• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer oberoende urmakare att finnas i framtiden?

C

China

Guest
För varje år som går blir det allt svårare för urmakare som inte är återförsäljare för ett varumärke att få tag på delar och serva klockor, då många av de större Schweiziska varumärkena strypt tillgången. Som utvecklingen ser ut idag så kommer klockköpare att vara helt beroende av service från tillverkarens återförsäljare, då det blir allt svårare att hitta en oberoende urmakare som klarar att få fram reservdelar. I praktiken så medför det här en slags monopolisering, där tillverkaren har full kontroll över både prissättning och vem som har möjlighet att köpa reservdelar och utföra en service.

Frågan är om den oberoende urmakaren som servat alla tänkbara klockor åt sina kunder och många gånger har en unik yrkeserfarenhet, har någon framtid. Jag tycker att vi har en ganska sorglig situation där de små företagen får det allt svårare, samtidigt som mycket yrkeskunskap riskerar att försvinna. Dagens situation slår mot nya generationer av urmakare som utbildas, småföretagen har oftast inte råd med en lärling eller två. Och det är tyvärr ganska typiskt att det mindre urmakeriet upphör när ägaren gått i pension, utan att haft möjlighet att föra kunskaperna vidare till yngre generationer.

Att olika tillverkare tillämpar en policy som gör att kunden mer eller mindre är bunden till dem för att få service, kan man se på olika sätt. Kunden får en trygghet när man vet att tillverkaren tar hand om service, eller så har kunden hamnat i en beroendeställning i brist på alternativ. Det finns heller inga lagliga hinder för en tillverkare som vill strypa tillgången på reservdelar och urverk, det är helt upp till olika varumärken hur man vill agera. Priserna på service fortsätter att stiga, och allt fler oberoende urmakare försvinner.

Kanske är det dags för en ny ”Save the Time” kampanj?


En omfattande diskussion om ”Save the Time” på WUS;

http://forums.watchuseek.com/f2/save-time-corporate-monopoly-australia-updated-688449.html
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Intressant frågeställning som är rätt komplex.
Tror inte monopol leder till något gott, speciellt inte när man bara tex kan skicka in sin vintage klocka på service till tillverkaren och dom byter ut tavlan när du bara vill ha service.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Komplicerad fråga, rent generellt är jag emot monopol men det finns många oberoende därute som snarare förstör än servar din klocka. Fördelen med ADservice är att urmakarna är utbildade på ditt ur, nackdelen är att priserna pressas uppåt.
 
C

China

Guest
Intressant frågeställning som är rätt komplex.
Tror inte monopol leder till något gott, speciellt inte när man bara tex kan skicka in sin vintage klocka på service till tillverkaren och dom byter ut tavlan när du bara vill ha service.

Ja, problemet är som sagt om en tillverkare ska diktera vad som skall åtgärdas vid en service. Men nu finns det för all del även de som är mer lyhörda och lyssnar på sina kunder, fast ibland får man vara ganska envis själv.

Komplicerad fråga, rent generellt är jag emot monopol men det finns många oberoende därute som snarare förstör än servar din klocka. Fördelen med ADservice är att urmakarna är utbildade på ditt ur, nackdelen är att priserna pressas uppåt.

Dåligt utförd service kan man nog få både hos en AD och en oberoende urmakare om det vill sig illa. Annars så håller jag med dig om att urmakarna hos mer exklusiva varumärken oftast gör ett mycket bra jobb, däremot så kan det nog vara lite sämre ställt med service av billigare klockor från tillverkare i låg och mellanprisklass. Mitt intryck är att man ofta byter verk och armband/boetter rakt av istället för reparationer, sagt utan att peka finger åt något särskilt håll.

Jag tror att monopolliknande agerande kommer att slå tillbaka förr eller senare, fortsätter man att pressa upp servicekostnaderna så är det nog bara en tidsfråga.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, problemet är som sagt om en tillverkare ska diktera vad som skall åtgärdas vid en service. Men nu finns det för all del även de som är mer lyhörda och lyssnar på sina kunder, fast ibland får man vara ganska envis själv.



