• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Watchwrist - Klockhållare. *Produktion nedlagd*

Fick till slut svar från butiken efter över en vecka, de kan inte hjälpa mig utan hänvisar direkt till tillverkaren för vidare support.
Försöker parallellt med det spåret pusha tillbaka och hoppas att de helt enkelt kan fixa en ny åt mig snarast.

Så störande att detta ska ska sätta käppar i hjulet precis på målsnöret men lita på att jag kommer få ordning på detta förr eller senare. Jag ger inte upp så lätt!
 
Ok, efter många om och men med butiken har jag äntligen fått deras tillåtelse att skicka tillbaka produkten till dem. Detta är absolut sista gången jag handlar av Dustin. Maken till dålig kundservice har jag aldrig någonsin varit med om tidigare.

Så länge har jag beställt en ny skrivare från en annan, välrenommerad firma. Den borde komma mitten på nästa vecka. Sen blir det förhoppningsvis smärtfri produktion rätt omgående.
 
Jag får börja med en tung suck.
För två veckor sedan ungefär fick jag den nya printern, och den har exakt samma problem som den gamla.
Dock är den här butiken rätt mycket lättare att ha att göra med och jag ska efter lite felsökning skicka tillbaka printern till dem så tar de hand om att se till att den funkar som den ska.
Dock lär det ta några veckor till tyvärr. Ber om ursäkt för förseningarna.
 
Hallå, längesen det var en uppdatering nu, och tyvärr är det inte mycket goda nyheter den här gången heller.

Butiken fick printern, tyckte den var ok först men sen inte och därefter tog det flera veckor innan de till slut gav upp och gav mig en ersättningsmaskin. När den väl kom så var den trasig(i frakten enligt butiken, jag är tveksam) och därefter tog det två veckor innan jag fick hem ersättningskomponent. Lite resor och sjukdomar emellan och så är vi här idag, monterade den nya komponenten igår och körde ut ett test, som jag tycker är ungefär i klass med de andra...

Ger såklart inte upp för det, även om motivationen ibland tryter om jag ska vara ärlig.

Under tiden har jag införskaffat en vinylskärmaskin för lite andra projekt och tänkte passa på att fixa en etikett till basen.
Har provat lite olika men fastnade för den här, gillar enkelheten.
 

Bilagor

  • IMG20220501160129.jpg
    IMG20220501160129.jpg
    801.7 KB · Visningar: 21
Sådär. Jag har slut på idéer för att lösa kvaliteten med maskinen jag har.
Köpa en maskin i en högre klass(runt 50-60 tusen SEK) känns inte så lockande då jag lär ha svårt att få tillbaka de pengarna.

En vän till mig säger att jag ska sluta vara perfektionist och att nävarna är tillräckligt bra som de är, och kanske ligger det något i det. Jag vet inte hur många som skulle märka av det jag som inbiten nörd och med min perfekta produktvision stör mig på. Dessutom syns problemen nästan bara i visst ljus och om man tittar noga och nära.
Samtidigt vill jag inte riskera att släppa något som floppar och på så sätt förstöra mitt rykte här på forumet.

Tankar mottages tacksamt.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Sådär. Jag har slut på idéer för att lösa kvaliteten med maskinen jag har.
Köpa en maskin i en högre klass(runt 50-60 tusen SEK) känns inte så lockande då jag lär ha svårt att få tillbaka de pengarna.

En vän till mig säger att jag ska sluta vara perfektionist och att nävarna är tillräckligt bra som de är, och kanske ligger det något i det. Jag vet inte hur många som skulle märka av det jag som inbiten nörd och med min perfekta produktvision stör mig på. Dessutom syns problemen nästan bara i visst ljus och om man tittar noga och nära.
Samtidigt vill jag inte riskera att släppa något som floppar och på så sätt förstöra mitt rykte här på forumet.

Tankar mottages tacksamt.
Man kan ju alltid släppa en v1 och förbehålla sig lite? :angel: Folk har kort attention span här och gillar när grejer kommer på posten.
 
Man kan ju alltid släppa en v1 och förbehålla sig lite? :angel: Folk har kort attention span här och gillar när grejer kommer på posten.
Jo, sant. Som tur är så är det ingen som betalat något ännu, vilket jag tack och lov var noga med just ifall något sånt här skulle hända.

Ska fundera på vad som skulle kunna vara ett vettigt upplägg för en "förserie" så att säga.
 

ScubaKing

Audemars
Jo, sant. Som tur är så är det ingen som betalat något ännu, vilket jag tack och lov var noga med just ifall något sånt här skulle hända.

Ska fundera på vad som skulle kunna vara ett vettigt upplägg för en "förserie" så att säga.

