• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Trevlig edc från Böker.
IMG_20191126_131238.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Här kommer lite bilder på 3D kniven jag tidigare teasat om.
Lite information också.
3D-printad av 3D MetPrint AB i Älmhult. Denna fastbladskniv "printas", lager för lager genom att smälta rent rostfritt stålpulver i kvalitet 17-4 PH med laser. Inuti handtaget skildras en räv som iakttar sitt byte, en hare. Detta är en av de få 3D-printade knivar som finns, i hela världen. Hela kniven är "utskriven" i ett stycke. Efter utskriften behandlar man kniven i form av polering och värmebehandling. Specifikationer Blad och handtag i rostfritt stål, 17-4PH - korrosionsbeständigt stål Totallängd: 15,6cm Bladlängd: 5,8cm Bladtjocklek: 2,9mm

Untitled design (66).png
Untitled design (67).png
Untitled design (68).png
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Här kommer lite bilder på 3D kniven jag tidigare teasat om.
Lite information också.
3D-printad av 3D MetPrint AB i Älmhult. Denna fastbladskniv "printas", lager för lager genom att smälta rent rostfritt stålpulver i kvalitet 17-4 PH med laser. Inuti handtaget skildras en räv som iakttar sitt byte, en hare. Detta är en av de få 3D-printade knivar som finns, i hela världen. Hela kniven är "utskriven" i ett stycke. Efter utskriften behandlar man kniven i form av polering och värmebehandling. Specifikationer Blad och handtag i rostfritt stål, 17-4PH - korrosionsbeständigt stål Totallängd: 15,6cm Bladlängd: 5,8cm Bladtjocklek: 2,9mm

Untitled design (66).png
Untitled design (67).png
Untitled design (68).png

Printing ger verkligen nya möjligheter till metall-skapande. Gillart!
 

kbw

Omega
2-Faktor
Ni som kan knivar, jag har precis fått hem min Buck 112 (som var lite mindre än jag tänkt faktiskt), men en av "nitarna" är stålfärgad medans resterande är en passande mässingsfärgade. Ska det vara så eller är något fel?

IMG-9841.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ni som kan knivar, jag har precis fått hem min Buck 112 (som var lite mindre än jag tänkt faktiskt), men en av "nitarna" är stålfärgad medans resterande är en passande mässingsfärgade. Ska det vara så eller är något fel?

IMG-9841.jpg
Möjligen är mässingsnitarna till trähandtaget medans den i stål är till låsningen, men snyggt är det ju inte...
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ni som kan knivar, jag har precis fått hem min Buck 112 (som var lite mindre än jag tänkt faktiskt), men en av "nitarna" är stålfärgad medans resterande är en passande mässingsfärgade. Ska det vara så eller är något fel?

IMG-9841.jpg
Tror att det kan vara rätt, att stålniten har en annan funktion än de andra. Ska leta upp min när jag kommit hem!
 
  • Like
Reactions: kbw

Edda

Omega
20191211_210957.jpg

1. EK Knives M5 Bowie (richmond)
2. Mora Garberg (impulsköp)
3. Fällkniven F1 (bra allround)
4. Eka Swingblade (prövade på några jakter, gick tillbaka till F1)
5. Eka Swede 92? (Lumpenkniv)
6. Spyderco Dragonfly 2 (perfekt)
7. Böker Lil friend arrowhead (kul grej)

De flesta samlar damm men F1 och Dragonfly 2 är i ständigt bruk. Har precis beställt en Spycerco sharpmaker av @TobiasD ska bli riktigt roligt. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
20191211_210957.jpg

1. EK Knives M5 Bowie (richmond)
2. Mora Garberg (impulsköp)
3. Fällkniven F1 (bra allround)
4. Eka Swingblade (prövade på några jakter, gick tillbaka till F1)
5. Eka Swede 92? (Lumpenkniv)
6. Spyderco Dragonfly 2 (perfekt)
7. Böker Lil friend arrowhead (kul grej)

De flesta samlar damm men F1 och Dragonfly 2 är i ständigt bruk. Har precis beställt en Spycerco sharpmaker av @TobiasD ska bli riktigt roligt. :)
Snyggt! Bra grejer där!
Får förhoppningsvis leveransen från Spyderco imorgon så har vi lite tur så kanske du har den på Fredag! :)
 

snajgel

Panerai
Är det någon av er som har japanska kockknivar med åttakantiga skaft som skulle kunna ta lite mått på handtagen?
Det jag är ute efter är bredd och höjd både fram och bak på handtaget och även längden.

tack på förhand!
 
Topp