• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer lagstiftningen om ”Swiss made” att ändras?

C

China

Guest
Inledning.

Det har länge pågått en het debatt om att ändra kriterierna för att få kalla en klocka "Swiss made". Den Schweiziska klockindustrin är delad i två läger, dem som vill behålla den nuvarande lagstiftningen, och falangen som vill skärpa reglerna. Det Schweiziska parlamentet är splittrat, och det kan ta tid innan man kommer till ett beslut.

Vad det handlar om är en skärpning av hur stor del av värdet på en produkt som skall härstamma från Schweiz, för att produkten uppfyller kraven på att vara "Swiss made". I dagsläget ligger gränsen för klockor på 50 %, och nu finns en stark opinion för att höja ribban till 60 %. Frågan är hur en ändring skulle påverka branschen, jag ser både för och nackdelar med att skärpa kriterierna, och även en risk att det hela enbart handlar om ett spel för gallerierna. Dagens regelverk är minst sagt ganska luddigt, för att inte säga underligt på en del punkter.

"Swiss made" enligt den nuvarande lagstiftningen.

För att en klocka ska få kallas "Swiss made" gäller följande;
  • Urverket är Schweiziskt.
  • Urverket har monterats i boetten i Schweiz.
  • Tillverkaren har gjort den slutgiltiga kvalitetskontrollen i Schweiz.
Reglerna för att ett urverk är godkänt som "Swiss made";
  • Urverket har monterats i Schweiz.
  • Urverket kvalitetskontrollerats av tillverkaren i Schweiz.
  • Schweiztillverkade komponenter står för minst 50 % av det totala värdet, utan att ta hänsyn till monteringskostnader.

Ett armband får endast märkas "Swiss made" om det är av Schweizisk tillverkning och klockan även är Schweizisk. Ett armband anses vara Schweiziskt om det har genomgått en väsentlig tillverkningsprocess i Schweiz och om 50 procent av produktionskostnaderna har sitt ursprung i Schweiz.

En boett anses Schweizisk om den har genomgått en väsentlig tillverkning i Schweiz (stämpling, svarvning eller polering), den har monterats och kontrollerats i Schweiz, och över 50 procent av tillverkningskostnaderna (exklusive värdet av materialet) beror på bearbetning som utförs i Schweiz.

Ovanstående kriterier för "Swiss made" är fritt översatta från Federation of the Swiss Watch Industry FH.

http://www.fhs.ch/en/swissm.php

Vad "Swiss made" innebär i praktiken.

För att ta den korta versionen, så handlar det om att den Schweiziska tillverkningen många gånger i själva verket är i högsta grad internationell, men med inslag av olika moment i tillverkningen och den slutliga kvalitetskontrollen som utförs i Schweiz. För att ta ett ganska typiskt exempel så blir en billigare klocka "Swiss made" enl. nedanstående recept.
  • Urverket tillverkas som ébauche i ett låglöneland, och monteras där till stor del.
  • Några komponenter tillverkade i Schweiz monteras, eller så omarbetas delar av urverket.
  • Urverket justeras/reguleras och slutkontrolleras i Schweiz.
  • Armband och boett tillverkas i ett annat land, för att sedan få t.ex. slipning/polering för att uppfylla villkoren för "Swiss made".
  • Klockan monteras och slutkontrolleras i Schweiz.

Det som är aningen kontroversiellt med "Swiss made" är att kriterierna växlar en del beroende på vilka komponenter det rör sig om, och att tillverkarna faktiskt själva genom sin branschorganisation agerar som kontrollorgan. Man har också full frihet när det gäller bedömningen av vad som är produktions/tillverkningskostnad. Det kan tyckas aningen hårdsmält, men faktum är att det hittills har fungerat mycket bra.

