• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kompressordykare

Har senaste tiden snöat in ordentligt på kompressor-dykare.. Eller ja, jag vet ju inte om alla rent tekniskt kvalificerar sig som kompressordykare så låt mig omformulera mig; jag har snöat in på dykarklockor med inre vridbar bezel.

Världens snyggaste klocka enligt mig just nu (åsikter kan ju dock snabbt förändras) är Maurice Lacroix Pontos S Diver:
21531150-origpic-50143a.jpg



Och så har vi ju förstås Longines och IWC:
6463559a.jpg


Och sen har väl Mido några modeller:
m837045891m.jpg

max1-multifort-two-crowns-watch-mido.jpg



Just nu är suget efter en Maurice Lacroix enormt men det vore ju roligt att få fram lite alternativ att jämföra med. Tycker också att det är lite små-tråkigt med klockor från de större tillverkarna och skulle hellre ha en från en micro-tillverkare (mer personligt och blir mer som "min klocka").

Hittade denna som tydligen ska komma ut:
t.b.a_balaur.jpg

men jag tyckte inte att den var supersnygg och jag vet inget om märket (någon som har kännedom?).

Min undran är nu:
-Vad tycker ni om kompressordykare (inre-bezel-dykare)?
-Har jag missat någon väsentlig?
-Känner ni till någon från nån microtillverkare?

Jag vet att det finns ett helt drös om man börjar jaga vintage men jag vet inte om jag "orkar"..

*Alla bilder stulna från nätet, -tack och förlåt!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Många fina klockor i den här tråden!

Den LLD @Denke visade bild på är ju ruggigt snygg! :D

Men ni får gärna utbilda en obildad, vad är fördelen med en inre vridbar ring istället för en yttre? Mindre risk att det ändras under dyket eller? Känns annars som att det är större risk att det krånglar... eller?
 

Aston

Panerai
Fina klockor, men är inte superkomprssor ett patent för att täta en klocka vid högt tryck? Vattentrycket ska pressa samman botten mot packningen. Och i så fall fins det en teknisk term för klockor med inre bezel?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fina klockor, men är inte superkomprssor ett patent för att täta en klocka vid högt tryck? Vattentrycket ska pressa samman botten mot packningen. Och i så fall fins det en teknisk term för klockor med inre bezel?
DSSD är väl i ordets rätta bemärkelse en superkompressor.
 

rogart-63

Patek
Fina klockor, men är inte superkomprssor ett patent för att täta en klocka vid högt tryck? Vattentrycket ska pressa samman botten mot packningen. Och i så fall fins det en teknisk term för klockor med inre bezel?
Det är en speciellt baklock som ska skapa högre tryck mot packningen ju högre trycket är utifrån .
 

Smulan

Rolex
Många fina klockor i den här tråden!

Den LLD @Denke visade bild på är ju ruggigt snygg! :D

Men ni får gärna utbilda en obildad, vad är fördelen med en inre vridbar ring istället för en yttre? Mindre risk att det ändras under dyket eller? Känns annars som att det är större risk att det krånglar... eller?

Nu dyker man ju oftast med dator, men i våra kalla vatten har man ofta tjocka handskar och då är bara en yttre vridbar bezel ett alternativ.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rolex Deep Sea Seadweller. Ju högre trycket blir, ju tätare blir klockan.
Såg att du skrev superkompressor med ett "K" nu. Men annars gäller väl att alla vattentäta ur blir tätare desto högre tryck de utsätts för? Problemet är (troddes vara) när trycket på boettlocket gick från negativt till positivt (typ). En Supercompressor har fjädrande gängor i boettlocket som simulerar yttre tryck.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Nu dyker man ju oftast med dator, men i våra kalla vatten har man ofta tjocka handskar och då är bara en yttre vridbar bezel ett alternativ.

Jo det kan jag förstå men det är ju snarast ytterligare en fördel för klocka med yttre vridbar bezel. Jag undrar fortfarande vad fördelen med en inre skulle vara (förutom att det är snyggt och lite extra coolt). :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såg att du skrev superkompressor med ett "K" nu. Men annars gäller väl att alla vattentäta ur blir tätare desto högre tryck de utsätts för? Problemet är (troddes vara) när trycket på boettlocket gick från negativt till positivt (typ). En Supercompressor har fjädrande gängor i boettlocket som simulerar yttre tryck.
Kan inte påstå att jag har bra koll på hur varken de klassiska boetterna eller DSSD funkar, det finns väl en bra tråd som beskriver det av dig eller @Rozzy i vintagedelen.
image.jpeg
 
Jo det kan jag förstå men det är ju snarast ytterligare en fördel för klocka med yttre vridbar bezel. Jag undrar fortfarande vad fördelen med en inre skulle vara (förutom att det är snyggt och lite extra coolt). :)
Jag vet faktiskt inte heller riktigt men jag har hört en förklaring som gick ut på att en inre bezel kan man ju inte råka komma åt och på så sätt råka vrida den så att det blir fel. Och så blir den inte lika känslig för sand och annan smuts som kan fastna under den när den sitter inuti klockan. Om detta är en "korrekt" förklaring vet jag dock inte..
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
ML.jpg


Min hälsar! (bild från i sommar)
Väldigt mycket bang for your buck på den här klockan enligt mig (beroende på var man köper den, min var begagnad här på KS) fint polerade indexar, bra lume, grymt skön på natot och länken är bra den med även om den saknar microjustering vilket hade varit ett lyft.
Andrahandsvärdet på dessa är ganska katastrofala dock så se till att vara beredd på att ta en smäll om du köper nytt i Sverige eller förbered dig på att ha denna som en keeper.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vostok kör ju med samma sak och jag tror faktiskt att det var de som började med att ha en separat "fäst-ring" utanpå bak-locket istället för att man skruvar fast hela locket. Det gör att locket trycks hårdare mot packningarna ju högre vattentrycket blir.
OK, tror min JLC har samma lösning. Har inte skruvat av baklocket men det ser så ut i alla fall. Trodde det var för att man på så sätt kan centrera loggorna på baksidan som man vill.
image.jpeg
 
Topp