutom har jag mest kniven för att skörda tång o rensa fisk till kvällsmaten. Salten blir perfekt till allt det där på klockarmbandet, typ så här:
spyd.jpg

Fridyker alltid med min flashiga Vostok:cigar:
vost.jpg
Snyggt!
Är det en Dragonfly 2 du har på vostoken?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
yes, tror det. den har hängt med ett tag. En riktigt bra fickkniv, men jag skulle inte vilja ha den i närheten av saltvatten. Metallclipet på Salten ser dessutom mycket bättre ut för det jag ska ha den till.
Den jag skickade bilder på är ju Dragonfly2 Salt så det är samma storlek som din kniv fast med gult handtag och stål som inte rostar.

Nej den vanliga Dragonfly 2 bör nog inte vara runt saltvatten.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
När man talar om knivar... för nästan exakt ett år sen var jag funktionär på en tävling i skytteklubben där jag är medlem. Tävlingen gick ut på att skjuta pistol i en gren som kallas mörkerfältskytte - man går längs en bana efter mörkrets inbrott och vid olika stationer ska man skjuta på diverse olika mål som är upplysta av diverse mer eller mindre improviserade ljuskällor - marshaller, ficklampor, helljuset från en Golf mk1. Ja, ni fattar.

23593689_10154960194895069_5616183216054259237_o.jpg


En halvregnig kväll i november är det ganska ruggigt, så klubben hade också fixat lite korvgrillning och vid en del av kvällen bemannade jag grillen. När det behövdes mer korv så fiskade jag upp min fickkniv, för kvällen en Victorinox Picknicker och öppnade ett par paket korv till.

Vatusan, skrek en av skyttarna som stod nära, ÄR DU BEVÄPNAD???

Sen skrattade alla. Don't bring a knife to a gunfight, som de säger. :)

DSC_0026.JPG
 

Veratio

Cartier
När man talar om knivar... för nästan exakt ett år sen var jag funktionär på en tävling i skytteklubben där jag är medlem. Tävlingen gick ut på att skjuta pistol i en gren som kallas mörkerfältskytte - man går längs en bana efter mörkrets inbrott och vid olika stationer ska man skjuta på diverse olika mål som är upplysta av diverse mer eller mindre improviserade ljuskällor - marshaller, ficklampor, helljuset från en Golf mk1. Ja, ni fattar.

23593689_10154960194895069_5616183216054259237_o.jpg


En halvregnig kväll i november är det ganska ruggigt, så klubben hade också fixat lite korvgrillning och vid en del av kvällen bemannade jag grillen. När det behövdes mer korv så fiskade jag upp min fickkniv, för kvällen en Victorinox Picknicker och öppnade ett par paket korv till.

Vatusan, skrek en av skyttarna som stod nära, ÄR DU BEVÄPNAD???

Sen skrattade alla. Don't bring a knife to a gunfight, som de säger. :)

DSC_0026.JPG

I vilken klubb är du aktiv? Jag skjuter i Malmö Pistolklubb!

Tyvärr haft mycket annat att göra sista månaderna (MC, svampplockning, sjuka föräldrar på annan ort, jobb, livet) så inte skjutit på ett tag. Men varit mer eller mindre aktiv sedan jag var 17, så över 30 år.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
I vilken klubb är du aktiv? Jag skjuter i Malmö Pistolklubb!

Tyvärr haft mycket annat att göra sista månaderna (MC, svampplockning, sjuka föräldrar på annan ort, jobb, livet) så inte skjutit på ett tag. Men varit mer eller mindre aktiv sedan jag var 17, så över 30 år.

Jag är inte så aktiv just nu faktiskt, men när jag pangar så är det i en mindre klubb i Östergötland. :)
 

phyx

Omega
Efter att sett HDs utsago om bära kniv har jag bestämt mig att köpa en mindre och stilig kniv jag kan bära med mig till campus för att skala och dela frukt jag ska äta.

Det värsta jag vet är att grisar med att tugga i ett helt äpple eller bryta upp en apelsin som blöter ner ett bord.

Skulle vilja att kniven går att fälla in i handtaget och att handtaget är gjort i trä. Men annat material går bra.

Mvh
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Efter att sett HDs utsago om bära kniv har jag bestämt mig att köpa en mindre och stilig kniv jag kan bära med mig till campus för att skala och dela frukt jag ska äta.

Det värsta jag vet är att grisar med att tugga i ett helt äpple eller bryta upp en apelsin som blöter ner ett bord.

Skulle vilja att kniven går att fälla in i handtaget och att handtaget är gjort i trä. Men annat material går bra.