Men ibland blir det en del rabalder, som t.ex. när urverk från Kinesiska Sea gull dyker upp som "Swiss made". Claro-Semag CL-888, är ett ganska intressant exempel på hur en Kines helt lagligt blir "Swiss made". I länken från WUS kan man jämföra ST16 och CL-888 på komponentnivå.

http://www.tractionink.com/watch_wiki/index.php?title=Claro-Semag

http://forums.watchuseek.com/f72/claro-semag-cl-888-versus-sea-gull-st16-tear-down-312588.html

Kommer vi som klockköpare att påverkas?

Det finns mycket som pekar på att man kommer att höja ribban från 50 % till 60 % för "Swiss made". Allt fler Schweiziska tillverkare har börjat flytta hem stora delar av produktionen, eller i vart fall själva stå för tillverkningen i egna anläggningar utomlands. Orsaken är att kunna säkra sin produktion, man minimerar risken för brist på olika komponenter och blir mindre beroende av underleverantörer. En kvalificerad gissning är att vi som klockköpare kommer att få stå för delar av notan, då det initialt handlar om stora investeringar hos klocktillverkarna. Frågan är nog om vi egentligen inte redan är där.

Däremot så tror jag inte att kvalitén kommer att påverkas av en skärpning av reglerna för "Swiss made", även att en del tillverkare i teorin skulle kunna frestas att öka andelen lågpriskomponenter för att klara de nya kraven. Men kanske kommer en del varumärken att få problem och försvinna eller gå upp i andra företag. 10 % hit eller dit kan tyckas lite, men det är många gånger stora investeringar som krävs. Fast det återstår också att se hur FH (Federation of the Swiss Watch Industry), kommer att tillämpa sitt regelverk, och om höjningen till 60 % kommer att användas som alibi för ytterligare prishöjningar.

Nåväl, vi får se hur det utvecklar sig. Som avslutning så har Reuters skrivit en tänkvärd artikel i ämnet.

http://www.reuters.com/article/2013/03/04/us-luxury-watches-swissmade-idUSBRE9230KS20130304
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Intressant info med trevlig grafisk förpackning.

Håller med här, hoppas absolut att kraven skärps så kanske andelen Theorema och liknande pajasmärken kanske minskar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kanske missade det i inlägget, men jag har för mig att jag hört från dig China , eller någon annan att ETA eventuellt skulle sluta sälja till tillverkare från andra länder än Schweiz. .
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag kanske missade det i inlägget, men jag har för mig att jag hört från dig China , eller någon annan att ETA eventuellt skulle sluta sälja till tillverkare från andra länder än Schweiz. .

Långkörare, ETA har pga sin "dominerande" ställning inte fått agera riktigt hur man vill map prissättning, leveransvägran etc. Swiss competition authority har konstant nåt case mot ETA rullande. De vill ju såklart begränsa försäljning av råverk och balanser tex utanför swatch-gruppen så långt det går, oavsett nationalitet, därav den independent-utveckling vi sett på senare år.
Var nån tråd i höstas tror jag?
 

Archie

Cartier
Reglerna för att ett urverk är godkänt som "Swiss made";

  • Urverket har monterats i Schweiz.
  • Urverket kvalitetskontrollerats av tillverkaren i Schweiz.
  • Schweiztillverkade komponenter står för minst 50 % av det totala värdet, utan att ta hänsyn till monteringskostnader.
För att ta ett ganska typiskt exempel så blir en billigare klocka "Swiss made" enl. nedanstående recept.
  • Urverket tillverkas som ébauche i ett låglöneland, och monteras där till stor del.
  • Några komponenter tillverkade i Schweiz monteras, eller så omarbetas delar av urverket.
Förstår inte hur ovanstående går ihop och att kinesiska sea gull och andra ebauche som tillverkats i låglöneländer kan hamna under definitionen swiss made. Det står ju i reglerna att schweizTILLVERKADE komponenter ska vara 50% vilket INTE innefattar montering. Skilj alltså på tillverkning och montering här. Tillverkning är ju när man utifrån råmaterial(tacka, stång, pellets, plåtrullar etc) bearbetar (fräser, borrar, gjuter, honar, slipar, stansar etc). Alltså måste 50% av totala värdet på komponenterna utgöras av sådana gjorda i schweiz. Gör verkligen sea gull det? I så fall så köper väl sea gull in schweiziska komponenter till kina för montering och tillägg av lite andra komponenter, samt sedan skickas tillbaks till schweiz för slutmontering och kvalitetskontroll.
Jag ser ju inte hur de kan få någon större ekonomi i detta men visst, om de följer reglerna så borde väl de få kalla sig swiss made. Det är ju viktigare var komponenterna är tillverkade än var de är monterade känns det som...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Intressant läsning!