Dåligt utförd service kan man nog få både hos en AD och en oberoende urmakare om det vill sig illa. Annars så håller jag med dig om att urmakarna hos mer exklusiva varumärken oftast gör ett mycket bra jobb, däremot så kan det nog vara lite sämre ställt med service av billigare klockor från tillverkare i låg och mellanprisklass. Mitt intryck är att man ofta byter verk och armband/boetter rakt av istället för reparationer, sagt utan att peka finger åt något särskilt håll.

Jag tror att monopolliknande agerande kommer att slå tillbaka förr eller senare, fortsätter man att pressa upp servicekostnaderna så är det nog bara en tidsfråga.

Jag är helt med dig vad det gäller det negativa med monopol. Tror dock att sannolikheten för fel är högre hos en oberoende då de inte får kontinuerlig utbildning av tillverkarna. Tror dock att på ett äldre ur är det skit samma. Personligen gillar jag att få servicecert..
 

_jonte

Patek
Känns ju mer och mer som om man bara hyr grejer man köper...frustrerande. Gäller ju inte bara klockor. Jävligt trist utveckling.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jäkligt tråkig utveckling.. Som Spencer skriver så kan det i vissa fall vara bra att få tillverkarservice och kvitto på det. Men att möjligheten att välja stryps är ju katastrof. Skulle jag tvingas skicka min Rolex till Rolex för service och att de ovillkorligen byter tavla med, skulle jag gå i taket. Förbannat ruttet ju mer man tänker på det...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jäkligt tråkig utveckling.. Som Spencer skriver så kan det i vissa fall vara bra att få tillverkarservice och kvitto på det. Men att möjligheten att välja stryps är ju katastrof. Skulle jag tvingas skicka min Rolex till Rolex för service och att de ovillkorligen byter tavla med, skulle jag gå i taket. Förbannat ruttet ju mer man tänker på det...

Fast varför skulle Rolex tvinga dig att byta tavla?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Fast det blir ju knappast "monopol"... annat än över det egna varumärket...

Trenden är väl att tillverkarna vill tjäna mer på eftermarknadsservice (som på bilmarknaden) för att hålla nere nypriset på själva produkten?

konsumenterna lär sig nog snabbt att ta in hela livskostnaden när de köper nytt och jämföra den mellan tillverkarna snarare än det som står på prislappen som sitter på klockan...

vintage blir kanske värre, men snart måste det väl finnas fungerande tillverkning med kvalitet av verksdelar i små serier i asien? Jämför MG MGB som väl går att bygga med nyproducerade delar typ. Annars får man väl börja leta donatorer till sina favoriter snart...

Själva skruvandet blir antagligen dyrare, jag vet inte hur totala mängden mekaniska klockor förändrats, men nog har det varit en boom senaste 10 åren = stora servicebehov och färre urmakare = dyrare...
 

plattfot

Rolex
Dyster framtidsvision.

Kanske blir som bilverkstäder där det finns märkes- och större kedjor typ Mekonomen och Mecca (?) medan de gamla rävarna som kunde skruva allt försvinner...
 
C

China

Guest
Nä det är det inte, de kommer byta ut slitna delar om du inte begär att de skall lämna klockan orörd.

Fast är inte den springande punkten att många tillverkare faktiskt reparerar/renoverar efter sin egen bedömning om inte kunden har speciella önskemål om att t.ex. inte polera eller byta urtavla?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Dyster framtidsvision.

Kanske blir som bilverkstäder där det finns märkes- och större kedjor typ Mekonomen och Mecca (?) medan de gamla rävarna som kunde skruva allt försvinner...

Blir lite besvärad av den kommentaren, gamla rävar som kan skruva. Hade jag haft en Omega med ett 8500 alt 9300 verk hade jag aldrig släppt in en gammal räv som inte är utbildad på verket. Självklart får han mecka mitt gamla 1570 men aldrig i HE skulle jag släppa in han på ett nytt Highend verk!
 

plattfot

Rolex
Blir lite besvärad av den kommentaren, gamla rävar som kan skruva. Hade jag haft en Omega med ett 8500 alt 9300 verk hade jag aldrig släppt in en gammal räv som inte är utbildad på verket. Självklart får han mecka mitt gamla 1570 men aldrig i HE skulle jag släppa in han på ett nytt Highend verk!