Mvh
Vilken ”utsaga”? Har det kommit något nytt? :)
 

phyx

Omega
Vilken ”utsaga”? Har det kommit något nytt? :)
Nytt och nytt. Men 2016 gjorde HD en förtydligande. En mindre kniv på allmän plats för att kunna förtära mat är tillåtet. HD menar på att man måste se helhetsbilden av innehavet. Dvs. Blir jag upptäckt med med en mindre kniv, nedstoppad i väskan tillsammans med frukt är det därmed befogat att bära det på allmän plats.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Nytt och nytt. Men 2016 gjorde HD en förtydligande. En mindre kniv på allmän plats för att kunna förtära mat är tillåtet. HD menar på att man måste se helhetsbilden av innehavet. Dvs. Blir jag upptäckt med med en mindre kniv, nedstoppad i väskan tillsammans med frukt är det därmed befogat att bära det på allmän plats.
Ja den har jag läst. Men det är ju transport mellan hennes bostad och en kompis. Inte ägnat för att laga mat på allmän plats. Så du kan inte tolka det som att det är ok att ha en kniv för att du ska skala frukt på campus.
Tack.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Ja den har jag läst. Men det är ju transport mellan hennes bostad och en kompis. Inte ägnat för att laga mat på allmän plats. Så du kan inte tolka det som att det är ok att ha en kniv för att du ska skala frukt på campus.

Tack.

Det är väl snarare det här stycket som man bör ta fasta på när det gäller en kniv att skära frukt med, ihop med formuleringen som polisen har på sin hemsida om "normalt bruk av fickkniv och multiverktyg" som ett undantag från förbudet att inneha kniv på allmän plats:

"I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet."

Men sen ska man komma ihåg att en miljon andra saker kan påverka i en helhetsbedömning, om du mot all förmodan skulle stoppas med kniv på dig på stan.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Det är väl snarare det här stycket som man bör ta fasta på när det gäller en kniv att skära frukt med, ihop med formuleringen som polisen har på sin hemsida om "normalt bruk av fickkniv och multiverktyg" som ett undantag från förbudet att inneha kniv på allmän plats:

"I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet."

Men sen ska man komma ihåg att en miljon andra saker kan påverka i en helhetsbedömning, om du mot all förmodan skulle stoppas med kniv på dig på stan.
Helt med dig. Blir vagt att luta sig mot HD domen. Men sunt förnuft brukar alltid funka och tänka på sin omgivning. Behöver ju inte langa upp någon större pjäs för att skär frukt.
De knivar jag tar i min yrkesroll är oftast inte små Victorinox-knivar. Men beror ju helt på person och plats
 

Veratio

Cartier
Plockade svamp idag (ett av mina sex intressen - hittade till en mini-sås) och använde min Opiniel för svamp. Det är dock ingen vettig kniv!

Tyckt att tråden har blivit väldigt invaderad av Spyderco. Har flera, men känns ändå lite MagLite....
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tänker mig något sådant. >4cm
opinel_08_.jpg
Har också Opinel, med olivträ i skaftet. Kunde naturligtvis inte låta den vara utan har slipat den vass. Skitvass.
Men. Ingen annan kniv jag har, som t ex Spyderco x3, diverse EKA och några andra, är lika lätta att skära sig på som Opinel. Låset är helt enkelt skitdåligt och inte heller särskilt pålitligt. Och ja, fäller den ihop sig så blir det söligt. Jättesöligt.
Helt enkelt uselt dåligt i jämförelse med mycket annat.
Vackert då? Jajamän!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Top to bottom:
- Kinesisk grönsaksklyvare i bonn-kolstål. Köpt på marknad någonstans i shenzhen
- Robin Dalman honyaki kolstål tunn cleaver
- Benjamin Kamon 260mm gyuto kolstål
- Munetoshi 240mm kolstål
- Yo Kurosaki 240mm kolstål
- Robin Dalman, 2 systrar 180mm pettys RWL134 (antagligen rätt stålkvalite)

Har faktiskt trillat in några andra saker också, men sparar dem...
 
  • Like
Reactions: bvb

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Top to bottom:
- Kinesisk grönsaksklyvare i bonn-kolstål. Köpt på marknad någonstans i shenzhen
- Robin Dalman honyaki kolstål tunn cleaver
- Benjamin Kamon 260mm gyuto kolstål
- Munetoshi 240mm kolstål
- Yo Kurosaki 240mm kolstål
- Robin Dalman, 2 systrar 180mm pettys RWL134 (antagligen rätt stålkvalite)

Har faktiskt trillat in några andra saker också, men sparar dem...

Dalman borde jag känt igen på handtagen. Jag har en Gyuto från honom som är underbar.

Munetoshi och Kurosaki var mina gissningar men jag vågade inte riktigt skriva det. Jag har funderat på att skaffa en Munetoshi igen, den jag hade och sålde var underbar. :)
 
Topp