• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kollega med fake-Rolex – vad gör ni?

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Sedan klockintresset vaknade till har jag börjat titta mer på vad folk har på armen. I går när vi hade konferens hamnade jag på lunchen mitt emot en kollega som jag sällan träffar eftersom han jobbar på annan ort till vardags. Han hade en Rolex på handleden, men det tog en amatör som jag två sekunder att se att den var så fake det kan bli. DD-kopia, men med skitful lila "diamant"-strösslad urtavla med suddig text, hoppande sekundvisare, fel krona o s v. 200 spänn i Phuket skulle vara min gissning. Rätt löjligt på en 50-årig man...
Som den konflikträdda svensk man är sade jag inget om klockan, inte ens en smålustig kommentar ifall han på allvar försöker inbilla folk att han har en jättedyr Rolex och skulle ta illa upp.
Vad gör andra i liknande sammanhang? Kommentera klockan, börja skälla, gapskratta, eller som jag inget alls?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Fråga honom vad han vet om piratkopiering, kriminella nätverk och barnslavar...

Om inte det funkar...
flammenwerfer.png
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Fråga honom vad han vet om piratkopiering, kriminella nätverk och barnslavar...

Om inte det funkar...
flammenwerfer.png


Inte säker på att eldkastare skulle ha uppskattats i konferensanläggningens matsal, däremot var jag inne på att kasta den sunkiga desserten på honom... Eller en försynt fråga om "sjysst dinka, vad gav du för den?" bara för att få höra svaret. Men som sagt, jag bet i det sura äpplet och avstod från att låta konferensen hamna i lokalpressen under rubriken "Två skadade i klockchock på konferenshotell"
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Inte säker på att eldkastare skulle ha uppskattats i konferensanläggningens matsal, däremot var jag inne på att kasta den sunkiga desserten på honom... Eller en försynt fråga om "sjysst dinka, vad gav du för den?" bara för att få höra svaret. Men som sagt, jag bet i det sura äpplet och avstod från att låta konferensen hamna i lokalpressen under rubriken "Två skadade i klockchock på konferenshotell"

Äsch då, det finns ju inget som säger fejkad rolle som en eldkastar incident på en konferensanläggning :D
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det tragiska är att många inte ens funderar på hur kopior tillverkas, av vem och under vilka former samt vilka organisationer som tjänar så sjukt mkt pengar på det.
Sedan kommer givetvis företagets rättigheter osv.

Hade inte kunnat hålla mig utan ställt de frågorna.....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag skulle ha sagt, är det en Rolex, kan man få kika.. Där skulle säkert du få en confession direkt att det är en kopia och sen kan diskussionen rulla vidare :D I bästa fall så inser han att det han har på armen är patetiskt och investerar i sig själv och en riktig DD!

Nu inser du att du fått ett mission va, så lycka till :D
 

Sten

Cartier
Varför bry sig? Själv köper jag piratdelar (kopia av orginal) till min bil då nåt skall bytas, inte vill jag bli utskälld för det av någon bilentusiast som anser att man måste använda orginal. Bara som ett exempel. Om någon vill använda fakerolex så låt dem göra det, fastän vi som hänger här inte skulle göra det själva...:)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Varför bry sig? Själv köper jag piratdelar (kopia av orginal) till min bil då nåt skall bytas, inte vill jag bli utskälld för det av någon bilentusiast som anser att man måste använda orginal. Bara som ett exempel. Om någon vill använda fakerolex så låt dem göra det, fastän vi som hänger här inte skulle göra det själva...:)

Okej. Då var vi där igen. Den stora skillnaden är att en bromskloss inte är mönsterskyddad och att "Bosses Bromsbelägg" inte sätter en Volvo-logga på sina delar. Det är med andra ord inte "pirat" utan "aftermarket". En jäkla skillnad.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Varför bry sig? Själv köper jag piratdelar (kopia av orginal) till min bil då nåt skall bytas, inte vill jag bli utskälld för det av någon bilentusiast som anser att man måste använda orginal. Bara som ett exempel. Om någon vill använda fakerolex så låt dem göra det, fastän vi som hänger här inte skulle göra det själva...:)


Vad är fake delar till en bil? Är det mekonomen grejer du pratar om eller något helt annat?
Är det något helt annat vi pratar om så skulle jag föreslå att du slutar köpa "fake" grejer till din bil då säkerheten för dig själv och även andra i trafiken bör ha högre prio än om du sparar 400kr på bromsar eller spindelleder.

