• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer 43mm funka? (IWC 3777)

Turbotom

Omega
Sitter och drömmer på Instagram i det fina julvädret, och hittade i mitt tycke en fantastiskt fin IWC Pilotklocka! Har länge varit sugen på en IWC, men har tvekat lite. Kommer 43mm se jättestort ut? tänker mest på att tavlan är rätt stor den med.
Tog fram ett av mina finare kvalitetsverktyg och mätte min Speedmaster Pro till 42mm, och kom då genast några steg närmare "köp" knappen. Vad tror ni?

PilotsWatch_Chronograph_IW3777_Slideshow.008c1766b90cb37653c5e6b0bbdbc8d6.jpg


bild (4).JPG


bild (5).JPG
 

Subby

Rolex
Det bästa är ju att prova, i mitt tycke är det för stort men det är ju för att jag är van vid klockor som har mindre diameter(min största klocka är 41mm) och jag skulle inte kunna bära just den modellen.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Blir nog en tur förbi Krons ur runt jul. IWC´n skall vara 15mm tjock, mäter min Speedy till ca 14mm, hmmm...

Låter förnuftigt. Skulle inte köpa oprovat. Mycket fin men skapligt stor och hög klocka. Köpte nyligen en åt en kollega samtidigt som jag köpte min Ingy. Ingyn är 40mm och sitter på min 18cm-handled. Polarens handled är betydligt smalare, vet dock inte exakt mått, men klockan ser STOR ut på honom:
IMG_0137.JPG
 

sir alex

Panerai
IWC kommer med en uppdatering av pilotserien 2016 så vänta och se ifall de gör några ändringar på chronon. Väldigt fin klocka hur som helst.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skillnaden mellan 3717 och 3777 upplevs som större än de 1mm det faktiskt skiljer pga 3777 har tunnare glasring och större urtavla. Tycker också den är snyggare men svårt att hitta fräscha exemplar till rätt pris tycker jag.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Den är lååååång. Betydligt längre bandhorn till bandhorn än Speedyn, samt högre som folk skrivit
 
Jag skulle personligen leta efter en 3717 av två anledningar. 3777 ser väääldigt stor ut vilket är ett minus i mina ögon. Sen kan jag bara hålla med @snoozarn att datumvisningen inte är snygg på den sistnämnda.

Lucky hunting.
 

pederr

Cartier
Jag gillar dag/datumvisningen på 3777, känns väldigt cockpit. Den känns generellt mer "pilotig" vad gäller storlek och design, så frågan är när och till vad du vill ha den?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag hade tidigare 3878 (samma boett som 3777) men sålde den för jag tyckte den var för stor efter ett tag.
Som andra har sagt så upplevs den större än måtten då glasringen är tunn, blir bara urtavla av alltihopa.
Så den såldes och jag landade istället i den klassiska 3717 som känns mindre.
Rådet som vanligt är att prova innan. 3777 bör inte vara några problem att hitta inne i lager hos AD.
image.jpeg

image.jpeg
 

Phileas Fogg

Cartier
Sitter och drömmer på Instagram i det fina julvädret, och hittade i mitt tycke en fantastiskt fin IWC Pilotklocka! Har länge varit sugen på en IWC, men har tvekat lite. Kommer 43mm se jättestort ut? tänker mest på att tavlan är rätt stor den med.
Tog fram ett av mina finare kvalitetsverktyg och mätte min Speedmaster Pro till 42mm, och kom då genast några steg närmare "köp" knappen. Vad tror ni?

PilotsWatch_Chronograph_IW3777_Slideshow.008c1766b90cb37653c5e6b0bbdbc8d6.jpg


bild (4).JPG


bild (5).JPG
Är både ägare av en speedy och ett par tunna handleder och de funkar ganska bra tillsammans, provade den där iwc:n för ett par veckor sen och den kändes som ett väggur på min arm.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag hade tidigare 3878 (samma boett som 3777) men sålde den för jag tyckte den var för stor efter ett tag.
Som andra har sagt så upplevs den större än måtten då glasringen är tunn, blir bara urtavla av alltihopa.
Så den såldes och jag landade istället i den klassiska 3717 som känns mindre.
Rådet som vanligt är att prova innan. 3777 bör inte vara några problem att hitta inne i lager hos AD.
image.jpeg

image.jpeg
3878 är dock ännu högre än 3777. För övrigt är 3878 helt magisk och jag förbannar mina sparrisarmar att jag inte kan bära upp en snyggt.
 

sir alex

Panerai
Inte mer än att de uppdaterar varje modellserie var femte år och att 2016 är det dags för pilotklockorna. Har sett bilder på IWC:s forum på några mindre förändringar på Big Pilot men annars så är det hemligt än så länge.
 

Turbotom

Omega
Jag hade tidigare 3878 (samma boett som 3777) men sålde den för jag tyckte den var för stor efter ett tag.
Som andra har sagt så upplevs den större än måtten då glasringen är tunn, blir bara urtavla av alltihopa.
Så den såldes och jag landade istället i den klassiska 3717 som känns mindre.
Rådet som vanligt är att prova innan. 3777 bör inte vara några problem att hitta inne i lager hos AD.
image.jpeg

image.jpeg

Precis som du säger, en 3717 ser helt klart bättre ut! Ska leta upp en sån och provflyga!
 

Maverick

Omega
Inte mer än att de uppdaterar varje modellserie var femte år och att 2016 är det dags för pilotklockorna. Har sett bilder på IWC:s forum på några mindre förändringar på Big Pilot men annars så är det hemligt än så länge.

Taget. Jag hade för mig att 2012 var senaste gången det var piloternas "tur" och att det i så fall inte vore dags för en ny runda förrän 2017. Hade gissat att 2016 var dykarnas år. Men ser mer fram emot pilotnyheter!
 
Topp