• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Komplikationer, för komplikationernas skull.

Brage

Omega
Idag är klockor i en annan era, än vad de en gång i tiden var. Förr så hade klockan ett större praktiskt användningsområde.

Kronografer hade exempelvis som syfte att kunna ta fram hastighet, avstånd, etc, dåtidens mobila applikationer. Saker vi tar reda på med andra instrument i vardagen på ett mer högteknologiskt sätt, i många fall med våran smarta telefon som är med oss överallt. Klockan hade ett praktiskt och användbart syfte i större utsträckning förr, även om jag vet att flera använder här och på andra ställen, använder sina klockors funktioner, men jag tror ni förstår vad jag försöker få fram. "En öppen brasa är trevligare än ett element."


Ämnet att diskutera, är hur ofta man faktiskt använder funktionerna i klockor, samt hur man mer i nutiden horologiskt, i mekaniskt samt estetisk beundran, och ej att förglömma i statussyfte i större utsträckning, köper klockor.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Idag även denna klocka är en komplikation för komplikationens skull eftersom den är mekanisk.

2C948DF9-CB19-4D6F-A2E0-7AA339623E5C.jpeg
 

Brage

Omega
Idag även denna klocka är en komplikation för komplikationens skull eftersom den är mekanisk.

2C948DF9-CB19-4D6F-A2E0-7AA339623E5C.jpeg

Ja, den är mindre exakt än en kvarts av valfritt fabrikat, eller för den delen mobilen du eventuellt tog fotot med.

-Men när man glömt, så känns det fel när inte en klocka sitter där på handleden och man kollar besviket ner på en tom handled, men där talar jag kanske bara för mig själv.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Använder mig ständigt av bezeln vid matlagning och liknande. Tränar på tidsuppfattning med ungarna med hjälp av kronografen.
Jag har slutat med det. Jag övar hellre minnet genom att komma ihåg när jag började och vet därmed att om 4 minuter så är teet klart.

Däremot så skulle jag använda en ställbar nedräkningsfunktion (inte regatta utan mer en baklänges-kronograf) med juste alarm ganska frekvent. Och nej, Memovox har inte den inställningsnoggrannhet som jag suktar efter.
 
Hmmm - får mig att tänka på Perpetual Calendar. Jag tycker det är en riktigt mäktig komplikation och suktar lite efter en, men och detta är ett stort MEN, jag byter klocka ofta och gillar inte winders speciellt så det känns rätt bökigt i praktiken. Det finns iofs Perpetuals med vettig snabbinställning, men för mig som knappt ställer datum när jag tar på mig en klocka funderar jag på om det inte är bättre att beundra Perpetuals på andras handleder istället...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kronograf använder jag ganska så ofta och inte bara för matlagning utan även på jobbet.
 

Brage

Omega
Använder givetvis dagligen, vet inte hur jag skulle klara vardagen annars.

141207-Moon-6.jpg

Ja, det gäller att hålla reda på månfasen för att planera båtturen, så man inte råkar ut för oplanerade floder och navigera bland stjärnorna. Samt tiden för att navigera longitud. Förstår din poäng, en riktig kaptenklocka.
 
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Datum är nästan ett måste för min del, kollar det väldigt ofta. Kanske för att jag är glömsk? På sommaren pratar alla veckor.. då vill jag ha en SS skydiver.
 
Tycker mest att komplikationer oftast är jäkligt snyggt. Det händer lite på tavlorna. Personligen använder jag kronografen då och då och ställer darumet ibland.
 

larsbeg

Panerai
Har haft min kronograf sedan snart 13 år, har använt den funktionen ungefär cirka sisådär 5-10 gånger sen införskaffandet. Ser bra ut men funktionellt vet jag inte. Datum är nog den enda komplikationen jag inte kan vara utan.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Finns några komplikationerna som jag misstänker få har någon nytta av utan som mest är för att man kan t ex:
Equation of time
Regatta timer
Rattrapante
Tourbillion
Månfas
 

mouqvist

Rolex
Tycker inte om komplikationer, vill ha en ren tavla.
Datum kan vara bra att ha, men jag kan vara utan, tavlan blir snyggare utan och jag kan vid behov kolla i telefonen.
Stoppur har jag haft behov av någon gång i år, telefonen räcker för det
Timer behöver jag mellan seten när jag tränar, tyvärr har utvecklingen gått bakåt då de flesta timrar går inte att ställa på sekunden... iphone it is!
Larm skulle vara den funktion som jag använder mig mest av då jag sover gärna med klockan. Dagens klockor låter tyvärr knappt (ex GW-5000), man vaknar inte av de få dB de avger. Dessutom kan man programmera larm med iphone så att den ringer bara på vardagar.
Ni fattar jur jag tänker, jag använder hellre en klocka utan en massa trams då min iphone fixar resten.
 
Topp