Man får ju hoppas att de skärper till reglerna, känns som om konceptet "swiss made" blir rätt utvattnat om de får trixa så mkt som texten påvisar.
 
C

China

Guest
Förstår inte hur ovanstående går ihop och att kinesiska sea gull och andra ebauche som tillverkats i låglöneländer kan hamna under definitionen swiss made. Det står ju i reglerna att schweizTILLVERKADE komponenter ska vara 50% vilket INTE innefattar montering. Skilj alltså på tillverkning och montering här. Tillverkning är ju när man utifrån råmaterial(tacka, stång, pellets, plåtrullar etc) bearbetar (fräser, borrar, gjuter, honar, slipar, stansar etc). Alltså måste 50% av totala värdet på komponenterna utgöras av sådana gjorda i schweiz. Gör verkligen sea gull det? I så fall så köper väl sea gull in schweiziska komponenter till kina för montering och tillägg av lite andra komponenter, samt sedan skickas tillbaks till schweiz för slutmontering och kvalitetskontroll.
Jag ser ju inte hur de kan få någon större ekonomi i detta men visst, om de följer reglerna så borde väl de få kalla sig swiss made. Det är ju viktigare var komponenterna är tillverkade än var de är monterade känns det som...

Det handlar som sagt om tillverkningskostnader, och du har nog fått det här med Sea gull lite om bakfoten. Claro-Semag CL-888 i mitt exempel är "Swiss made" efter att ha modifierats för att klara kraven, Sea gull ST16 i sitt ursprungliga utförande är Kinesisk tillverkning.

http://www.tractionink.com/watch_wiki/index.php?title=Claro-Semag
 
C

China

Guest
Intressant läsning!

Man får ju hoppas att de skärper till reglerna, känns som om konceptet "swiss made" blir rätt utvattnat om de får trixa så mkt som texten påvisar.

Faktum är att det i stort sett varit så här sedan 1970talet, och visst finns det lika många hål i lagstiftningen som i en Schweizerost. Men samtidigt så handlar det om minimikrav, mer exklusiva tillverkare har ofta en ganska bra marginal även till en framtida 60% regel. Å andra sidan skulle vi förmodligen inte haft några "Swiss made" klockor i den lägre prisklassen om inte billigare komponenter från andra länder vore tillåtna.
 
C

China

Guest
Då var höjningen av ribban till 60% klubbad och klar i parlamentet, FH verkar står eniga och nu börjar arbetet med att utforma de nya kriterierna. Själv hade jag väntat mig fortsatt krångel och ev. överklaganden, då det fanns en del motsättningar. Som det ser ut nu så kanske FH går ut med de nya kriterierna redan i år, vi får vänta och se.

Pressrelease från FH.

Project to strengthen Swiss made in the watch industry on track.
(June 21, 2013)

After six years of work, Parliament this morning passed the Swissness bill, which sets at 60% the minimum rate of Swiss value for Swiss industrial products. On this basis, the authorities will be able to drive forward plans to strengthen the Swiss made label in the watch industry.