Syftade snarare på en bilmekaniker som kunde det mesta om de flesta standardbilmodeller och inte bara blint följer en manual eller serviceprogram där delar byts ut oavsett om det behövs eller ej.

Jag skulle också gå till Auktoriserad urmakare med en nyare high-endklocka oavsett märke, men tycker det är trist om urvalet ställen att gå med sin vintageklocka minskar...
 

POO

Panerai
Jag tror det bara är en tidsfråga innan man kan plocka ihop ett gammalt rolexverk av nytillverkade delar. Allt annat går ju redan att få tag på.
 
C

China

Guest
Fast det blir ju knappast "monopol"... annat än över det egna varumärket...

Trenden är väl att tillverkarna vill tjäna mer på eftermarknadsservice (som på bilmarknaden) för att hålla nere nypriset på själva produkten?

konsumenterna lär sig nog snabbt att ta in hela livskostnaden när de köper nytt och jämföra den mellan tillverkarna snarare än det som står på prislappen som sitter på klockan...

vintage blir kanske värre, men snart måste det väl finnas fungerande tillverkning med kvalitet av verksdelar i små serier i asien? Jämför MG MGB som väl går att bygga med nyproducerade delar typ. Annars får man väl börja leta donatorer till sina favoriter snart...

Själva skruvandet blir antagligen dyrare, jag vet inte hur totala mängden mekaniska klockor förändrats, men nog har det varit en boom senaste 10 åren = stora servicebehov och färre urmakare = dyrare...

Nej, monopol är väl inte rätt ord för det här fenomenet.

Jag tycker väl inte att priserna på nya klockor har gått ned som ett resultat av de ökade servicekostnaderna, men förstår hur du menar med parallellen till bilmarknaden. Rent krasst så handlar det om att eliminera konkurrensen från oberoende urmakare, vilket medför större volymer på service i ett läge där konkurrensen minskat eller är helt eliminerad, och kunderna har inget annat val än att acceptera tillverkarens prissättning.

En annan bieffekt är att man som kund inte kan få en "second opinion", och prisjämförelser blir meningslösa då priset för service går efter tillverkarens prislista. Jag har ganska svårt att se hur något gott kan komma ur det här för klockköpare, och på sitt sätt så handlar det om ett cyniskt svek mot de oberoende urmakare som genom sitt arbete faktiskt hjälpt till att bygga starka varumärken och fungerat som ambassadörer för hela branschen.

Det känns bara trist om ett klockköp ska bli ett livstidskontrakt med en tillverkare som när som helst kan ändra spelreglerna efter sitt eget gottfinnande. Fast det känns nästan som att vi redan är där...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet dom jag ser det är att det inte är alla urverkare som per automatik kollar gångreserv, regulerar efter tidtagarmojöng, byter packningar och trycktestar. Sen finns det ju självklart de oberoende urmakarna som även gör detta per automatik, men precis som när man lämnar bilen till någon som inte är auktoriserad, så är det viktigt att man lämnar klockan till rätt gubbe.

Å andra sidan gäller även detta hos AD. I GBG har exempelvis inte Jarl Sandin någon tidtagarmojöng för att säkerställa att klockan håller tiden bra i olika positioner, vilket jag tycker är märkligt.
 
C

China

Guest
Problemet dom jag ser det är att det inte är alla urverkare som per automatik kollar gångreserv, regulerar efter tidtagarmojöng, byter packningar och trycktestar. Sen finns det ju självklart de oberoende urmakarna som även gör detta per automatik, men precis som när man lämnar bilen till någon som inte är auktoriserad, så är det viktigt att man lämnar klockan till rätt gubbe.

Å andra sidan gäller även detta hos AD. I GBG har exempelvis inte Jarl Sandin någon tidtagarmojöng för att säkerställa att klockan håller tiden bra i olika positioner, vilket jag tycker är märkligt.

