• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Watchwrist - Klockhållare. *Produktion nedlagd*

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Drumroll please!

IMG_20190818_154006.jpg
IMG_20190818_154011.jpg
IMG_20190818_154027.jpg
Hatten av till kul projekt och mäktigt resultat!
 
Q

Qvintus

Guest
Väldigt snyggt! Men hur ser den "avklippta" delen av handleden ut (från vänster på bilderna)? Har den samma jämna och halvblanka finish som övriga delar.
 
Väldigt snyggt! Men hur ser den "avklippta" delen av handleden ut (från vänster på bilderna)? Har den samma jämna och halvblanka finish som övriga delar.
Tack! Den är helt platt, det är ett svagt mönster från printytan men det är inget man ser om man inte lyser på den med stark lampa.
Jäklar va bra den blev! Några tankar på att sälja en sådan?

Kul att det gillas!

Från början hade jag ingen tanke på att sälja utan gjorde det bara för mitt eget höga nöjes skull som kreativt utlopp. Dock så har gensvaret och intresset varit överväldigande! Har ett hundratal som är intresserade av att köpa bara av att ha lagt ut bilderna på några facebookgrupper och här.
Först var tanken att göra en liten serie om 10 stycken och sälja men dels så skulle priset bli väldigt högt och dels så tycker jag det är rätt tråkigt att hantera tillverkning och skickande av massa saker. Designbiten är min grej!

Så nu funderar jag på om jag skulle kunna hitta en partner som kan ta hand om det jag inte gillar och köra på en större volym, cirka 500 till att börja med. Det är en del jobb såklart men jag tror att det finns goda möjligheter att bygga på detta. Jag har idéer för en hel kollektion i samma stil, men utan någon att hjälpa mig så blir det inte mycket av det.

I värsta fall så kommer jag åtminstone att tillverka en till eftersom jag ändå har en träplatta till.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Riktigt cool. Vad som vore riktigt häftigt men troligen för mycket jobb är om det gick att få olika gråa nyanser på de olika fälten för att ta fram retro 3d tv-spels känslan i den samt att simulera mera dramatisk belysning. Kanske inte aktuellt idag men om du någon gång skulle börja tillverka i stora volymer så kanske.
 
Riktigt cool. Vad som vore riktigt häftigt men troligen för mycket jobb är om det gick att få olika gråa nyanser på de olika fälten för att ta fram retro 3d tv-spels känslan i den samt att simulera mera dramatisk belysning. Kanske inte aktuellt idag men om du någon gång skulle börja tillverka i stora volymer så kanske.
Med rätt skrivare så är det inga större problem faktiskt. Tyvärr har jag själv inte möjlighet att printa med flera färger på min men när jag uppgraderar så kommer det definitivt bli en med den möjligheten. :)

Jävligt cool. Går det bra att lägga en beställning? :D
Inte ännu, men med tanke på efterfrågan så ska jag undersöka vad som krävs för att göra åtminstone en kort serie.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Den är helt platt, det är ett svagt mönster från printytan men det är inget man ser om man inte lyser på den med stark lampa.
Kul att det gillas!
Från början hade jag ingen tanke på att sälja utan gjorde det bara för mitt eget höga nöjes skull som kreativt utlopp. Dock så har gensvaret och intresset varit överväldigande! Har ett hundratal som är intresserade av att köpa bara av att ha lagt ut bilderna på några facebookgrupper och här.
Först var tanken att göra en liten serie om 10 stycken och sälja men dels så skulle priset bli väldigt högt och dels så tycker jag det är rätt tråkigt att hantera tillverkning och skickande av massa saker. Designbiten är min grej!
Så nu funderar jag på om jag skulle kunna hitta en partner som kan ta hand om det jag inte gillar och köra på en större volym, cirka 500 till att börja med. Det är en del jobb såklart men jag tror att det finns goda möjligheter att bygga på detta. Jag har idéer för en hel kollektion i samma stil, men utan någon att hjälpa mig så blir det inte mycket av det.

I värsta fall så kommer jag åtminstone att tillverka en till eftersom jag ändå har en träplatta till.
Riktigt cool. En liten fråga/fundering, hur hårt är materialet? Personligen använder jag gärna klocklåda med mjuka kuddar, både för att inte göra onödiga repor men även för att ha en någorlunda kontrollerad temperatur då jag har en del kvartsur. Det skulle vara ganska stiligt med någon slags kupa över, typ "ostkupa"
 
Riktigt cool. En liten fråga/fundering, hur hårt är materialet? Personligen använder jag gärna klocklåda med mjuka kuddar, både för att inte göra onödiga repor men även för att ha en någorlunda kontrollerad temperatur då jag har en del kvartsur. Det skulle vara ganska stiligt med någon slags kupa över, typ "ostkupa"
Det är plast så materialet är ganska hårt. Dock så lär det inte repa metall eller ytbeläggningar på de flesta klockor.
Med det sagt så finns det såklart lösningar för att skapa ett mjukare yttre skal eller ostkupa. Själv är jag nöjd med den som den är för min egen del. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är plast så materialet är ganska hårt. Dock så lär det inte repa metall eller ytbeläggningar på de flesta klockor.
Med det sagt så finns det såklart lösningar för att skapa ett mjukare yttre skal eller ostkupa. Själv är jag nöjd med den som den är för min egen del. :)
Jag menade en kupa över näven och plattan, men det kanske du förstod
5026044_preview.jpg

oavsett är det en kul grej
 
Tyvärr går det inte så bra att hitta en partner, jag vet ärligt talat inte ens vart jag ska leta. Har kollat mina kanaler som jag känner till och kammat noll.

