• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer klockan att förstöras?

Mangusta

Cartier
Om klockor som har varit vattentäta inte klarar trycktestet längre måste dom servas då eller kan man bara låta bli att duscha och bada med dom? Förstörs dom på något sätt av att inte längre vara vattentäta? Självklart menar jag inte om man sänker dom i vatten utan bara om använder dom som vanligt minus vatten.

Så, skadas klockan av att användas men slippa vatten? Är det okej att strunta i att serva den tills urverket går sönder och att man då först lämnar in klockan för ett nytt urverk?

Det är quartz jag pratar om.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har nästan bara vintageklockor och även om jag inte har trycktestat dem, så tar jag för givet att dem flesta inte skulle klara ens 1m trycktest :) Om ingen säger annorlunda, så skulle jag säga att det är lugnt att bara köra på och akta klockan för vatten/fukt. Skydda/ta av klockan vid matlagning, regn, bastu, dusch osv...
 

Mangusta

Cartier
Jag har nästan bara vintageklockor och även om jag inte har trycktestat dem, så tar jag för givet att dem flesta inte skulle klara ens 1m trycktest :) Om ingen säger annorlunda, så skulle jag säga att det är lugnt att bara köra på och akta klockan för vatten/fukt. Skydda/ta av klockan vid matlagning, regn, bastu, dusch osv...

Oj, tror du att dom inte ens klarar regn eller matlagning? Då blir det genast lite jobbigare att använda dom. :D Jag hade hoppats att jag kunde använda dom som vanligt bortsett från att duscha och bada med dom. Tack för ditt svar. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Oj, tror du att dom inte ens klarar regn eller matlagning? Då blir det genast lite jobbigare att använda dom. :D Jag hade hoppats att jag kunde använda dom som vanligt bortsett från att duscha och bada med dom. Tack för ditt svar. :)


Haha, det är nog bara jag som är överdrivet försiktig, allt är väl relativt beroende vad det är för klocka. Hur gick det vid trycktestet? klarade den något djup, eller var den helt otät? Om den är helt otät och du har otur så kan det komma in fukt vid kronan vid kraftigt regn t.ex.

https://klocksnack.se/threads/fukt-vatten-på-urtavlan.11840/#post-211693

Det är Tagen vi snackar om va?
 

Mangusta

Cartier
Haha, det är nog bara jag som är överdrivet försiktig, allt är väl relativt beroende vad det är för klocka. Hur gick det vid trycktestet? klarade den något djup, eller var den helt otät? Om den är helt otät och du har otur så kan det komma in fukt vid kronan vid kraftigt regn t.ex.

https://klocksnack.se/threads/fukt-vatten-på-urtavlan.11840/#post-211693

Det är Tagen vi snackar om va?

Jag har inte fått tillbaka den än. Den kommer i slutet av nästa vecka. Första testet klarade den men inte det andra. Vet inte varför dom testade två gånger. Jag ska fråga om den klarade något djup som du sa, tack för tipset, för det avgör väl hur illa det är och om den pallar för regn t ex?

Det är nog jag som blev lite dumsnål kanske när dom pratade om att byta urverk på båda klockorna som faktiskt inte går fel och inte heller är använda speciellt mycket så jag tänkte att det kanske kan vänta tills det är dags att faktiskt byta urverk. Det är ju ingen katastrof om jag inte kan duscha och bada med dom liksom.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har inte fått tillbaka den än. Den kommer i slutet av nästa vecka. Första testet klarade den men inte det andra. Vet inte varför dom testade två gånger. Jag ska fråga om den klarade något djup som du sa, tack för tipset, för det avgör väl hur illa det är och om den pallar för regn t ex?

Det är nog jag som blev lite dumsnål kanske när dom pratade om att byta urverk på båda klockorna som faktiskt inte går fel och inte heller är använda speciellt mycket så jag tänkte att det kanske kan vänta tills det är dags att faktiskt byta urverk. Det är ju ingen katastrof om jag inte kan duscha och bada med dom liksom.


Så som jag förståt det, så brukar man testa med ett lägre tryck först, t.ex 3 atm (30m). Sedan går man på ett högre tryck 5-10 atm.
Om din klocka klarade 3 atm men är specificerad för 100-200 meter så klarar den ju inte specifikationerna satta av TAG. Urmakaren föreslår dig troligtvis att skicka in den till TAG för att lösa det, och då är det ju upp till dig om du vill att klockan ska fungera för bad/dyk.

Klarar den 3 atm så tror jag inte matlagning/regn borde vara något problem?

Hör med urmakaren om vad han säger om att fortsätta använda den om du skippar bad.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Beror på vad du tänkt ha klockorna till. Om djupdykning så bör du åtgärder felet, annars skulle det kunna vänta om du prioriterar annat för tillfället :)
 

Mangusta

Cartier
Tack för svar grabbar. Djupdykning står inte på schemat. :D

Jag blev mer irriterad på att urmakarna (två olika!) vill skicka iväg dom till fabrik för att byta felfria urverk för tusentals kronor när klockorna behöver täthetsservice och inte nya urverk. Det är andra gången jag hör det på kort tid nu att klockorna ska ha nya urverk för att dom inte är täta. :confused: Så det var därför jag tänkte att om inte klockorna förstörs så kanske jag hoppar över att göra täthetsservice och väntar tills jag måste byta urverk när dom har skurit ihop i framtiden vare sig det är 1 eller 12 år tills dess. Det är därför jag vänder mig till expertisen här och undrar om det skadar klockorna att inte vara vattentäta? Att sänka dom i havet räknas inte förstås utan jag menar vanligt användande på torra land men möjligtvis i regn ibland. ;)
 
Topp