Finns miljoner exempel på vad fake delar till bilar i trafiken har åstadkommit, så i all välmening hoppas jag du tänker dig för.
 

Sten

Cartier
Vad är fake delar till en bil? Är det mekonomen grejer du pratar om eller något helt annat?
Är det något helt annat vi pratar om så skulle jag föreslå att du slutar köpa "fake" grejer till din bil då säkerheten för dig själv och även andra i trafiken bör ha högre prio än om du sparar 400kr på bromsar eller spindelleder.

Finns miljoner exempel på vad fake delar till bilar i trafiken har åstadkommit, så i all välmening hoppas jag du tänker dig för.
Fake är väl allt annat än orginaldelar, grovt sagt?! Kanske svårt att dra riktiga paralleller mellan bilar och klockor, men du förstår säker pointen... Har flera bilmekaniker i bekantskapskretsen så jag tror nog jag har rätt bra koll vad jag använder för delar - köper orginal ibland, "fake" ibland...tack för omtanken dock;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fake är väl allt annat än orginaldelar, grovt sagt?! Kanske svårt att dra riktiga paralleller mellan bilar och klockor, men du förstår säker pointen... Har flera bilmekaniker i bekantskapskretsen så jag tror nog jag har rätt bra koll vad jag använder för delar - köper orginal ibland, "fake" ibland...tack för omtanken dock;)


Jag har jobbat med detta så jag tror faktiskt inte du har speciellt bra koll. Snackar vi mekonomen eller motsvarade så tillverkar dem grejer på licens och dem håller mycket god klass. Sen har vi segmenten som kommer under dessa där det börjar bli lite oroligt kring kvalité och därefter har vi dem som t.ex. blandar in plast i bromsbelägg osv. Som ett exempel så har du generellt 200% längre bromssträcka med ett piratkopierat bromsbelägg kontra ett original eller licens tillverkat.

Eftersom du inte själv vet vad piratkopierade delar är så har du ingen vidare koll på vad du köper helt enkelt.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Att inför ett sittande bord med kolleger börja gapa om att bordsgrannen minsann har en Rolexkopia som kanske tillverkats av barnarbetare och distribuerats av den organiserade brottslighetens mörksmän känns sådär i mina öron. Risken är nog ganska stor att du framstår som den största pajasen vid bordet.
 

isbjörn

Panerai
Fake är väl allt annat än orginaldelar, grovt sagt?! Kanske svårt att dra riktiga paralleller mellan bilar och klockor, men du förstår säker pointen... Har flera bilmekaniker i bekantskapskretsen så jag tror nog jag har rätt bra koll vad jag använder för delar - köper orginal ibland, "fake" ibland...tack för omtanken dock;)

Man får ju skilja på fake och pirat/eftermarknadsdelar.

Fake = när en vara utger sig för att vara något den inte är, med (falskt) namn och allt. Typ falska klockor med "Rolex" på tavlan.

"Bosses Bromsbelägg" som passar på en Volvo är inte fake så länge de inte är märkta med "Volvo" eller som annan märkesvara. Att de sedan kan vara både kass och farliga är en annan sak...

"Piratdelar" kan vara bra, och ibland exakt samma som original men i annan kartong. Men det är ju svårt att veta innan man testat. Och då kan det vara för sent.

Snikiga bromsbelägg kan bli livsfarligt för dig och andra. En fake Rolex är mest pinsamt för bäraren. Hellre då något flådigt från Ur&Penn...

skickat via mobilen och Tapatalk
 

Sten

Cartier
Jag har jobbat med detta så jag tror faktiskt inte du har speciellt bra koll. Snackar vi mekonomen eller motsvarade så tillverkar dem grejer på licens och dem håller mycket god klass. Sen har vi segmenten som kommer under dessa där det börjar bli lite oroligt kring kvalité och därefter har vi dem som t.ex. blandar in plast i bromsbelägg osv. Som ett exempel så har du generellt 200% längre bromssträcka med ett piratkopierat bromsbelägg kontra ett original eller licens tillverkat.

