• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Watchwrist - Klockhållare. *Produktion nedlagd*

KenKun

Patek
2-Faktor
Tyvärr är svaret att det går ganska dåligt.
Först hade jag problem att hitta ett vettigt snickeri för baserna, sen ställde sjukdom till det rätt rejält.

Ärligt talat så har luften gått ur mig gällande detta efter dessa bakslag så jag vågar inte ge någon indikation på när jag kommer igång ordentligt igen.

Fick för två veckor sedan lite prover från ett snickeri på nya baser. Ser rätt bra ut, väntar dock fortfarande på pris från dem.
Kämpa!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tyvärr är svaret att det går ganska dåligt.
Först hade jag problem att hitta ett vettigt snickeri för baserna, sen ställde sjukdom till det rätt rejält.

Ärligt talat så har luften gått ur mig gällande detta efter dessa bakslag så jag vågar inte ge någon indikation på när jag kommer igång ordentligt igen.

Fick för två veckor sedan lite prover från ett snickeri på nya baser. Ser rätt bra ut, väntar dock fortfarande på pris från dem.
http://tarashallgren.se/
Mycket duktiga, har anlitat de en hel del i jobbet. Nyöppnat i Bromma och jag tvivlar inte på att de är lika duktiga som i gbg.
 

Pallen

Breitling

Bilagor

  • Klockställ.jpg
    Klockställ.jpg
    135 KB · Visningar: 54

[Bobo]

Rolex
Kort fråga.
Varför ska slutprodukten printas?
Varför printar du inte en plugg och gjuter av den i exempelvis glasfiber?

När formen väl är klar kan man gjuta i vilket material man vill. Betong vore coolt...

Så hade jag gjort. Hojta om du vill att jag ska göra det.;)
 
Kort fråga.
Varför ska slutprodukten printas?
Varför printar du inte en plugg och gjuter av den i exempelvis glasfiber?

När formen väl är klar kan man gjuta i vilket material man vill. Betong vore coolt...

Så hade jag gjort. Hojta om du vill att jag ska göra det.;)
Det handlar om hur mycket jobb det blir att få ut slutprodukten. Ju mer jobb, desto dyrare.
Printa är relativt simpelt, det tar bara väldigt mycket maskintid om man ska göra något som är stort och har bra upplösning.

Man har också större friheter vad gäller designen eftersom man inte behöver tänka på släppvinklar osv.
 
Är projektet helt lagt på is? Riktigt synd i så fall!
Nja, inte 100% islagt.

Jag hittade ingen snickeriverkstad i närheten som jag ville jobba med. Fick lite prover men var inte nöjd.
Just nu letar jag efter hus på landet där jag ska kunna ha en egen verkstad.

Inte bara för det här projektet utan för kreativa utsvävningar i allmänhet. :)

Förhoppningsvis hittar jag något inom några månader och då räknar jag med att vara igång till hösten. Tråkigt såklart att det ska behöva ta så himla lång tid men jag gör det hellre riktigt bra om ett halvår än att trycker ut något jag inte är nöjd med nästa vecka.

För den som vill hålla sig uppdaterad så kommer jag såklart att skriva här, men jag har också nyligen startat en youtube-kanal för mina byggen. Kommer vara stort och smått där, sömnad och 3D-printing mest nu när jag bor i lägenhet men framöver snickeri, metallbearbetning, kolfibergjutning osv. Där kommer jag också lägga upp en video om detta projektet när det är aktuellt såklart.

https://www.youtube.com/channel/UCO3DifzILAVf87UVvG2vuCQ
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Otroligt häftigt projekt. Som motivationsfaktor kan du kika på The Watch Stands senaste bokslut, 6,2 mkr i omsättning och 1,2 mkr vinst.

Ser fram emot att knytnäven når marknaden! :)
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Oj, jäklar!

Har faktiskt kollat deras hemsida och reflekterat över att de har höga priser, tänkte att det är väl ingen som köper men uppenbarligen så hade jag fel. :eek:

Relativt omfattande marknadsföring står bakom intäkterna. Omsättningsmålet innan corona var 20 mkr för 2020 så de ser fortsatt potential att växa.

Med en okej pitch bör du inte ha några större problem att hitta den finansiering som krävs för att komma igång.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Det handlar om hur mycket jobb det blir att få ut slutprodukten. Ju mer jobb, desto dyrare.
Printa är relativt simpelt, det tar bara väldigt mycket maskintid om man ska göra något som är stort och har bra upplösning.

Man har också större friheter vad gäller designen eftersom man inte behöver tänka på släppvinklar osv.

Varför inte printa lite större, ta med armbågen och en del av armen så att den blir L-formad.
Sedan betong eller något tung i basen, skippar behovet av en platta och snygg svävande arm?
Klockan som hänger på handleden pekar då rakt ut, vågrätt eller snett uppåt beroende på vilken vinkel på armen man väljer:)
Eller montera armen i en platta av metall för stabilitet? Skulle även fungera för väggmontering slår det mig nu. Skulle vara snyggt.
=money?
 