Instämmer, vad det handlar om är att lämna klockan till "rätt gubbe", där man vet att man får en bra service. Problemet är just att om alternativen försvinner så har man inget val. En del tillverkares policy slår också mot deras egna återförsäljare, när de väljer att sköta allt centralt på sina egna servicecenter. Många uppskattar att kunna prata direkt med den som servar klockan, och den kontakten försvinner när servicen flyttats från butikerna till ett servicecenter.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Instämmer, vad det handlar om är att lämna klockan till "rätt gubbe", där man vet att man får en bra service. Problemet är just att om alternativen försvinner så har man inget val. En del tillverkares policy slår också mot deras egna återförsäljare, när de väljer att sköta allt centralt på sina egna servicecenter. Många uppskattar att kunna prata direkt med den som servar klockan, och den kontakten försvinner när servicen flyttats från butikerna till ett servicecenter.


Håller med dig, för mig är det mycket viktigt att jag får tala och träffa urmakaren. Servicecenter är inget för mig och jag skulle aldrig köpa en ny klocka hos några som inte har egna urmakare på plats.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jag skulle aldrig köpa en ny klocka hos några som inte har egna urmakare på plats.
Det var lite därför jag valde en Quartz GS. Det känns lite sådär att köpa en spring drive GS eller en automatare när ingen verkar veta vart den ska skickas på service efter ett par år. Jag vill gärna att en klocka som skickas på service i alla fall garanteras stanna inom EU.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det var lite därför jag valde en Quartz GS. Det känns lite sådär att köpa en spring drive GS eller en automatare när ingen verkar veta vart den ska skickas på service efter ett par år. Jag vill gärna att en klocka som skickas på service i alla fall garanteras stanna inom EU.

Min Sarb åkte iaf till Norge på garantirep.
Sen vet jag inte om dom servar andra typer där också.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det var lite därför jag valde en Quartz GS. Det känns lite sådär att köpa en spring drive GS eller en automatare när ingen verkar veta vart den ska skickas på service efter ett par år. Jag vill gärna att en klocka som skickas på service i alla fall garanteras stanna inom EU.
Fast jag kommer med största sannolikhet låta Globen klockmaster skicka min SBDX001 till Katsu, Higuchi Inc är ju en AD.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast jag kommer med största sannolikhet låta Globen klockmaster skicka min SBDX001 till Katsu, Higuchi Inc är ju en AD.
Du tror på fullaste allvar att de skickar den till just honom? Jag tror du får göra det själv om nu han nödvändogtvis måste ha den. Globen kommer antingen serva den själva, eller skicka den till ett servicecenter i UK/Tyskland/Frankrike/Japan. Katsu säljer klockor, inte servar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du tror på fullaste allvar att de skickar den till just honom? Jag tror du får göra det själv om nu han nödvändogtvis måste ha den. Globen kommer antingen serva den själva, eller skicka den till ett servicecenter i UK/Tyskland/Frankrike/Japan. Katsu säljer klockor, inte servar.

Word!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Du tror på fullaste allvar att de skickar den till just honom? Jag tror du får göra det själv om nu han nödvändogtvis måste ha den. Globen kommer antingen serva den själva, eller skicka den till ett servicecenter i UK/Tyskland/Frankrike/Japan. Katsu säljer klockor, inte servar.
Om Globen inom en snar framtid kunde serva high end-Seikour vore ju det ultimata.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om Globen inom en snar framtid kunde serva high end-Seikour vore ju det ultimata.
Nu hamnar vi OT här som vanligt, men enligt Magnussons ur i GBG, så såg de (hon som jag tror bossar) ingen anledning till att de inte själva skulle kunna serva de automatiska GS-modellerna det handlar nog snarare om ifall de får. Det pågår ju dock utbildning av urmakare och jag tror de tar ett land i taget.
 

_jonte

Patek
Nu hamnar vi OT här som vanligt, men enligt Magnussons ur i GBG, så såg de (hon som jag tror bossar) ingen anledning till att de inte själva skulle kunna serva de automatiska GS-modellerna det handlar nog snarare om ifall de får. Det pågår ju dock utbildning av urmakare och jag tror de tar ett land i taget.
Magnussons har väl ingen urmakare?
 
Topp