• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Koka länk?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej klocksnack! Jag har ett problem.

Det är så att jag använder Nato på alla mina klockor, men har på senaste tiden börjat att bli lite intresserad av att börja använda länk.
Saken är bara den att jag är inte bara är klockintresserad, jag är småbarnsförälder också.
När man sitter och matar lillkillen så brukar det ju sluta med att man har majspuré och gröt över hela sigsjälv och halva honom. Med natobanden är det ju inga problem de vaskar man ju bara av. Och skulle man känna sig lite motiverad så tar man lite smultrondoftande tvål för att piffa till det lite. Inga problem.
En oysterlänk är heller inga problem, en mjuk tandborste och lite mild tvål.

Men till problemet: Hur f*n gör man om man kör på ett mesh? jag menar skulle man få lite spagettiringar och sötpotatispur´e i mellan de små ringarna skulle man ju vara tvungen att sitta och peta med tandborsten fram till jul. En tanke slog mig när jag här om kvällen stod och kokade grabbens nappar.

Pling! Varför kokar man inte bara meshlänken? jag menar för att få bort bakterier och lite skit. Fungerar det tror ni? Eller blir man tvungen att skaffa en sådan ultraljudstvätt som David tipsade om i modd och fix hörnan? Känner mig inte helt sugen på att tjacka en pryl för tusen spänn för att rengöra ett band med.

Snälla klocksnack, hjälp mig.
 

Norra

Panerai
Att du tar av dig klockan är nog bästa lösningen, annars skaffar du en G-Shock om du helst vill ha på dig en klocka och slänger in den i diskmaskinen vid behov.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tack för input! Får ta och reka, samt motivera frugan inför inköp. Kan ju köra brillor och smycken också.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Blir nog en tvätt för mig, Kjelles för 499:- bör väl funka? Som jag förstått der skall tvätt av länkar motverka stretch förutom att der är fräscht.
 

Sond

Patek
Utan att vara någon expert på det du frågar om, även om jag också är småbarnsförälder, så skulle jag nog inte koka. Men, Först spola i kallt vatten(det är väl vissa proteiner som hårdnar i varmt). Sedan varmt icke kokande vatten på länken så den blir varm, sedan Yes diskmedel och sedan låta det stå ett tag. Därefter varmt vatten igen.
 

jabla

Sarlacc
Blir nog en tvätt för mig, Kjelles för 499:- bör väl funka? Som jag förstått der skall tvätt av länkar motverka stretch förutom att der är fräscht.
Köpte en på Kjelle för några år sedan och den duger alldeles utmärkt för klocklänkar.
Ser ut precis som den på Biltema.
Använder varmt vatten och ordentligt med yes som rengöringsvätska.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack för input! Får ta och reka, samt motivera frugan inför inköp. Kan ju köra brillor och smycken också.
Köpte en liten ultraljudare på Kjell. Funkar bra på länkar - men även nycklar, glasögon samt tjejens smycken (tungt argument för dig). Mina glasögon har nog aldrig varit så rena som efter en runda i den maskinen...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Köpte en liten ultraljudare på Kjell. Funkar bra på länkar - men även nycklar, glasögon samt tjejens smycken (tungt argument för dig). Mina glasögon har nog aldrig varit så rena som efter en runda i den maskinen...

Jag visade David s tråd för henne och detta gjorde att hon gick och köpte en utan min vetskap, hade byggt upp en hel hög av argument! :woot:
 
Topp