Varför inte printa lite större, ta med armbågen och en del av armen så att den blir L-formad.
Sedan betong eller något tung i basen, skippar behovet av en platta och snygg svävande arm?
Klockan som hänger på handleden pekar då rakt ut, vågrätt eller snett uppåt beroende på vilken vinkel på armen man väljer:)
Eller montera armen i en platta av metall för stabilitet? Skulle även fungera för väggmontering slår det mig nu. Skulle vara snyggt.
=money?
Ja, det finns många varianter man kan testa. :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Varför inte printa lite större, ta med armbågen och en del av armen så att den blir L-formad.
Sedan betong eller något tung i basen, skippar behovet av en platta och snygg svävande arm?
Klockan som hänger på handleden pekar då rakt ut, vågrätt eller snett uppåt beroende på vilken vinkel på armen man väljer:)
Eller montera armen i en platta av metall för stabilitet? Skulle även fungera för väggmontering slår det mig nu. Skulle vara snyggt.
=money?
Vänta nu här, vem skulle vilja ha merparten av en arm stående hemma? Det kommer att bli den otympligaste klockhållaren i mannaminne :D
 

SHM

Breitling
Nja, inte 100% islagt.

Jag hittade ingen snickeriverkstad i närheten som jag ville jobba med. Fick lite prover men var inte nöjd.
Just nu letar jag efter hus på landet där jag ska kunna ha en egen verkstad.

Inte bara för det här projektet utan för kreativa utsvävningar i allmänhet. :)

Förhoppningsvis hittar jag något inom några månader och då räknar jag med att vara igång till hösten. Tråkigt såklart att det ska behöva ta så himla lång tid men jag gör det hellre riktigt bra om ett halvår än att trycker ut något jag inte är nöjd med nästa vecka.

För den som vill hålla sig uppdaterad så kommer jag såklart att skriva här, men jag har också nyligen startat en youtube-kanal för mina byggen. Kommer vara stort och smått där, sömnad och 3D-printing mest nu när jag bor i lägenhet men framöver snickeri, metallbearbetning, kolfibergjutning osv. Där kommer jag också lägga upp en video om detta projektet när det är aktuellt såklart.

https://www.youtube.com/channel/UCO3DifzILAVf87UVvG2vuCQ
Någon update?
 
Hallå!
Nu har det hänt grejer! (För er som inte läst tråden alls så rekommenderar jag att kolla in sida 1, det räcker för att förstå vad det mesta handlar om.)

Hade egentligen tänkt spara allt till en rejäl post om några veckor men dels så är jag rädd att den skulle bli gigantisk och dels så vill jag dela med mig av vad som händer.

För er som inte läst tråden sen början så var min tanke att köpa hus, fixa en verkstad och börja tillverka de här klockhållarna till försäljning. Tyvärr har husmarknaden där jag bor(Och säkert många andra ställen) blivit helt galen under Covid-åren. Sen försökte jag hitta en verkstadslokal och köra igång där men det var nästan lika svårt.
Vad jag istället gjort är fixat en större lägenhet, och bestämt mig för att dra igång ändå, men i något mindre skala än jag först hade planerat.

I augusti startade jag således Myriad M AB, med avsikt att husera det här projektet och lite andra idéer jag har.
https://www.facebook.com/MyriadMAB Om ni vill följa mig där, däremot kommer ni här i tråden få första tjing på att köpa hållarna som tack för allt stöd, KS generellt i andra hand och i sista hand resten av världen.

Jag har investerat i nya och bättre 3D-printers, som är bättre lämpade för att köra "produktion" även om det fortfarande blir småskaligt.
För tillfället håller jag på och säkrar leverantör av träplattan och jag hoppas att det ska vara klart inom några veckor. Lade en liten order för att utvärdera en leverantör idag på morgonen.
Dessutom kör jag prototyper i printrarna för att optimera processen(=kortare byggtid utan att dra ner på kvaliteten) och lite produkttester för att se till att jag med gott samvete kan sälja hållarna och veta att de kommer hålla i många år.

Min plan är att färdigställa allt inom några veckor och då ha nya, produktionslika, prototyper att visa upp.
Då kommer jag att erbjuda de som vill möjlighet till förbokning med något rabatterat pris.

Mer om vilka varianter som kommer erbjudas kommer samtidigt, men mitt mål är att erbjuda några olika utseenden utan att göra det ohanterligt för mig.

Tills dess får ni lite sneak peaks på vad jag håller på med för tillfället, håll till godo!

IMG_20211004_214631.jpg

IMG_20211010_161653.jpg

IMG_20211017_103820.jpg

IMG_20211017_103826.jpg

IMG_20211017_103832.jpg
 
Topp