• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommunikation, köp och sälj

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag hade en klocka till salu här på KS, fick ett PM från en person som visade intresse för klockan och ville titta närmare på den en vecka senare. Under mellantiden sålde jag klockan till en annan person. Den första intresserade uttryckte sin besvikelse i ett PM och det fick mig att fundera. Själv har jag haft intrycket att man ändrar annonsen till OHPF om köparen tydligt uttrycker att hen kommer att köpa och att klockan s.a.s. är fritt byte fram till dess att någon säger just det. Har jag missuppfattat? Vad säger panelen?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Så länge personen inte lagt en handpenning har denna inte rätt att tinga klockan så pass långt fram som en vecka. Om handpenning ej erlagts så får personen skylla sig själv för att denne är långsam. Det är alltid först till kvarn som gäller!

Säljaren står ju risken att den långsamme spekulanten ej köper den efter ha kikat på den efter en vecka - och då finns ju risken att säljaren tackat nej till en/flera riktig(a) köpare under tiden...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Om jag förstår dig rätt så ville hen titta närmare på den? Det innebär ju på intet sätt någon överenskommelse om att köpa klockan. Då klart du gjorde rätt. Erfarenhetsmässigt kan jag tillägga att det är betydligt vanligare med stolpskott som pm:ar "JAG TAR DEN" och sedan backar, än att någon vill titta på den om en vecka och blir besviken över att man sålt den.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Du gjorde helt rätt, det har inte lagts någon handpenning och klockan är din att göra vad du vill med.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Så länge personen inte lagt en handpenning har denna inte rätt att tinga klockan så pass långt fram som en vecka. Om handpenning ej erlagts så får personen skylla sig själv för att denne är långsam. Det är alltid först till kvarn som gäller!

Säljaren står ju risken att den långsamme spekulanten ej köper den efter ha kikat på den efter en vecka - och då finns ju risken att säljaren tackat nej till en/flera riktig(a) köpare under tiden...
Så skulle jag också vilja uttrycka det!
Självklart håller man klockan om det "klickar" mellan K&S.
/ j
 

Hardy

Thug
Du har helt rätt i detta. klart man väljer snabbaste säljaren så man snabbt kan köpa in nytt :)
 

Camo00

Patek
Har själv missat nån klocka jag uttryckt intresse för och bett att få kolla på, men inte sagt "jag tar den", eller bett säljaren snällt att hålla den! Säljaren har sedan sålt klockan till någon annan. Då får man gärna bli besviken - men inte på säljaren! :)
 

k9handler

Cartier
Jag hade en klocka till salu här på KS, fick ett PM från en person som visade intresse för klockan och ville titta närmare på den en vecka senare. Under mellantiden sålde jag klockan till en annan person. Den första intresserade uttryckte sin besvikelse i ett PM och det fick mig att fundera. Själv har jag haft intrycket att man ändrar annonsen till OHPF om köparen tydligt uttrycker att hen kommer att köpa och att klockan s.a.s. är fritt byte fram till dess att någon säger just det. Har jag missuppfattat? Vad säger panelen?

Helt rätt !
 

TKVF

Panerai
När man köpef/säljer klockor, speciellt lite dyrare tycker jag att man ska skriva ett avtal. För att enklare veta vad man kommit överens om. Behöver inte vara krångligt eller så. Gör i det? Och har någon ett bra förslag på vad som ska ingå i det?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
När man köpef/säljer klockor, speciellt lite dyrare tycker jag att man ska skriva ett avtal. För att enklare veta vad man kommit överens om. Behöver inte vara krångligt eller så. Gör i det? Och har någon ett bra förslag på vad som ska ingå i det?

Beror ju på vem man handlar med.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När man köpef/säljer klockor, speciellt lite dyrare tycker jag att man ska skriva ett avtal. För att enklare veta vad man kommit överens om. Behöver inte vara krångligt eller så. Gör i det? Och har någon ett bra förslag på vad som ska ingå i det?

Aldrig gjort varken när jag sålt eller köpt klockor mellan privatpersoner. Om klockan hade kostat över 50 000kr däremot, så är det väl aldrig fel. En översättning till kontot med modellnumret i meddelandet borde ju dock räcka.
 

_jonte

Patek
När man köpef/säljer klockor, speciellt lite dyrare tycker jag att man ska skriva ett avtal. För att enklare veta vad man kommit överens om. Behöver inte vara krångligt eller så. Gör i det? Och har någon ett bra förslag på vad som ska ingå i det?
Har gjort det ett par ggr vid försäljning, då köparen önskat det. Inget konstigt med det. Skrev snabb ned vad som såldes, klocka, modell, serienr, datum, underskrifter, klart.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har ingen större förtroende för folk. Som Joberman säger, så sker det ofta att folk säger att dom tar den, för att sedan backa pga att den ej är trycktestad typ.

Först till kvarn.
 

DrDre

Patek
Jag tycker att det beror lite på vad man har sagt vid första tillfället. Om det tex är en väldigt dyr klocka och säljaren bor på annan ort och säljaren säger "jag köper den och kommer hämtar den personligen och betalar till helgen" så är det ju lite annat är en försiktig intresseanmälan av typen "jag är lite intresserad och finns den kvar så kanske jag kommer och tittar i helgen eftersom jag ändå bor i samma stad". I det tidigare fallet kan ju den inresserade köparen börjat läsa in sig ordentligt, kanske sålt fonder för att finansiera köpet och kanske köpt en tågbiljett, tagit ledigt från jobbet etc. Att då inte ens tillfrågas utan bara informeras i efterhand att den är såld, känns väl lite "så där", på samma sätt som om köparen bara försvinner efter att han lovat att han ska komma och köpa den. Så allt detta beror på vad man har sagt och och att sedan hålla sig till det.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har man sagt att man tar den och ska föra över pengar så är den OHPF, har man sagt att man är intresserad och kanske kan komma och kolla någon dag nästa vecka så är den inte OHPF. enkelt som ett pocherat ägg.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har sålt, och då skrivit ett enkelt avtal med Märke, Modell serienummer samt mina och köparens uppgifter och sedan underskrivet i ett ex till oss var.
Samt även lagt till att "varan köpes i befintligt skick" efter att bett köparen undersöka varan noga innan underskrift. På så sätt är det min erfarenhet den, att man är överens och att det inte råder några tveksamheter om vad som sagts eller ingår in köpet.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Denna text ger dig ingenting då köplagen alltid träder i kraft vid affär mellan två privatpersoner.

Lagligt sett har du helt rätt, men enligt min erfarenhet är det är en bra notering att göra vid affären så att man är överens om varans skick.
Har fungerat bra för mig både vid köp och sälj.
 

ErikGBG

Audemars
Som i mitt fall nyligen mailade person 1 och uttryckte seriöst intresse men behövde lite tid, durekt efter mailadr person 2 och sa, du får pengar över direkt. Jag sålde ändå till person 1 då han var såpass seriös även om det så klart är en liten chansning från min sida. Från fall till fall anser jag. Detta kändes rätt i just detta fall.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tycker inte du gjorde fel, jag har dom gånger det uppstått liknande situationer hört av mig till den som var intresserad först och sagt att det finns en annan köpare men iom att du var först så kollar jag med dig innan, är nummer 1 säker på att han ska ha den så är den hans annars säljer jag direkt till nummer 2.
 
Topp