• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kompakt Systemkamera för nybörjare?

Richie

Guld
2-Faktor
Tjena!
Tjejen har fått ett intresse för att fotografera och hon känner att Iphonen inte riktigt räcker till längre.
Personligen kan jag inte ett dugg om kameror, men jag tänker att med tanke på hur fina klockbilder det läggs upp här dagligen så måste jag kunna få ett bra svar här :)

Hon söker alltså en kompakt systemkamera (heter det ens så?) alltså en mindre kamera med utbytbara objektiv och funktioner likt en systemkamera!

Efter lite snabba googlingar har jag hittat dessa två som fått bra recensioner åtminstone:
https://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m10_mark_ii/index.html
https://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv/ilce-6000-body-kit

Vad säger panelen om dessa?
Tips mottages gärna på prisvärda "nybörjarkameror" med ett pristak på ca 5k, gärna billigare :)
Ovan nämnda kameror är lite på gränsen över budget, finns beggade dock.

EDIT: Kanske inget tvång på att kunna byta objektiv? är detta något man "behöver" som nybörjare?
Hittade nämligen denna som också fått bra recensioner:
https://www.canon.se/for_home/produ...al_camera/powershot/powershot_g7_x/index.html

Tack på förhand!

Senast ändrad:
@Richie Jag har kört Sony Nex 5, 5T och nu A6000 så jag är lite pro Sony.
Tycker de fungerar väldigt bra, A6000 är ett steg upp i kvalitetskänsla men även i storlek. Objektivet spelar också stor roll, jag hade hellre tagit en billigare kamera med ett bra objektiv än en dyrare med kit-objektiv. Jag körde 5T och A6000 med Sigmas 30/2.8 ett tag och det var en riktigt bra och prisvärd kombo. Nu har jag Sony 50/1.8 till A6000 och kit objektivet har inte används sedan jag skaffade det.
Körde även Zeiss 24/1.8 ett tag och det var riktigt bra men hade svårt att motivera priset kontra Sigma och klockbudget :)

Finns säkert fler bra spegelreflex (som kategorin heter), men jag har inte koll på dom.

Vi har en Canon G7x på jobb och den är riktigt trevlig, storleken är en fördel om man aldrig släpat på en systemkamera eftersom den är lätt att alltid ha med sig.

Jag kör själv Olympus, en storebror till den du länkar till.
Olympus gör grymma kameror och grymma objektiv. Den du länkar till har många fördelar, den är tekniskt väldigt avancerad samtidigt som
man lätt kommer igång sm nybörjare.
Kameran bygger på den öppna MFT-standarden vilket innebär att det finns massivs av objektiv från andra tillverkare att tillgå, ex. Panasonic.
Kamerahuset har inbyggd "antiskakfunktion", du kan alltså fota utan blixt (med lånmga slutartider) även när det är ganska dåligt ljus.
Eftersom huset har antiskak kommer du att ha funktionen oavsett vilket objektiv du väljer.
Den enda nackdelen är att sensorn är "mindre än vanligt" vilket visar sig om du t.ex vill förstora en detalj i en bild väldigt mycket.
Fördelen med en mindre sensor är at objektiven blir väldigt mycket mindre. Jag har en liten axelväska med kamera, plus två zoomar och två-tre fasta objektiv som jag alltid bär med mig utan problem, lätt och tar väldigt lite plats.
Jag skulle kolla/jämföra på lite bilder på nätet. Tycker du kvaliten duger så kör på en Olympus.

Just det, och Olympusen har riktiga, stora, sköna rattar för inställningar, du slipper små pilliga rattar och menyer.