Jag behöver alltså hitta någon eller några som har erfarenhet av och kan ta ansvar för:
Inköp, tillverkning, lagerhållning, logistik, webshop, marknadsföring och företagsadministration.
Min tanke är att outsourca det mesta men det behövs fortfarande någon som lägger timmarna på att rulla igång det och ta ansvaret för det.

Finns det någon här som är sugen på att hoppa på och som har kunskaper om det som jag vill ha hjälp med?
Min tanke är att försöka göra något stort på sikt men börja med en serie på några hundra, går det bra så kör vi vidare på andra produkter i samma stil.
Själv är jag utbildad ingenjör med 7 års erfarenhet av produktutveckling och tidigare erfarenhet av företagande, så jag har koll på det handlar om. Skicka ett meddelande så kör vi!
 
Stenhård idé och ännu mer stenhårt att du utförde det! Hur pass rund kan man få kanterna med 3-d skrivaren? Går det tex att skriva ut nått kupol-liknande eller är det raka linjer/platta tyor som gäller? Byggt egna i järn och älgskinn, byter gärna ;)
IMG_20190826_022349.jpg
 
Riktigt trevligt!
För en novis, hur avancerad (dyr) utrustning krävs om man vill börja leka runt med liknande projekt? Och hur mycket materialkostnader kan man räkna med för en knytnäve t ex?
 
Allmän uppdatering: Har eventuellt hittat en affärspartner med rätt bakgrund nu! Med lite tur så händer det något här i höst, men det blir betydligt större volymer än jag först tänkte eftersom en bra bit över hundra personer nu sagt att de vill köpa. Handlar såklart om pris också när det väl kommer till kritan.

Vore intressant att höra era tankar om ett rimligt pris?

Om det blir av så kommer det bli produktion och leverantörer i Sverige med högkvalitativa material, återvunnen plast för miljöns skull och schysst emballage. Tänk premium feeling!

Stenhård idé och ännu mer stenhårt att du utförde det! Hur pass rund kan man få kanterna med 3-d skrivaren? Går det tex att skriva ut nått kupol-liknande eller är det raka linjer/platta tyor som gäller? Byggt egna i järn och älgskinn, byter gärna ;)
IMG_20190826_022349.jpg
Det kan bli ganska runt, beror såklart på lagerhöjd men minsta lagerhöjd på min är 0,05mm så det går att få rätt hyfsat. Jag har valt ett kantigare formspråk för den här designen. Sen kan man såklart efterbehandla för att få perfekt yta.
Dina var också snygga!

Riktigt trevligt!
För en novis, hur avancerad (dyr) utrustning krävs om man vill börja leka runt med liknande projekt? Och hur mycket materialkostnader kan man räkna med för en knytnäve t ex?
Beror lite på hur mycket novis du är på teknik och hur mycket tid du är villig att lägga på den. Den printern jag har,Creality ender 3, kostar strax under 2000 kr men kräver en del innan den printar perfekt(vilket min inte gör ännu, men helt ok) och har man otur får man en som är väldigt svår att få ordning på. Den är väldigt populär så det finns mycket info på youtube och nätet i allmänhet.

Har man mindre förkunskaper så skulle jag rekommendera att lägga mer, en t.ex. Prusa mk3s går på typ 7-8 tusen men är mer av en plug n print-maskin med bättre kvalitetskontroll.
Flashforge finder är billigare men mindre och lite sämre.

Sen behöver du lära dig en slicer för att få ut rätt kod. Och ett ritprogram om du ska konstruera själv.

Materialkostnader varierar. Jag har hittills använt PLA från clas ohlson för 200 kr/kilo, men det finns både ännu billigare och mycket dyrare om man vill ha högre kvalitet eller rena specialmaterial. En knytnäve med låg grad av infill som denna väger ungefär 150 gram så typ 30 kr. 3D-printing kan vara väldigt billigt idag.
 
Senast ändrad:

Skylla

Omega
Tack för utförligt svar. Kul att få en inblick i hur det fungerar. Lycka till, håller tummarna för att du får igång produktionen! Jag är definitivt intresserad.
 

Tingeling

Breitling
Aha, ja det går att få bättre men man kommer aldrig riktigt från att se lager litegrann om man inte efterbehandlar med slip/spackel/färg.

Jag håller just nu på att printa ut en grej i 0,08mm lagerhöjd och det blir faktiskt rätt jäkla snyggt.
Aa okej då förstår jag! Och med 0,08mm lager höjd tar det så klart längre tid.. Riktigt snygg gjort i alla fall, du skulle lätt kunna sälja dem :greedy:
 
Aa okej då förstår jag! Och med 0,08mm lager höjd tar det så klart längre tid.. Riktigt snygg gjort i alla fall, du skulle lätt kunna sälja dem :greedy:
Ja, knytnäven var 0,16 har jag för mig och tog 15 timmar. Längsta jag kört, vet dock vissa som kört längre än 30 timmar...

Tanken är att producera några hundra exemplar till att börja med, men då blir det att investera i ett plastgjutningsverktyg och då blir ytorna såklart bättre.
 
Topp