Tror du har på tok för höga krav. Kolla valfri klocka runt 30.000 kr och du hittar mängder med små fel. Du säljer en enkel grej för vad jag gissar kommer bli rätt små pengar. Kör på bara och sluta tänk!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Som total printnoob undrar jag om det går att printa modeller som inte är perfekta, men som går att putsa till i efterhand? Ungefär som när urtillverkarna lägger slutfinish på sina boetter?
 
Som total printnoob undrar jag om det går att printa modeller som inte är perfekta, men som går att putsa till i efterhand? Ungefär som när urtillverkarna lägger slutfinish på sina boetter?
Ja, det går, tekniskt sett. Dock blir det väldigt mycket jobb som jag inte riktigt är beredd att lägga.
Det finns några produkter som är till för att underlätta men inget som funkar riktigt bra.
 

Dusse

Cartier
2-Faktor
Sådär. Jag har slut på idéer för att lösa kvaliteten med maskinen jag har.
Köpa en maskin i en högre klass(runt 50-60 tusen SEK) känns inte så lockande då jag lär ha svårt att få tillbaka de pengarna.

En vän till mig säger att jag ska sluta vara perfektionist och att nävarna är tillräckligt bra som de är, och kanske ligger det något i det. Jag vet inte hur många som skulle märka av det jag som inbiten nörd och med min perfekta produktvision stör mig på. Dessutom syns problemen nästan bara i visst ljus och om man tittar noga och nära.
Samtidigt vill jag inte riskera att släppa något som floppar och på så sätt förstöra mitt rykte här på forumet.

Tankar mottages tacksamt.
Vad är det för problem du upplever med kvalitén?
Det är ju tyvärr problem även med dyrare maskiner.
 
Vad är det för problem du upplever med kvalitén?
Det är ju tyvärr problem även med dyrare maskiner.
Det blir ojämnt i Z-led. Är inne på min tredje maskin och har diskuterat med två olika butiker, generalagent och tillverkare senaste halvåret samt testat alla tips jag hittat på nätet och rådfrågat folk högt och lågt. Är mer eller mindre tillbaka på ruta 1.

Jo, även dyrare maskiner har problem ibland, det är sant.
 
Följande mail gick just iväg till de som tidigare skrivit upp sig på förbokning för klockhållarna:

Hej.
I december 2021 så förbokade du en klockhållare av mig, i form av en 3D printad knytnäve.
På grund av problem med mina maskiner har tyvärr produktionen dragit ut på tiden. Jag ber om ursäkt för detta.

Tyvärr verkar det som att det inte finns någon rimlig lösning på mina problem för att åstadkomma ett perfekt resultat, så som jag själv önskar.
I stället har jag efter noga övervägande beslutat släppa hållarna i deras nuvarande status som version 0.95, samtidigt som jag fortsätter undersöka olika lösningar för att nå hela vägen fram.

Vad innebär då 0.95?
Jo, då den bristande produktionskvaliteten främst består av ojämna lager på 3D-printingen så kommer det att synas när hållaren står i ofördelaktigt ljus, till exempel ifall ljuset kommer in från ett fönster och träffar produkten från sidan. Detta då ojämnheterna kastar skuggor över själva produkten. Om detta är ett problem eller inte ligger givetvis i betraktarens öga, men det är inte min intention att det ska vara så. Jag har bifogat bilder i ofördelaktigt samt normalt ljus och i min mening syns inte ojämnheten om man står någon meter ifrån och ljuset är normalt.
Det kommer att vara tydligast på de vita nävarna då skuggorna syns bäst mot det vita.
Den svarta näven har också ett ställe som är mer grått än svart.


För att kompensera detta kommer jag att ge ytterligare 100 kr rabatt mot det ordinarie planerade priset, samt ge 100 kr rabatt till den som köpt V0.95 och sedan väljer att köpa V1.0 om den kommer att släppas. Priset för den här versionen blir alltså 799 kr + frakt. (För att förtydliga, på KS och i övrigt kommer priset att vara 899 kr + frakt, den första hundringen rabatt kommer av förbokningen)

Du har dessutom 30 dagars öppet köp och kan, så länge produkten är i originalskick, välja att skicka tillbaka den om du inte är nöjd.


När kommer version 1.0?
Det är tyvärr omöjligt att säga när eller ens om det kommer att bli en V1.0, då det beror på många faktorer. Tråden på klocksnack kommer att uppdateras ifall det är några nyheter.


Vad händer nu?
Jag kommer att börja färdigställa produkter inom cirka 1 vecka och då skicka ut mail i tur och ordning enligt förbokningslistan för konfirmering av köp. Om du väljer att tacka nej så kan du fortfarande behålla din plats för V1.0 när/om den lanseras. Du kan även svara på detta mail om du vill avsäga dig din plats direkt.

Därefter kommer jag att lansera produkten på köp/sälj-delen av KS samt övriga kanaler.