Eftersom du inte själv vet vad piratkopierade delar är så har du ingen vidare koll på vad du köper helt enkelt.


Det jag ville påstå är att allt som inte är orginal är fejk/kopia av nåt slag. Ibland kan ju kopian vara bättre än orginalet.
 

Sten

Cartier
Man får ju skilja på fake och pirat/eftermarknadsdelar.

Fake = när en vara utger sig för att vara något den inte är, med (falskt) namn och allt. Typ falska klockor med "Rolex" på tavlan.

"Bosses Bromsbelägg" som passar på en Volvo är inte fake så länge de inte är märkta med "Volvo" eller som annan märkesvara. Att de sedan kan vara både kass och farliga är en annan sak...

"Piratdelar" kan vara bra, och ibland exakt samma som original men i annan kartong. Men det är ju svårt att veta innan man testat. Och då kan det vara för sent.

Snikiga bromsbelägg kan bli livsfarligt för dig och andra. En fake Rolex är mest pinsamt för bäraren. Hellre då något flådigt från Ur&Penn...

skickat via mobilen och Tapatalk

Exakt!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Man får ju skilja på fake och pirat/eftermarknadsdelar.

Fake = när en vara utger sig för att vara något den inte är, med (falskt) namn och allt. Typ falska klockor med "Rolex" på tavlan.

"Bosses Bromsbelägg" som passar på en Volvo är inte fake så länge de inte är märkta med "Volvo" eller som annan märkesvara. Att de sedan kan vara både kass och farliga är en annan sak...

"Piratdelar" kan vara bra, och ibland exakt samma som original men i annan kartong. Men det är ju svårt att veta innan man testat. Och då kan det vara för sent.

Snikiga bromsbelägg kan bli livsfarligt för dig och andra. En fake Rolex är mest pinsamt för bäraren. Hellre då något flådigt från Ur&Penn...

skickat via mobilen och Tapatalk
Den stora skillnaden här är att fakeklockor tillverkas och säljs illegalt av kriminella organisationer där arbetarna jobbar under slavlika förhållanden, har mycket svårt att tro att bildelar tillverkas på samma sätt.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Oj, här var det många kreativa visa svar.
Vad tror du om att:
Beröm honom till den nya läckra klockan.
Leder till två scenarior
1 han erkänner att den är fake
2 han bla bla bla bullshittar hur han köpt en rolex
Då bygger du upp än mer när du ngn dag senare noterar inför honom att dd aldrig tillverkat en sådan modell, kollegan tappar ansiktet.:blackalien:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det jag ville påstå är att allt som inte är orginal är fejk/kopia av nåt slag. Ibland kan ju kopian vara bättre än orginalet.


Jag märker att du inte har koll på vad du snackar om så vi lämnar diskussionen här, det var du som valde att snacka om fejk bildelar och sedan vet du inte ens vad det är. Lycka till med framtida bildelar.
 

Sten

Cartier
Jag märker att du inte har koll på vad du snackar om så vi lämnar diskussionen här, det var du som valde att snacka om fejk bildelar och sedan vet du inte ens vad det är. Lycka till med framtida bildelar.

Jo, det är nog lika så bra :) Lätt även att missförstå varandra då man diskuterar via forum...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag skulle faktiskt inte bry mig.., vill någon bära en fejkrolle så får väl denna göra det, inte mitt bekymmer.. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Att inför ett sittande bord med kolleger börja gapa om att bordsgrannen minsann har en Rolexkopia som kanske tillverkats av barnarbetare och distribuerats av den organiserade brottslighetens mörksmän känns sådär i mina öron. Risken är nog ganska stor att du framstår som den största pajasen vid bordet.
Ja det är ju bättre att hålla käft och köra på minsta motståndets lag genom livet....
 
Topp