This morning the Swiss Parliament brought to an end six years of discussions and adaptations of the Swissness bill when it passed the law in both chambers. This new legal framework sets at 60% the minimum rate of Swiss value for industrial products. The FH, which has been closely involved in this issue and has consistently supported the 60% rate, applauds this important and very favourable decision. The bill as passed will bolster Switzerland's industrial marketplace and employment, as well as the reputation of Swiss products abroad. Above all it answers the wishes of consumers, who rightly expect that products marked "Swiss made" should be manufactured for the most part in Switzerland.

Approval of the Swissness bill was a prerequisite for advancing the project to strengthen Swiss made in the watch industry. The latter, approved by the great majority in the industry and referred to the Federal Department of Justice and Police as far back as 2007, will now be able to forge ahead on a concrete footing. No further obstacles or time limits now stand in the way of commencing the revision procedure.

During this six year waiting period, the watch industry project has by no means lain dormant. It has been the subject of preliminary informal discussions with the Swiss authorities and has already undergone a number of adaptations. It is now time to move to the official phase and the FH is looking forward to this new decisive stage. It will therefore be asking the Federal authorities to resume work on its draft ordinance so that it can be adopted by the Federal Council as soon as possible.

http://www.fhs.ch/en/news/news.php?id=1172
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då var höjningen av ribban till 60% klubbad och klar i parlamentet, FH verkar står eniga och nu börjar arbetet med att utforma de nya kriterierna. Själv hade jag väntat mig fortsatt krångel och ev. överklaganden, då det fanns en del motsättningar. Som det ser ut nu så kanske FH går ut med de nya kriterierna redan i år, vi får vänta och se.

Pressrelease från FH.



http://www.fhs.ch/en/news/news.php?id=1172

Utmärkt, då kanske vi slipper billiga skithybrider som märkts som Swiss Made.
 
  • Like
Reactions: ZQT
C

China

Guest
Utmärkt, då kanske vi slipper billiga skithybrider som märkts som Swiss Made.

Ja, om inte annat så kan det bli problem med en del lågprisproduktion. Men jag är inte så säker på att det blir en större förbättring i praktiken, det återstår att se vilka nya kriterier som FH har kokat ihop. Själv hade jag gärna sett att man skärpte kraven ytterligare och hellre räknar komponenterna i % än tillverkningskostnader, för att ta ett exempel. Trots allt så känns det lite löjligt om det även i fortsättningen räcker med att montera några hjul och fila lite på rotorn, för att ett urverk ska bli "Swiss made".
 

_jonte

Patek
Ja, om inte annat så kan det bli problem med en del lågprisproduktion. Men jag är inte så säker på att det blir en större förbättring i praktiken, det återstår att se vilka nya kriterier som FH har kokat ihop. Själv hade jag gärna sett att man skärpte kraven ytterligare och hellre räknar komponenterna i % än tillverkningskostnader, för att ta ett exempel. Trots allt så känns det lite löjligt om det även i fortsättningen räcker med att montera några hjul och fila lite på rotorn, för att ett urverk ska bli "Swiss made".
Vet du hur det ligger till med ETA-verk idag?
Vilka tillverkar i Kina?
 
C

China

Guest
Vet du hur det ligger till med ETA-verk idag?
Vilka tillverkar i Kina?

ETA gör som vanligt, produktion lite varstans och slutmontering i Schweiz för deras urverk som är "Swiss made". Så gott som alla större tillverkare har produktion i Kina eller övriga Asien.
 

point1

Cartier
ETA gör som vanligt, produktion lite varstans och slutmontering i Schweiz för deras urverk som är "Swiss made". Så gott som alla större tillverkare har produktion i Kina eller övriga Asien.

Vilka är dessa större tillverkare? Jag vet att det märke som ligger mig närmast, JLC, tillverkar allt in-house. Kan inte tänka mig att Patek, VC, AP, Breguet, Blancpain osv tillverkar i Kina eller Asien? Eller menar du kanske ännu större tillverkare?
 
Topp