• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Komplikationer: Finns det någon teoretisk möjlig som marknaden saknar?

Isodor

Audemars
Tjabba-Tjena-Hallå.

När masterkiller postade en tråd om YM II så fick jag tanken om typ "onödiga" eller annorlunda komplikationer.

Standardteknik är väl kronograf, datum osv.

Cremé de la créme är väl en finare perpetual kalender hos de duktigaste tillverkarna.

Men nu satt jag och spånade om det kan tänka finnas någon komplikation som ännu inte är ute på marknaden, men som skulle vara teoretiskt/mekaniskt möjligt att ha i ett ur?

Någon som kan tänkas komma på något?

Finns vattenpass btw?

Gärna seriösa idéer och inga "Gravidkalender", "Inköpslisa på ICA" :)

MVH
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Skulle vara smutt med en nedräknare där man kunde ställa tex 8 min så räknar den ner och larmar.
Bra om man ska koka pasta osv.

Jo jag vet att det finns larmfunktion, men jag vill att den skall räkna ner, såklart inte digitalt....
 

Snårtas

Rolex
5-minuters nedräkning för 5-minutersmetoden när man vill få bångstyriga bebisar att sova? Då känns 5 minuter som en halvtimme och man behöver stöd av klockan...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vattenpass och termometer (finns, ex i gamla LIP-dykare - men funkar av förklarliga skäl som skit...) är inte komplikationer - eftersom det inte är urverksfunktioner.
 

David

Bödeln
Min önskan har länge varit en Submariner II med tidvattenklocka och tryckmätare med djup-alarm.

Tide_clockTD246.jpg
 

10past10

Omega
En apokalyps komplikation skull vara otroligt praktisk.

Man ställer in en ned räkning av dom dagar som (man anser) att man själv, eller jorden eller universum har kvar. Lite komplicerat att veta när universum går under, men jag vet i alla fall att jag i bästa fall har 21.900 dagar kvar att leva och den nedräkningen skull jag gärna följa.

Det skulle vara en ganska komplicerad komplikation eftersom den som väljer tex universums undergång gissningsvis kommer att anse sig behöva ha ganska många decimaler att jobba med.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
En apokalyps komplikation skull vara otroligt praktisk.

Man ställer in en ned räkning av dom dagar som (man anser) att man själv, eller jorden eller universum har kvar. Lite komplicerat att veta när universum går under, men jag vet i alla fall att jag i bästa fall har 21.900 dagar kvar att leva och den nedräkningen skull jag gärna följa.

Det skulle vara en ganska komplicerad komplikation eftersom den som väljer tex universums undergång gissningsvis kommer att anse sig behöva ha ganska många decimaler att jobba med.

Sjukt stressande.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
framåt-synchro, som jag tog upp i MKs YM2-tråd, dvs som flyback, fast tvärtom, dvs att man kan skicka fram sekundvisaren till nästa hela minut.

Behövs på kappseglingstimers.

Startfartyget skjuter ett skott 5min före start, han som sköter tiden brukar stå o pissa/snarka/kolla på annat, så man missar alltid det skottet med sisådär 4-5s, när sen nästa skott kommer, 4min före start, så synkar man mot det istället, en funktion som finns i alla digitala seglarklockor, men som jag aldrig sett i en mekanisk???

En cheapo-variant är ju en vridbar ring... man vrider bara tillbaka ringen de 4-5s man var sen till skottet och startar sen på ringen istället för på tavlan om ni förstår?

 
Topp