• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kompaktkamera, vilken ska jag välja?

Norda

Silver
Hej,

Hoppas på att det finns något proffs här inne som kan tipsa om en bra kompaktkamera.
jag har idag en nikon d5500 som jag ska sälja vidare för att köpa en lite smidigare kamera. förstår att prestandan i en sådan inte går att mäta med en systemkamera.
men det borde ändå finnas något som är bättre än mobilkameran men som fortfarande är smidig att ta med när man reser eller bara ska ge sig ut i naturen.

jag är inte något proffs. bara rent ''nöjesfotning'', men vill ändå ha en bra kamera.

prisidé runt 3-4,000kr.

bomba med tips och förslag! :snaphappy:
 
Du kanske kan köpa en spegellös systemkamera med ett fast objektiv? Blir inte mycket större än en kompakt. Svårt att tro att du blir nöjd med en kompaktkamera när du är van med systemkameran. Annars ett fast objektiv till den du har? Blir mycket smidigare (och bättre bildkvalité) än zoomobjektiv.

Själv fotar jag med Leica M och Fed 2 med film, så modeller får du kolla med nån annan.
 
Du kanske kan köpa en spegellös systemkamera med ett fast objektiv? Blir inte mycket större än en kompakt. Svårt att tro att du blir nöjd med en kompaktkamera när du är van med systemkameran. Annars ett fast objektiv till den du har? Blir mycket smidigare (och bättre bildkvalité) än zoomobjektiv.

Själv fotar jag med Leica M och Fed 2 med film, så modeller får du kolla med nån annan.

Som jag skrev så fotar jag endast på hobbynivå. Min Nikon är egentligen långt över vad jag behöver i min fotning, ibland fotar jag hellre med min iphone för att det är eknklare istället för att göra en massa inställningar på kameran för att kunna ta en bild.

jag vill ha något som är smidigt att dra upp ur fickan (?) och ta en snabb bild.
videofunktion är också ett stort plus om det gör det bra.

jag har bland annat kikat på denna:
Panasonic Lumix GX800

DMCGX800BLK.jpg
DMCGX800BLK_2.jpg
 
Kan rekommendera Panasonic, haft några olika och inte varit missnöjd med en enda. Har en GX7 nu och det kanske skulle vara något? Ett smidigt "pancake"-objektiv till den för att bära runt och sedan komplettera med något större vid behov? Finns flera modeller i rätt prisklass.

Har annars en TZ40 du kan få köpa billigt om du vill prova Panasonic, ligger bara och dammar..
http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_tz40_review
 
Kan rekommendera Panasonic, haft några olika och inte varit missnöjd med en enda. Har en GX7 nu och det kanske skulle vara något? Ett smidigt "pancake"-objektiv till den för att bära runt och sedan komplettera med något större vid behov? Finns flera modeller i rätt prisklass.

Har annars en TZ40 du kan få köpa billigt om du vill prova Panasonic, ligger bara och dammar..
http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_tz40_review

Tack för tips!
Har kollat på G7X. Verkar vara något vad jag är ute efter!
Det finns så oerhört många olika varianter..
är du nöjd med din G7X?
Alternativet är G1X med lite mer finesser, tex möjlighet att montera en extern mic.
 
Tack för tips!
Har kollat på G7X. Verkar vara något vad jag är ute efter!
Det finns så oerhört många olika varianter..
är du nöjd med din G7X?
Alternativet är G1X med lite mer finesser, tex möjlighet att montera en extern mic.

Japp! Kanonnöjd, känns väldigt välbyggd och jag har inget att klaga på när det gäller fotokvalitè. Lagom storlek och lagom med finesser, väldigt imponerad av alla förinställda "scener" om man inte vill köra manuellt :)
 
Japp! Kanonnöjd, känns väldigt välbyggd och jag har inget att klaga på när det gäller fotokvalitè. Lagom storlek och lagom med finesser, väldigt imponerad av alla förinställda "scener" om man inte vill köra manuellt :)

Nu vet jag inte på vilken nivå din fotning är... men det jag tröttnade på min Nikon är att om jag skulle ta en ”bra” bild så var jag tvungen att göra 10 inställningar och ändra fram och tillbaka... i många fall blev det en bättre bild med min mobilkamera.
Det kanske är som att svära i kyrkan i fotosnack, men jag hade velat ha en bra smidig kamera där ”auto”-läget räcker gott och väl för att fånga en bra bild som man i efterhand kan redigera.

Läste om en kamera, som jag nu inte minns namnet på, där man kunde ta en bild och sedan ställa fokusounlter i efterhand tex. Det är exakt såna finesser jag söker :cool:
En kamera för den late!
 
