• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer man verkligen undan med 55mm? (IWC Big Pilot's Heritage Watch 55)

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
http://www.iwc.com/en/news/precisely-on-course/

FEATURES
  • Mechanical movement
  • Small hacking seconds at “6 o’clock”
  • Glucydur®* beryllium alloy balance
  • Breguet spring
  • Soft-iron inner case for protection against magnetic fields
  • Screw-in crown with friction clutch
  • Glass secured against displacement by drop in air pressure
  • Limited edition of 100 watches
MOVEMENT
  • IWC-manufactured calibre: 98300
  • Frequency: 18,000 A/h | 2.5 Hz
  • Jewels: 18
  • Power reserve: 46 h
  • Winding: Hand-wound
WATCH
  • Materials: Titanium case, black dial, brown calfskin strap, titanium pin buckle
  • Glass: Sapphire glass, convex, antireflective coating on both sides
  • Water-resistant: 6 bar
  • Diameter: 55 mm
  • Height: 13.5 mm


Visst är det någon här som sagt att oversize-trenden är över? ...IWC begs to differ!
Jag inser att jag, och mina spensliga armar, knappast är norm som tycker att min AT:s 39mm är i största laget.
Men femåenhalv centimeter... Det är en rätt stabil grunka att ha runt handleden!

MTM1NjE3NTA2Njk3MDU3NTU0.jpg

55mm.


MTM1NjE3NTA4MDM5MzIzNjE4 (1).jpg


Finns som 48mm också, för dem med små barnarmar...


MTM1NjE3NTA4MDM5MjU4MDgy.jpg

...och då har den dessutom en halvrolig detalj på bakboetten (saknas på femtifemman).


Jag är inget direkt fan av IWC's pilot-homage från början, och jag vet väl inte direkt om intrycket stärktes av en bjässe som denna.
Men. To each, it's own och allt det där.
Finns så klart en poäng i att ha stora pilotklockor - även om det, så klart, inte fyller någon direkt funktion på dessa moderna ur.
 

wotan

Rolex
55mm hade ju originalet och det säljs ju fortfarande:)
Träffade på en finnpajsare med lacos 55mm flieger, såg inte så farligt stor ut irl.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
55mm hade ju originalet och det säljs ju fortfarande:)
Träffade på en finpajsare med lacos 55mm flieger, såg inte så farligt stor ut irl.

Really?
Tji fick jag, när jag nu tänkte försöka bidra med något annat än att bara berömma folks klockor. ;)
Såg rubriken "IWC debuts it's largest watch, the..." och tänkte att fan... här kanske man kan vara först med något.
Gjorde också lite due diligence och kollade IWC:s webb. Hittade ingen femtifemma, men visst, jag letade inte ihjäl mig!

Man ska givetvis inte bara gå på diametern. Klart att det är annat som spelar in i huruvida en klocka känns stor eller inte.
Nöjer mig med att konstatera att den förmodligen sett rätt märklig ut på mig!

Överhuvudtaget så är det rätt lite hos IWC som intresserar mig något särskilt. Visst Portuguese ska man så klart tycka om, och sådär. Men i själva verket är det nog bara Ingenieur som jag verkligen känner något inför. En sån får det bli nån gång!
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Varför i h-vete ska de vara stora?!? Snygga men alldeles för stor för tunnisen (om armarna i alla fall :cool:) som lyssnar till namnet Nicklas :banghead: :dead:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
55mm hade ju originalet och det säljs ju fortfarande:)
Träffade på en finnpajsare med lacos 55mm flieger, såg inte så farligt stor ut irl.

flieger_!.jpg


Googlade lite handledsskott (som absolut kan vara missvisande), och nog tycker jag att det ser rätt stort ut.

Idealiskt är givetvis att ha den utanpå en fodrad pilotjacka, men då kommer RDJ:s bevingade ord ifrån filmen Tropic Thunder in i bilden. "He went full retard. Never go full retard." ;)
 

sir alex

Panerai
Klockan vänder sig till IWC-samlare så tror knappt att klockan kommer att bäras utan snarare beundras i en klocklåda. Stor som ett as men cool.
 
Topp