Till sist vill jag tacka dig för ditt tålamod i detta och hoppas att du fortfarande är intresserad av att köpa en klockhållare.

Mvh

Mikael Andersson
Myriad M AB
IMG20220606102941.jpg
IMG20220606102956.jpg
IMG20220606103058.jpg
IMG20220606191607.jpg
IMG20220606191622.jpg
IMG20220606191627.jpg
IMG20220606191656.jpg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Otroligt fin! Vad kostar dem?

Ja, den är fin. Tillverkas dessvärre inte längre och är (mig veterligen) slutsåld sedan länge. Den var inte särskilt dyr, vill minnas att den gick på ca 3000:- när jag köpte den. Den klocknäve @MikaelAndersson tillverkar funkar bra även till andra klockor, dyra som billiga, så nu lämnar vi Geckotan.

3400d1f7-cee1-49b8-9f16-0ec5cba399d1-jpeg.1211580
9A7D834E-A718-4747-B959-56392FC54E22.jpeg
 
Smygstart försäljning!

Har nu betat av förbokningslistan och kört ett gäng timmar i verkstan i helgen så nästa batch är så gott som klar. Kom just hem och imorgon när limmet härdat och jag satt på etiketten så är de redo att levereras! Tänker att jag ger er som följt och stöttat lite försprång innan jag lägger upp en allmän annons på köp och sälj-delen.

Som lagret ser ut från och med imorgon kväll så har jag:
  • 5 st mörka hållare.
  • 4 st ljusa hållare.

Kostnad: 899 kr plus frakt(75 för en med Postnord). Förskottsbetalning med Swish är föredraget.
Beställ genom att maila [email protected], lägg med vilken färg du vill ha, adress och telefon för enkelhets skull.
Först till kvarn och blir det fler beställningar än jag har på lager så startar vi en kö.

Omkretsen är 17 cm.
Min handled är 18 cm och den klocka jag tidigare testat med länk satt hyfsat bra. Tyvärr har jag ingen klocka med länk hemma just nu.

Nästa batch blir troligtvis klar nästa helg och kommer vara något mindre än denna batch.
Därefter räknar jag med en batch på runt 5-10 st i veckan framöver beroende på hur stort intresset är.

Här är en bild på helgens utkomst! För fler bilder på produkten, vänligen se tidigare bilder här i tråden.
IMG20220619183607.jpg
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Smygstart försäljning!

Har nu betat av förbokningslistan och kört ett gäng timmar i verkstan i helgen så nästa batch är så gott som klar. Kom just hem och imorgon när limmet härdat och jag satt på etiketten så är de redo att levereras! Tänker att jag ger er som följt och stöttat lite försprång innan jag lägger upp en allmän annons på köp och sälj-delen.

Som lagret ser ut från och med imorgon kväll så har jag:
  • 5 st mörka hållare.
  • 4 st ljusa hållare.

Kostnad: 899 kr plus frakt(75 för en med Postnord). Förskottsbetalning med Swish är föredraget.
Beställ genom att maila [email protected], lägg med vilken färg du vill ha, adress och telefon för enkelhets skull.
Först till kvarn och blir det fler beställningar än jag har på lager så startar vi en kö.

Nästa batch blir troligtvis klar nästa helg och kommer vara något mindre än denna batch.
Därefter räknar jag med en batch på runt 5-10 st i veckan framöver beroende på hur stort intresset är.

Här är en bild på helgens utkomst! För fler bilder på produkten, vänligen se tidigare bilder här i tråden.
IMG20220619183607.jpg
Vad var diametern på handleden? Har man länk på klockan så blir det svårt om man inte har samma mått.
 
Sådär, då var den ordinarie säljesannonsen fixad. Läskigt men kul! Tror jag fått med alla detaljer, har jag missat något får ni gärna hojta. :angel:

Tack igen till alla som stöttat!

Jag har dessutom funderat lite mer över version 1.0.
Jag har en idé på hur jag ska ta produkten till en nivå som jag blir riktigt nöjd med. Dock kräver det en bättre verkstad än den jag har idag, och den kräver en hel del investering i form av pengar. Samt såklart en del jobb för att sätta upp lösningen.

Så jag kommer att sälja produkten som den ser ut idag ett tag och om jag lyckas sälja tillräckligt många per månad framöver så att jag dels är hyfsat säker på att jag har råd att hyra en bättre lokal och dels får in tillräckligt med pengar för att investera i de nya maskinerna så kommer jag att köra på det. Men jag räknar inte med att det blir innan årsskiftet om jag bara ska gissa.
 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Förutsätter att lovorden redan haglat i denna tråden men dessa var skitsnygga!! Hatten av till dig @MikaelAndersson!😃

Kommer det någon "KS special edition" som man kan fylla med klockor hela vägen upp till axeln tro?😉
 
Topp