• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kompis på jakt efter klocka i Rysland

Igge

Panerai
Som rubriken säger.
Han tänkte kolla in den här i morgon. Någon som har koll på om den är intressant eller rent av fake.

Själ. Har jag nada koll på Ruski klockski.

/i

avu8yqar.jpg


myrebu9e.jpg





Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Igge!

Jag skulle lämna denna av många orsaker! Som du säkert vet redan så är detta en homageklocka!
Klockan är inte gammal utan uppger sig för att vara en äldre klocka med 3AKA3 CCCP. Detta stämmer ej heller till denna
modell eftersom den klockan som din kompis skall kolla på skall efterlikna en Kirova 43 eller K-43 som tillverkades under 2:a Världskriget. Dessa hade ingen märkning 3AKA3 utan var oftast utan märkning! Här är min K-43:a från 1947.

Vlaxvor.jpg


Jag tycker ni skall köpa en originalklocka från tiden. Håll utkik på bukten och på tradera!

Lycka Till!
 

Igge

Panerai
Igge!

Jag skulle lämna denna av många orsaker! Som du säkert vet redan så är detta en homageklocka!
Klockan är inte gammal utan uppger sig för att vara en äldre klocka med 3AKA3 CCCP. Detta stämmer ej heller till denna
modell eftersom den klockan som din kompis skall kolla på skall efterlikna en Kirova 43 eller K-43 som tillverkades under 2:a Världskriget. Dessa hade ingen märkning 3AKA3 utan var oftast utan märkning! Här är min K-43:a från 1947.

Vlaxvor.jpg


Jag tycker ni skall köpa en originalklocka från tiden. Håll utkik på bukten och på tradera!

Lycka Till!


Tack så otroligt mycket Fixo :happyhappy:
Helt otroligt vilken kompetens det fins på detta forum..

Ska genast maila ditt svar till honom.

/i
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Igge!

Hoppas att din kompis hittar en klocka som är intressant.

Compiss och Boris Balkan! Det är bara kul att hjälpa till!
Det är många som försöker göra en slant på historiska klockor och lever på
leda in oss i köplust som inte stämmer.

Om man är sugen på en ny rysk klocka är det - tycker jag - roligare att
köpa en Vostok av ny design.
 

Igge

Panerai
Han har tydligen hittat ett nytt objekt. Verket verkar vara från samma månad och år då Stalin dog :) dock är urtavlan nyare tror han.

yrema8u9.jpg
agana8ut.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo. det har han rätt i! Skulle vara bra om han kunde ta lite bättre bilder på verket. luggarna ser ut
att var fastsvetsade - Konveterad från fickur till armbandsur. Detta gjorde man redan under 40-talet. Denna ser
dock nysvetsad ut. Tavlan skall föreställa 1:a Moskva fabrikens stämpel (Typ 1). Jag skulle hålla mig undan även denna
klocka!
 

Mr Wisby

Breitling
Hallå och hej
Det är jag som är kompisen.
Jag är nu hemkommen från Ryssland och kan tyvärr meddela att det
inte blev något förvärv. Jag blev lite avskräckt, kopior och skojare mm samt
insikten om min totala okunskap bidrog till att det inte blev något köp. Jag är
en flitig Ryssland besökare och kommer återkomma med nya tag i sommar. Jag har
ännu inte gett upp, jag kommer att hitta min klocka..

Jag vill särskilt tacka Igge och Fixoflex för ovärderlig hjälp

Nu när jag också hittat denna plattform kommer ni säkerligen se
mer av mig

/D
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mr Wisby!

Om du ofta är i Ryssland har du många möjligheter att skaffa fakta och kontakter till en superdinka. Det bästa är om du känner
någon "icke säljare" som kan förmedla köp vidare. Glöm inte att Vostok fortfarande är i gott slag och gör många trevliga nya modeller. Läs lite från tråden "Ryska klockor på KS" - där är det många medlemmar som kan ge tips. Tråden ligger under recension! Där hittar du några vintagetips!

Ge inte upp!
 

Mr Wisby

Breitling
Mr Wisby!

Om du ofta är i Ryssland har du många möjligheter att skaffa fakta och kontakter till en superdinka. Det bästa är om du känner
någon "icke säljare" som kan förmedla köp vidare. Glöm inte att Vostok fortfarande är i gott slag och gör många trevliga nya modeller. Läs lite från tråden "Ryska klockor på KS" - där är det många medlemmar som kan ge tips. Tråden ligger under recension! Där hittar du några vintagetips!

Ge inte upp!


Ja jag kommer inte att ge upp, har redan några uppslag.
Att hitta nya klockor är verkligen inte svårt :) svårare är att hitta just den där klockan som gör en lite varamare i magen.
Jag fick av svärfar en ny vostok komandirskie, cool men inte den rätta känslan

/D
 

carlanton

Audemars
Mr Wisby!

Om du ofta är i Ryssland har du många möjligheter att skaffa fakta och kontakter till en superdinka. Det bästa är om du känner
någon "icke säljare" som kan förmedla köp vidare. Glöm inte att Vostok fortfarande är i gott slag och gör många trevliga nya modeller. Läs lite från tråden "Ryska klockor på KS" - där är det många medlemmar som kan ge tips. Tråden ligger under recension! Där hittar du några vintagetips!

Ge inte upp!


Min uppfattning är att ryska klockor är svindyra i Ryssland. Säkert 4 gånger så höga priser på Vostok i St Petersburg som på internet. Vintage är också svindyrt om man köper på turistmarknaderna, typ den vid Spas na Krovi. Å andra sidan borde det ju finnas butiker som inte riktar sig till turister, där priserna är mer normala. Samma sak med gamla kameror, som var mit huvudintresse när jag var där.

I Vitryssland kan man däremot fynda. Inga turister och således ingen som är intresserad av gammalt sovjetskrot. Nytillverkade Luch kostar mellan 50 och 200 kronor...
 
Topp