• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Komplettera klocka med Box/tillbehör i efterhand

Mbyh

Breitling
Ny här och första inlägget så ursäkta om det är en riktig nybörjarfråga.

Har hittat en Daytona som jag är riktigt förtjust i och funderar på att köpa.
Mitt problem är att det är bara klocka och inte fullset. Givetvis är den billigare tack vare det men det är ändå en annan känsla att ha den komplett.

Så min fråga är finns det någon anledning att komplettera den i efterhand? Dels för att komplett är nice men också för värdet vid en framtida försäljning?
Eller är det bättre att bara strunta i det?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Aldrig förstått varför man ska komplettera en klocka i efterhand om den saknar cert.
Hade man haft klocka och cert hade man kunnat komplettera med resterande tidsenliga tillbehör om man tycker det är viktigt
 

Tapiren

Cartier
Jag har kompletterat en av mina klockor med box i efterhand, mest för att det var en kul grej och "kändes bra", jag räknar inte med att det ska ge något extra vid en försäljning men å andra sidan verkar ju boxen behålla sitt värde den också, jag gav väl typ 900kr och det får jag nog tillbaka.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag har kompletterat en av mina klockor med box i efterhand, mest för att det var en kul grej och "kändes bra", jag räknar inte med att det ska ge något extra vid en försäljning men å andra sidan verkar ju boxen behålla sitt värde den också, jag gav väl typ 900kr och det får jag nog tillbaka.
Aka icke komplett franken-fullsett
 

Tapiren

Cartier
Aka icke komplett franken-fullsett
Men "franken" är det väl inte riktigt, om det är rätt typ av box för klockan?

Ingen skulle ju se skillnad på "rätt" och "fel" box till en klocka, om det är rätt typ. Det är ju inte som cert, kvitto etc som är knutet till en specifikt exemplar.

Men som sagt, jag drog inga stora växlar på det utan tyckte mest att det var kul med en box, någonstans ska den ju ändå ligga. Jag gillar sådant, när jag köper en begagnad bil samlar jag gärna på mig kataloger och annat jox som hör till den modellen.

Men för att svara trådskaparen; nej, komplett kommer Daytonan aldrig att bli. Lite roligare för vissa av oss med rätt box och tillbehör, kanske värd någon tusenlapp eller två mer, men aldrig "fullset".
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kmg
Topp