@Richie Jag har kört Sony Nex 5, 5T och nu A6000 så jag är lite pro Sony.
Tycker de fungerar väldigt bra, A6000 är ett steg upp i kvalitetskänsla men även i storlek. Objektivet spelar också stor roll, jag hade hellre tagit en billigare kamera med ett bra objektiv än en dyrare med kit-objektiv. Jag körde 5T och A6000 med Sigmas 30/2.8 ett tag och det var en riktigt bra och prisvärd kombo. Nu har jag Sony 50/1.8 till A6000 och kit objektivet har inte används sedan jag skaffade det.
Körde även Zeiss 24/1.8 ett tag och det var riktigt bra men hade svårt att motivera priset kontra Sigma och klockbudget :)

Finns säkert fler bra spegelreflex (som kategorin heter), men jag har inte koll på dom.
Tack för input!
För en oinvigd, vad innebär kit-objektiv?
Hur vet man om ett objektiv är bra eller inte? dum fråga kanske, men detta är en djungel för mig haha :)

Tack för input!
För en oinvigd, vad innebär kit-objektiv?
Hur vet man om ett objektiv är bra eller inte? dum fråga kanske, men detta är en djungel för mig haha :)

Kit objektivet brukar vara det som medföljer kameran. Till Sonys nyare är det 16-50mm.
Ja man får googla på det eller fråga på forum :)

Kan säga att jag har inte använt kit objektivet sedan jag köpte mitt sigma 30mm 2.8.

Nikon D7000 är en väldigt prisvärd och bra kamera. Även om hon söker en mindre kamera, tror jag att hon ska lyssna till någon erfaren fotograf eller en seriös kameraförsäljare. Objektiven i systemkameror tar in mer ljus. D7000 hade jag i flera år och var väldigt nöjd med den, liksom alla objektiv man kan köpa till den. Det finns lättinställbara program i den för den som är nybörjare och det går att ställa tid och slutare manuellt också för den som är mer professionell. Kameran ligger i nivån bästa amatörkamera. Nivån över blir i det professionella segmentet. När jag sålde min D7000 för ett par år sen, var det isf D750 för att jag ville ha fullformat. Kolla på blocket. Den här kostar 3000 kr men har inte det bästa objektivet, men bra nog, annars finns det flera bra paket på blocket just nu. Googla gärna på modellen.https://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D7000_med_objektiv_75735815.htm?ca=11&w=1

Kör själv Pen-F med en mindre armé objektiv. Väldigt nöjd.
C9078672-E8E9-4C97-B0D8-DBF12F00FEED.jpeg
B3AFAE6C-5E07-426E-A59C-5607E87BB8A1.jpeg
2C2475E9-A0F6-4960-93F1-1E9DD0D29679.jpeg
F59C5977-9A91-4C67-BE07-18BB785F8917.jpeg

Hej jag kapar den här tråden lite då den verkar ha uppfyllt sitt syfte...har en snabb fråga,

Canon EOS 750D vs Nikon D7100, vilken är bäst, lättast att hantera och enklast att lära sig att använda av dessa 2?

Uppskattar svar...tack på förhand

Nybörjare vill ofta ha "suddig bakgrund" effekten, men blir besvikna när de köper en dyr systemkamera med tillhörande objektivet och "inget händer".

Till din tjej, köp sony a5100, och köp ett extra objektiv för de suddiga bakgrunderna. sonys 50mm f1.8 är ett bra tips. Då kan hon börja ta bilderna som man saknar från iphonen. Ska man bara ta bilder en nivå under proffesionellt så spelar det knappt någon roll längre vilken kamera man köper, objektivet spelar mer roll.

Hej jag kapar den här tråden lite då den verkar ha uppfyllt sitt syfte...har en snabb fråga,

Canon EOS 750D vs Nikon D7100, vilken är bäst, lättast att hantera och enklast att lära sig att använda av dessa 2?

Uppskattar svar...tack på förhand

Ingen skillnad egentligen. Testa båda i butik och känn efter vilket som känns bäst i handen.

Lite sen update från min sida, men blev något helt annat än dem förslag jag kollade på från början!

Köpte en Canon EOS M10, var bra pris på den på Elgiganten när jag kollade runt så fick upp ögonen för den..
Kollade en del reviews på tuben så fick bli den, tjejen är supernöjd :)

Finns ”färdiga filter” och inställningar där den förklarar hur du ska ställa in den beroende på vad du ska fota,perfekt för nybörjaren!
-180graders vändbar touchskärm, till alla selfies!
-Skicka över bilderna till iPhone/dator via wi-fi, så man kan slänga upp bilderna på insta direkt.

Finns säkert bättre kameror men sett till vad den kostade,kvalitén på bilderna samt användarvänligheten så är den klockren :)

Tillbaka
Topp