• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kolfiber/komposit klockor - hållbarhet?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Titta på hur denna guld/kolfiber klocka ser ut, den kan ju inte vara allt för gammal. Guldet ser rätt fräscht ut men se hur kolfibern slitits (titta med förstoringsglaset i länken). Det känns inte som om kolfiberboetter har framtiden för sig. Hur kommer denna klocka se ut efter 30 års användande? Skall man lämna in klockan på omplastning eller spackling för att den skall se ok ut?
Är det bara denna tillverkaren eller har tex Audemars Piguet bättre komposit?

https://www.bukowskis.com/sv/lots/894997-delacour-saqra-ego-le-ambandsur-46-5-x-42-5-mm
10498515_fullsize.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Såg en AP Alinghi för några år sedan. Rejält sliten, boetten hade inte längre de rakbladsvassa fasningarna. Den var helt rundad, inte snyggt ö h t.

Jag tror dock att hela boetten bytes vid service?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ser oanvänd ut? Men i vilket fall kommer plastklockorna inte åldras väl, säger sig självt.
Om den skulle vara oanvänd, tror du verkligen finishen är så dålig på en så pass exklusiv klocka? Känns inte troligt tycker jag. Det kan väl vara att man putsat upp guldet inför försäljning likväl?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Med tanke på att det är exakt samma typ av "problem" på det nedre vänstra bandhornet känns det nästa mer som slarv vid tillverkningsprocessen snarare än förslitning.
Jag vet inget om hur de rent praktiskt tillverkar boetten men spontant känns det som om formen du använt vid gjutningen inte fyllts tillräckligt med kolfibermassan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med tanke på att det är exakt samma typ av "problem" på det nedre vänstra bandhornet känns det nästa mer som slarv vid tillverkningsprocessen snarare än förslitning.
Jag vet inget om hur de rent praktiskt tillverkar boetten men spontant känns det som om formen du använt vid gjutningen inte fyllts tillräckligt med kolfibermassan.
Tyckte inte detta såg ut som gjutbar kolfiber utan utfräst/slipad från solitt slycke. I vilket fall tror inte hag heller på slitage, men vem vet?
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Titta på hur denna guld/kolfiber klocka ser ut, den kan ju inte vara allt för gammal. Guldet ser rätt fräscht ut men se hur kolfibern slitits (titta med förstoringsglaset i länken). Det känns inte som om kolfiberboetter har framtiden för sig. Hur kommer denna klocka se ut efter 30 års användande? Skall man lämna in klockan på omplastning eller spackling för att den skall se ok ut?
Är det bara denna tillverkaren eller har tex Audemars Piguet bättre komposit?

https://www.bukowskis.com/sv/lots/894997-delacour-saqra-ego-le-ambandsur-46-5-x-42-5-mm
10498515_fullsize.jpg
Mycket intressant fråga.
 

Hugii

Audemars
Känns löjligt att tro att det där är slitage som osrakats av vanlig fickpingis. Kolfkberkomposit ska tåla mycket mer än så.
Jag tror (gissar) snarare att det är en limited edition som ska se ut så.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns löjligt att tro att det där är slitage som osrakats av vanlig fickpingis. Kolfkberkomposit ska tåla mycket mer än så.
Jag tror (gissar) snarare att det är en limited edition som ska se ut så.
Nja, de vanliga kolfibervarianterna är mjuka, mjuka som plast. Styvt, sprött och mjukt. Gäller mao att lägga fibrer åt rätt håll och undvika tunna och vassa geometrier.
 

Hugii

Audemars
Nja, de vanliga kolfibervarianterna är mjuka, mjuka som plast. Styvt, sprött och mjukt. Gäller mao att lägga fibrer åt rätt håll och undvika tunna och vassa geometrier.
Nu när jag tittar på bilder på dator så syns det bättre. Det ser inte bra ut.
Har de mixat med 2 färger som inte gifte sig med varandra?
På profilbild (nr2) ser det verkligen illa ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu när jag tittar på bilder på dator så syns det bättre. Det ser inte bra ut.
Har de mixat med 2 färger som inte gifte sig med varandra?
På profilbild (nr2) ser det verkligen illa ut.
Inte kollat så noga på denna men man lägger kolfibrerna åt olika håll i lager, därav den effekt man ser på kolfiber.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har ju hänt en hel del på denna fronten de senaste åren, klockan ovan är knappast representativ.
 
Topp