Nu vet jag inte på vilken nivå din fotning är... men det jag tröttnade på min Nikon är att om jag skulle ta en ”bra” bild så var jag tvungen att göra 10 inställningar och ändra fram och tillbaka... i många fall blev det en bättre bild med min mobilkamera.
Det kanske är som att svära i kyrkan i fotosnack, men jag hade velat ha en bra smidig kamera där ”auto”-läget räcker gott och väl för att fånga en bra bild som man i efterhand kan redigera.

Läste om en kamera, som jag nu inte minns namnet på, där man kunde ta en bild och sedan ställa fokusounlter i efterhand tex. Det är exakt såna finesser jag söker :cool:
En kamera för den late!

Tycker absolut du skall ta en titt på Panasonic då, som sagt mycket trevliga autolägen men också bra möjligheter om man vill fota manuellt.
 
Tycker absolut du skall ta en titt på Panasonic då, som sagt mycket trevliga autolägen men också bra möjligheter om man vill fota manuellt.

Jag ska ta en tur och kika runt lite. Tyvärr, som jag personligen upplever det, så har personal på stora kedjor inte stenkoll på produkterna utan de har koll på ”fokusprodukter”...
Därför jag ställer dumma frågor här :)
 
Behöver något som är smidigt att ta upp ur fickan och knäppa en bild med (likt min iPhone) fast med lite bättre kvalite och möjlighet att föra över bilderna till min telefon trådlöst. Budget runt 5000kr. Är det en Sony DSC-RX100 MK3 jag borde gå för eller?
 
Behöver något som är smidigt att ta upp ur fickan och knäppa en bild med (likt min iPhone) fast med lite bättre kvalite och möjlighet att föra över bilderna till min telefon trådlöst. Budget runt 5000kr. Är det en Sony DSC-RX100 MK3 jag borde gå för eller?
Kort svar: ja
 
Behöver något som är smidigt att ta upp ur fickan och knäppa en bild med (likt min iPhone) fast med lite bättre kvalite och möjlighet att föra över bilderna till min telefon trådlöst. Budget runt 5000kr. Är det en Sony DSC-RX100 MK3 jag borde gå för eller?
GX-800 är en bra budgetgrej. Går att styra från iPhone och hyfsat lätt att föra över bilder. Kostar 3 papp.

0AEC5CA2-BAFA-4677-9E87-5CA2BD2FE1B6.jpeg


Point-shoot:
0DF5A8B9-5883-4E95-BC15-2F4C5A7D3A65.jpeg


Vinjettering i luren på bilden ovan:
399ED8CD-4058-4534-90B9-5116D57473C7.jpeg
 
Vad är det ni är missnöjda med, med er mobilkamera? Lättare att hjälpa till att välja då.
Har själv några kameror och däribland RX100 IV som är kompakt och lätt. Men den tar ju inte märkbart bättre bilder än min iphone 7 om man bara kör autoläget med jpeg. Något som nybörjare brukar säga är Proffs-bilder är när det är suddig bakgrund vid porträtt.
 
Vad är det ni är missnöjda med, med er mobilkamera? Lättare att hjälpa till att välja då.
Har själv några kameror och däribland RX100 IV som är kompakt och lätt. Men den tar ju inte märkbart bättre bilder än min iphone 7 om man bara kör autoläget med jpeg. Något som nybörjare brukar säga är Proffs-bilder är när det är suddig bakgrund vid porträtt.

Fotar en bara klockor i bra ljus så kanske det är svårt att hitta större skillnader.

Generellt så har de stora skillnaderna legat i

Autofokus(speciellt vid dåligt ljust/ rörliga objekt)
- Pricksäkerhet
- Snabbhet
Hantering av brus/skärpa vid dåliga ljusförhållanden
Vinjettering
Optikens omfång
Ergonomi
Sensorns storlek
 
Fotar en bara klockor i bra ljus så kanske det är svårt att hitta större skillnader.

Generellt så har de stora skillnaderna legat i

Autofokus(speciellt vid dåligt ljust/ rörliga objekt)
- Pricksäkerhet
- Snabbhet
Hantering av brus/skärpa vid dåliga ljusförhållanden
Vinjettering
Optikens omfång
Ergonomi
Sensorns storlek

Jo precis, men för en nybörjare eller en som bara vill knäppa lite bilder spontant i auto läge så tror jag inte man kommer bli helt "blown-away" av att köpa en dyr kompakt point n shoot för 10k gentemot en nyare iphone.
 
Tillbaka
Topp